V polovině dubna proběhla v Banské Bystrici konference Didinfo. Tenhle příspěvek věnuji celý zvanému vystoupení o situaci v sousedním Polsku.
Informatika v Polsku
S pojetím informatiky v Polsku nás na zvané přednášce seznámil jeden z jeho tvůrců, prof. Maciej Sysło. Mluvil mimo jiné o struktuře kurikula. Polští žáci mají samostatný předmět informatika celou dobu, od první třídy do maturity (myšleno v každém ročníku, ne jako u nás). A jakou informatiku: od příštího školního roku se každý žák nějak setká s programováním. Tedy nikoliv jen „pokročilejší“ nebo „talentovaní“ žáci.U nás místo toho slyšíme pragmatickou otázku: A kde chcete vzít hodiny? Poláci v tomhle moc neporadí. Ty hodiny totiž mají od roku 1985, bez přerušení. Asi to tedy nějak jde, polská společnost se (aspoň zatím) nehroutí. Můžeme se tedy spíš ptát, co jim chybí jinde, popř. co dělají efektivněji. Znáte někdo zásadní rozdíl ve schopnostech polských a českých žáků, který by šel vysvětlit časem věnovaným školní informatice? Umí o tolik hůř něco jiného?
Polská výuka informatiky pokrývá jak informační gramotnost (uživatelský přístup k digitálním zařízením, zpracování informací včetně vlastní tvorby) tak informatiku jako vědu. Obecně směřuje k těmto cílům:
Slajd 14 z přednášky M. Sysło, A New Computer Science Curriculum for All School Levels in Poland, 2015 |
Uvedenému se podřizuje výběr a výuka programovacího jazyka: není cílem „probrat“ jednotlivé konstrukce jazyka, ale pomoci porozumět informatice. Z jazyka se žáci naučí to, co potřebují ke splnění tohoto cíle.
Na povídání o aktivitách pro nejmenší žáky navázaly ukázky ze sbírky mechanických výpočetních pomůcek.
(z přednášky M. Sysło, A New Computer Science Curriculum for All School Levels in Poland, 2015) |
(z přednášky M. Sysło, A New Computer Science Curriculum for All School Levels in Poland, 2015) |
Převzato z autorova blogu Učíme informatiku
0 komentářů:
Okomentovat