Lipka ve spolupráci s Nadací Partnerství a občanským sdružením Líska realizovala v letošním školním roce řadu vzdělávacích aktivit pro pedagogy mateřských škol, zaměřených na propojení přírody s výukou ve školkách. Semináře i praktické dílny se věnovaly práci s přírodními materiály, školním zahradám, výpravám do přírody a také chovům zvířat ve školkách. Zajímavé a netradiční vzdělávání absolvovalo téměř 280 pedagogů a vyšly dvě nové publikace.
V rámci projektu „Jak funguje svět“ se brněnská Lipka ve spolupráci s Nadací Partnerství a občanským sdružením Líska v uplynulém školním roce soustředila na profesní růst pedagogů mateřských škol se záměrem podpořit je ve využívání přírodních materiálů ve výuce. Projekt se věnoval pěti klíčovým oblastem a nabídl pedagogům tři dlouhodobé vzdělávací kurzy a 21 dalších seminářů a praktických dílen. „Naším cílem bylo nabídnout netradiční vzdělávací aktivity, zaměřené na manuální zručnost, tvořivost či používání nástrojů a osvojování pracovních postupů, které v předškolním vzdělávání doposud chyběly. Díky projektu vyšly také dvě publikace: „Rok v přírodě s mrňaty“ pojednávající o tom, jak malým dětem přiblížit dění v přírodě, a kniha „Když se člověk přátelí se zvířaty“ zabývající se vztahem zvířat a lidí.“ uvádí manažerka projektu Jana Dvořáčková.
Jednou z klíčových aktivit projektu byl dlouhodobý vzdělávací kurz „Dítě a svět“. Lektoři se zaměřili na to, jak uchopit v praxi polytechnickou výchovu na půdě mateřské školy. Teoretické základy i příklady dobré praxe využili pedagogové pro vytvoření vlastní školní koncepce s návazností na školní zahrady či přírodní učebny. „Já jsem byla zvědavá, jak organizátoři pojmou propojení polytechnické a environmentální výchovy a co nám v kurzu nabídnou. Kurz byl hodně pestrý, nezaměřoval se pouze na jednu oblast. V některých oblastech nás opravdu velmi obohatil“, uvedla účastnice kurzu Jana Kytnerová.
Lektorský kurz v Otevřené zahradě Nadace Partnerství odhalil pedagogům možnosti využití netradičního vzdělávacího areálu v centru Brna. „Zahrada nenabízí cílené programy pro předškolní vzdělávání, její prvky ale mohou školky v polytechnickém vzdělávání velmi dobře využívat“, dodává Jana Dvořáčková. Další z vícedenních kurzů nazvaný "Pojďte s námi do lesa" seznámil pedagogy se zajímavou a dostupnou lokalitou, kam je možné vzít děti z MŠ, a tou je pracoviště Lipky Jezírko a jeho unikátní lesní naučná stezka. „Určitě se budu snažit méně mluvit a zařazovat víc smyslových aktivit, protože, asi to víme všichni, ten prožitek děti nejvíc obohatí. Můžu jim stokrát něco vykládat, a i ukazovat, ale když si to prožijí tady a teď v přírodě, tak to je pro ně určitě víc obohacující, než moje slova“, uvádí jedna z účastnic.
Ostatní klíčové oblasti se věnovaly zahradám, využití přírodních materiálů či chovům zvířat ve školkách. Pedagogové se v rámci seminářů i praktických dílen učili pracovat například se slámou, dřevem a vlnou, stavět hliněnou pec, budovat vyvýšené záhony, mohli si vyzkoušet lov
na srnu i zpestřit si jídelníček rostlinami ze zahrádky. Velký zájem měli učitelé o informace, jak chovat a pečovat o zvířata ve školkách, a také o výrobu jednoduchých chovatelských pomůcek. Semináře proběhly v pěti krajích a učitelé mají zájem o jejich pokračování.
V rámci dlouhodobých kurzů si celkem 33 pedagogů vyzkoušelo přenesení získaných informací do vlastní školní praxe. Například brněnská MŠ Brechtova se těší nové přírodní zahradě, kde realizovali svépomocí spolu s rodiči vyvýšené záhony, smyslovou stezku, kompost a terénní vlnu. Ve školce v Rousínově se zažili velmi úspěšný Den Země na téma „Pokud z nebe svítit budu, chraňte vzduch a chraňte vodu“. V MŠ na Herčíkově ulici v Brně se s dětmi pustili do experimentů v projektu „Pokusy po celý rok“. V MŠ Čápkova v Letovicích byla vybudovaná nová bylinková spirála a děti zkouší různá využití bylinek v kuchyni.
Projekt „Vzdělávání pedagogů MŠ zaměřené na praktickou regionální polytechnickou výchovu“, jehož zkrácený název je „Jak funguje svět“, je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat