Možnost vyzkoušet si nanečisto pracovní pohovor či poznat prostředí firmy, kde by mohli jednou pracovat – to jsou věci, které nejvíce oceňují účastníci programu Věda má budoucnost, jenž se snaží přitáhnout mladé lidi k přírodovědným a technickým oborům. Jeho čtvrtý ročník završila slavnostní konference na půdě Akademie věd ČR, na níž žáci ze sedmi vybraných škol z celé republiky představili své projekty v rámci soutěže Věda očima mladých aneb jak podpořit vědu a techniku v ČR. Odborná porota vybírala nejzajímavější projekty, které si mezi sebou rozdělí odměnu více než 40 tisíc korun. Za iniciativou stojí vzdělávací organizace AISIS, zapojena je i řada předních nejen českých firem, kterým leží na srdci budoucnost přírodovědných a technických oborů.
Na závěrečné konferenci letošního ročníku programu Věda má budoucnost prezentovali školáci své projekty před odbornou porotou složenou z manažerů firem, zástupců organizace AISIS a členů Akademie věd ČR.
Porota vybrala projekty podle předem stanovených kritérií (inovativnost, realizovatelnost, přínos pro společnost) a nejzajímavější z nich ocenila finančními odměnami v celkové výši přesahující 40 tisíc korun. Ceny udělovala v několika kategoriích – hlavní cena, cena firem Bayer, ŠKODA AUTO, Sedlecký Kaolin a cena veřejnosti. Peníze žáci následně využijí buď k realizaci představených projektů, nebo jako podporu k vlastnímu studiu. Během konference mohli žáci také získat zpětnou vazbu k projektům, diskutovat se zaměstnanci firem a poznat účastníky programu z ostatních zapojených škol.
Přehled vítězných žákovských týmů letošního ročníku soutěže Věda očima mladých najdete na webových stránkách soutez.vedamabudoucnost.cz/souteze/veda-ma-budoucnost/VMB15/, případně na facebookové stránce pod heslem Věda má budoucnost.
Iniciativa Věda má budoucnost již čtvrtým rokem bojuje proti klesajícímu zájmu mladých lidí o technické a přírodovědné obory. Ve spolupráci s firmami, které se pohybují na poli vědy a moderních technologií, se snaží oživit nudnou teoretickou výuku těchto předmětů na školách pomocí poznatků z reálného pracovního prostředí.
„Stále klesající zájem žáků o přírodovědné obory vnímáme jako vážnou hrozbu pro Českou republiku. Tento trend a nedostatek technicky a přírodovědně vzdělaných absolventů dlouhodobě nepříznivě ovlivňuje ekonomický rozvoj ČR a její konkurenceschopnost. Bayer se v rámci svého firemního motta ‚Věda pro lepší život‘ rozhodl tomuto negativnímu trendu proaktivně čelit zapojením v projektu Věda má budoucnost. Těší nás, že naši odborníci, naši zaměstnanci jsou těmi, kteří pedagogům základních a středních škol, ale především právě mladé generaci sami ukazují, jaké příležitosti a možnosti přírodovědné obory přináší pro zlepšování kvality života,“ uvedl Frank Held, generální ředitel firmy Bayer pro Českou republiku a Slovensko.
Žáci základních a středních škol se v celoročních programech seznamují s každodenním chodem těchto firem a s možnostmi svého uplatnění v řadách jejich zaměstnanců. Společnosti jako Bayer, IBM a ŠKODA AUTO tak umožňují školám nahlédnout do svého zákulisí a žáci si mohou udělat obrázek o své možné budoucnosti.
„Žáci se často rozhodují o svém budoucím zaměstnání podle toho, jak je bavily předměty ve škole. Náš program byl proto koncipován tak, aby mladí lidé viděli, že přírodovědné a technické obory jsou pro kvalitu života velmi zásadní a mají obrovský potenciál pro budoucnost. Důležité je v programu také ukázat různé inovace a trendy v těchto oborech učitelům, aby byli schopni své žáky zaujmout a motivovat je ke studiu a aby jim pomohli s následným uplatněním na trhu práce,“ vysvětluje hlavní cíl vzdělávacího programu Věda má budoucnost jeho koordinátor Radim Zabadal.
Žáci během letošního školního roku absolvovali několik setkání se zaměstnanci, dozvěděli se, jaké typy pracovních pozic firmy nabízejí, a mohli si také vyzkoušet fiktivní přijímací řízení prostřednictvím sepsání vlastního životopisu či absolvováním pracovního pohovoru nanečisto se skutečnými personalisty. Právě tyto možnosti, jež jim pomohou při rozhodování o jejich budoucím profesním směřování, oceňují mnozí z účastníků nejvíce. „Přišlo mi to přínosné z důvodu, že mě život ve firmě zajímá a je důležité vědět, co očekávat od práce v takové firmě,“ uvedl k účasti v projektu žák 8. třídy ze základní školy v Chrudimi. V následujícím bloku nazvaném Věda v praxi se žáci dostali do vývojových laboratoří a provozů firem nebo měli možnost prožít zkoumání vědy tváří v tvář s vědci a odborníky z Akademie věd ČR.
Učitelé zapojení v programu oceňují především prakticky prezentované pracovní možnosti v oblastech, kde se využívá chemie, biologie a fyzika. Vnímají to jako velmi přínosnou ukázku toho, jak se mohou jejich žáci uplatnit v různých oborech v rámci chemicko-farmaceutického průmyslu. Díky řadě podnětů, které během celého vzdělávacího procesu získali, obohacují výuku o zkušenosti z praxe a pokoušejí se ji udělat pro své žáky zajímavější.
Do programu Věda má budoucnost se do dnešního dne aktivně zapojilo více než 1 300 žáků a téměř 120 učitelů z České republiky a na 350 žáků a 15 učitelů na Slovensku.
Firmy a akademici vybírali z nejlepších žákovských projektů na podporu vědy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat