V úterý 9. června 2015 představila Česká školní inspekce odborné veřejnosti dokončený model kvalitní školy a také modifikovaná kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž budou školy a školská zařízení zapsané do školského rejstříku hodnoceny od školního roku 2015/2016. Diskusní setkání završilo roční národní debatu o kvalitní škole vyhlášenou ministrem školství, mládeže a tělovýchovy s cílem průběžně diskutovat návrh modelu kvalitní školy i inovovaných kritérií se všemi stěžejními skupinami aktérů počátečního vzdělávání v České republice a vytvořit potřebný konsensus pro všeobecnou přijatelnost a stabilitu tohoto modelu i z něj vycházejících hodnoticích kritérií.
Prezentace se zúčastnilo více než 60 hostů z řad zástupců škol a školských zařízení, odborných školských asociací, školských odborů, akademického sektoru, krajských úřadů, Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, Národního institutu pro další vzdělávání, Národního ústavu pro vzdělávání, neziskových organizací, Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, Hasičského záchranného sboru a samozřejmě také pracovníků České školní inspekce.
Model kvalitní školy a z něj vycházející kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání představili ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a vedoucí oddělení metodik a analýz České školní inspekce Petr Suchomel. Následovalo vystoupení Martina Chvála z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který podrobněji přiblížil úlohu kritérií a škál v modelu kvalitní školy. Navazující kroky a úkoly, které Českou školní inspekci v následujících měsících a letech čekají, okomentoval náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys, který tak účastníky seznámil s obsahem připravovaného individuálního projektu systémového nazvaného Komplexní systém hodnocení, s jehož pomocí dokončí Česká školní inspekce vývoj metod, postupů a nástrojů pro komplexní hodnocení vzdělávání v jednotlivých školách i vzdělávací soustavy jako celku a který bude v mnohém navazovat také na vytvořený model kvalitní školy a zajistí jeho doplnění pro maximální využitelnost ze strany České školní inspekce, škol i zřizovatelů.
Aktuální podoba návrhu kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání stanovuje 6 základních oblastí (Koncepce a rámec školy, Pedagogické vedení školy, Kvalita pedagogického sboru, Výuka, Vzdělávací výsledky žáků, Podpora školy žákům – rovné příležitosti), přičemž každé z nich je přisouzeno 3 – 5 konkrétních kritérií. Oblasti i kritéria jsou opatřena podrobnými vysvětlujícími popisy jednotlivých úrovní tak, aby porozumění danému kritériu či dané oblasti bylo jednotné. Na vytvořená hodnoticí kritéria bude navazovat tvorba metodik a nástrojů pro hodnocení škol a školských zařízení jak ze strany České školní inspekce, tak pro využití těchto kritérií v rámci autoevaluace jednotlivých škol. V dalším období budou pro vybraná kritéria v rámci metodické podpory vytvořeny také příklady inspirativní praxe a dílčí metodická doporučení, která by školám a školským zařízením měla umožnit v případě potřeby nastoupit cestu ke zlepšení stavu.
Představená kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání i model kvalitní školy jako takový budou v následujících dnech dokončeny a předloženy do vnitřního připomínkového řízení v rámci rezortu školství. Poté budou předloženy k posouzení a schválení ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy tak, aby bylo možné při hodnocení škol a školských zařízení postupovat podle těchto kritérií již od školního roku 2015/2016.
Program semináře, dílčí podklad i prezentace vystupujících:
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
No, chtel jsem byt infantilne vtipny a zeptat se, jestli je to model ze sirek nebo z papiru...
Pak jsem si otevrel jeden z tech dokumentu, abych zjistil, v cem ta kvalitni skola je kvalitni. A ejhle: "Kvalitní školu tvoří kvalitní učitelé a další pedagogičtí pracovníci." To by mne nenapadlo. K tomu dodam jedine: "Situace je, jaka je..."
mne to napadlo taky. Ale z papíru.
No já radši infantilní nebudu, spíš se divím těm kompetencím. neměl by takový materiál, když už někdo cítí jeho potřebu, vznikat spíše na ministerstvu? Nebo se už z kontrolního orgánu stal orgán řídící? Neměli by si ty dvě organizace poněkud srovnat v hlavě? Copak nám to tady roste za hlavouny?
P.S. Prosím alespoň malou ukázku toho modelu. Třeba komín....
Ano, z ČŠI se stává pořádný orgán.
Takový model by měl vznikat spíše ve vědecko-výzkumné instituci, která by ho vytvářela ve spolupráci se zkušenými a moudrými učiteli z praxe. Jak je známo, úředníci toho mnoho nevymyslí.
Stav, kdy se úd stává řídícím orgánem je přece v životě docela běžný.
A jeho účel vůči školám je v zásadě stejný.
Jen se bojím, že budu patřit mezi oněch kultovních 85 % a nepochopím.
Ani kdyby ho slepil sám Mgr. Langweil.
Modifikace pro gymnázia
Škola má jasně formulovanou, promyšlenou, srozumitelnou a reálnou koncepci a strategii svého rozvoje...
Modifikace pro odborné vzdělávání
Škola má jasně formulovanou, srozumitelnou a reálnou koncepci a strategii svého rozvoje
A-ha! Odborné vzdělávání bez promyšlenosti? Nebo jen tak poletují slůvka?
Ředitel kvalitní školy je vůdčí osobností pedagogického procesu.
Tak s tímto aspektem nemám valné zkušenosti. Mohl by mi, prosím, někdo přisvětlit, co to obnáší, podle jakých kritérií se to měří a hodnotí?
Pedagogové... Žákům naslouchají a projevují vstřícnost, vřelost, zájem a respekt ke každému z nich. Pedagogové jednají s rodiči žáků, s kolegy a s dalšími členy komunity s respektem a úctou. Svým vlastním jednáním modelují a podporují prosociální chování.
Z těch otázek mi snad praskne hlava. Především ta vřelost, ta mi nedá spát. Po všech těch anonymech a peticích jsem jakékoli projevy vřelosti z ryze sebezáchovných pohnutek jednou pro vždy zavrhl. Tak jestli by nestačila třeba uměřená teplost.
Kde se v tom nádherném světě prokazování respektu a úcty mezi pedagogy nachází ředitelství školy, mi poněkud uniká. A také jste se někdy setkali s tím, že poměrně slušně sociálně zabezpečená členka sboru má pár přesčasových hodin, možná i na úkor částečného úvazku svojí samoživící se kolegyně?
A tak mne napadá, jestli se nám tu nenápadně neurodil
Standard kvality živobytí školy.
Přijde kontrolor z berního úřadu do synagogy. Provádí kontrolu a potom se obrátí na rabína a říká: „Všiml jsem si, že kupujete hodně svíček.“ „Ano,“ odpověděl rabín. „Dobře a co děláte s voskem, který odkapává?“ ptá se kontrolor. „Dobrá otázka“, povídá rabín, „my je schraňujeme a když jich máme dost, pošleme je zpátky k výrobci svíček a on nám občas pošle krabici zdarma.“ „Óóó!“ odpověděl kontrolor, poněkud zaskočen tím, že na svou neobvyklou otázku dostal tak praktickou odpověď.
Řekl si, že bude pokračovat svým nepříjemným, odporným a urážlivým způsobem… „Rabíne, a co tyhle všechny vaše nákupy macesů? Co děláte s těmi drobečky?“ „Ano,“ odpověděl rabín klidně, " no vlastně je schraňujeme a když jich je hodně, pošleme je v krabici zpátky výrobci a on nám občas pošle krabici macesových koulí."
„Hm,“ zamručel kontrolor a přemýšlel jak rabína znervóznit. „Dobře, rabi, a co děláte se všemi těmi předkožkami z obřízek?“ „Ano, ani tady neplýtváme.“ odpověděl rabín. „Co děláme je to, že je schraňujeme a když jich máme dost tak je pošleme na berňák.“ „Na berňák?,“ zeptal se nedůvěřivě kontrolor. „Ale ano,“ odpověděl rabín, „na berňák… a oni nám asi tak jednou za rok pošlou takovýho ... jako jste vy!“
Okomentovat