Ona existuje také teorie, že všechno poznání světa a vesmíru a vůbec už dávno někde je uloženo a my se při objevování vlastně jen spojujeme s touto "databází". Stejně tak i učení se, je vlastně jen rozpomínání se na informace, které máme někde uloženy.
Dnes můžeme tuto teorii upgradovat otázkou. A kde je to "někde", kde jsou všechny informace? No na Internetu přece. Přičemž náš internet je pouhým výběžkem intergalaktického internetu, zobrazeným do našeho prostoru.
Pakliže má být vesmír v rovnováze, a entropie roste, musí existovat opačná síla, která míru informačního chaosu snižuje... :-)
Teď vážně.
Když sedím u počítače a nejsem si jist například zápisem příjmení Ignáce Filipa Semmelweise, juknu na google, nebo wiki a vyhnu se tak veřejnému ztrapnění. Na mobil mi denně chodí tweety od osob a institucí, jejichž pohled na události mne zajímá. RSS čtečka mi umožňuje sledovat zajímavé weby, aniž bych musel ztrácet čas jejich procházením...
A ze stejných příčin téměř ignoruji Facebook, protože jeho informační relevantnost inklinuje k nule.
Kvalitní informace je pořád kvalitní, i když vznikla před tisícem let a je zapsána na pergamenu. V tom má kolega Pytlík pravdu.
Na druhou stranu rychlost jejího získání je také důležitá. Pakliže se mohu ve virtuální knihovně přehrabovat starými svitky a nemusím čekat měsíc, než se uvolní požadovaný výtisk v univerzitní knihovně, je to pro práci velkým přínosem.
Aktualizace informací je druhým pozitivním prvkem internetu. Abychom nedopadli jako detektiv Nick Carter, který v komedii Adéla ještě nevečeřela dorazil do Prahy v oděvu Švandy Dudáka, jak jej našel vyobrazený ve své encyklopedii, zřejmě poněkud staršího data vydání.
Problémem je expanze informací a jejich kvalita či ověřitelnost. Krásně to lze pozorovat například v případě ukrajinské krize, kde zavádějící informace podvrhují obě strany konfliktu.
Kdo kdy hledal něco na Googlu, potvrdí mi, že už jen zadáním správných klíčových slov si lze významně ukrátit čas. A ten, kdo to neumí, nemusí požadovanou informaci najít vůbec.
Schopnost práce s informacemi se tedy posunuje na vyšší úroveň, ale současně stoupá míra zahlcenosti "neinformacemi".
Otázka článku zněla zda "Jsme díky internetu hloupější nebo chytřejší?"
Řekl bych, že hlupák se nestane chytřejším, když si stoupne doprostřed univerzitní knihovny. Samotným přísunem informací nikomu IQ nestoupne.
Ale hlupák bude určitě zmatenější, protože je ještě více zaplaven přemírou informací, které bez znalosti kontextu a souvislostí mohou pouze zvýšit chaos.
A inteligentní vzdělanec může být informovanější a více vzdělanější, ale jen těžko chytřejší.
Závěrem budu své předchozí tvrzení přesto rozporovat.
Inteligenci definuji pro své účely jako schopnost uvědomit si souvislost mezi jevy. Trochu jako když v seriálu "Da Vinciho démoni" režisér znázorňuje jak mladý Leonardo ze změti zdánlivě nesouvisejících obrazů a vzpomínek vzápětí vyvodí nový nápad či poznání.
To znamená, že opravdu disponovaní jedinci mohou díky internetu přijít díky záplavě zmatečných informací také do náhodného kontaktu s informacemi, které se v jejich geniálním mozku spojí a zapadnou na své místo v doposud netušené souvislosti.
Lidský mozek stejně na vědomé úrovni není schopen zpracovávat dnešní terabajty valících se dat. Ale nikdo neví, zda někde v podvědomí nevznikají dnes nová spojení neuronů, která by bez internetu nikdy nevznikla.
poste.restante komentoval článek Bořivoje Brdičky: Jsme díky internetu hloupější nebo chytřejší?
Komentář k článku Jsme díky internetu hloupější nebo chytřejší?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Děkuji panu Wagnerovi za vyzdvižení této reakce pana poste.restante. Dokonale se shoduje se samotným Thompsonem, který doslova říká, že "jeho chápání inteligence není totožné s naměřeným IQ. Že pro něj znamená hlavně ochotu a schopnost poznávat."
Je skvělé, že si rozumíme. Ono z toho vyplývá několik závažných skutečností ovlivňujících výuku. Ať děláme, co děláme, musíme si uvědomovat, že naším cílem je nakonec dovést žáky až ke schopnosti zpracovávat všudypřítomné informace a nezahltit se jimi. Je to dost velký problém sám o sobě vyžadující studium a tréning. Proto píšeme memoranda za změnu RVP, standardů a přípravy učitelů. Zatím marně!
Děkuji za uznání, ale byl to jen v rychlosti a během pití kafe nastřelený příspěvek do diskuse. Spíše změť myšlenek, nežli ucelená představa.
Kdybych tušil, že bude zařazen mezi články, byl bych formuloval své myšlenky trochu pregnantněji a hlavně si ohlídal čárky v souvětích, za kteréžto nedostatky se laskavým čtenářům omlouvám.
Pokud se schopností a znalostí technik práce s informacemi, potažmo jejich výuky ve školách týče, zahrnuji toto téma do oblasti výuky "měkkých dovedností", kde má naše školství propastné nedostatky. Vždyť přiznejme si, my za nějakých 13 a více let vlastně vůbec neučíme žáky, jak se vlastně učit. Tak nějak předpokládáme, že se to během studia naučí sami od sebe.
O dalších technikách práce s informacemi, způsobech jejich prezentace, apod. ani nemluvě.
Čest výjimkám.
Pokud existuje možnost připojit se k zmiňovaným memorandům, rád bych je svým nedůležitým hláskem podpořil.
Okomentovat