Přínos tabletů ve výuce potvrzen výzkumem. Žáky výuka s tablety baví, je zajímavá a naučili se řadě nových dovedností. Pozitivně se o používání tabletů v hodinách vyjádřila také většina učitelů. U žáků zaznamenali vyšší motivaci, aktivitu, samostatnost a také to, že se do výuky zapojili i ti slabší. Výzkumné šetření probíhalo v průběhu tohoto školního roku na 12 školách v celé České republice zapojených do projektu Škola dotykem. Výsledky byly prezentovány na závěrečné odborné konferenci v úterý 9. června 2015 v Praze.
Závěrečného výzkumného šetření se zúčastnilo 29 žáků prvního stupně, 273 žáků druhého stupně a studentů gymnázií a 67 učitelů. V rámci sběru dat děti i učitelé odpovídali na otázky rozdělené do několika částí, výzkumníci uskutečnili v každé škole také osobní rozhovory s 10 vybranými žáky a učiteli zapojenými do projektu a analyzovali modelové hodiny.
„V terénu jsme se znovu přesvědčili, že tyto nové technologie mají obrovský potenciál. Žáci je uvítali s velkým nadšením, někteří byli překvapeni, že se s tablety mohou učit a ne jen si hrát. Výuka děti baví, stejně jako většinu učitelů, přesto, že ty stojí příprava na hodiny více času,“ uvedli Radomír Masaryk, psycholog a vedoucí výzkumu, a Aleš Neusar, výzkumník.
Z výsledků výzkumu mimo jiné vyplývá, že hodiny v digitální třídě baví 97 procent žáků prvního stupně a 93 procent uvedlo, že se pomocí tabletů naučilo novým dovednostem. Až 81 procentům žáků druhého stupně připadaly hodiny zajímavé a stejné procento dotázaných nesouhlasí s tvrzením, že jsou hodiny v digitální třídě obtížné. Celkově chce 85 procent dětí ve výuce s tablety pokračovat, většina by navíc chtěla převést učebnice do elektronické podoby, používat tablety ve škole ve více hodinách a nosit si je domů.
Učitelé uvedli, že v průběhu trvání projektu došlo u žáků ke zvýšení motivace, aktivity, samostatnosti a do výuky se zapojily i slabší děti. Výzkum dále ukazuje, že tablet výrazně napomáhá inkluzi žáků – ať už se speciálními vzdělávacími potřebami, problémovým chováním, poruchami pozornosti. Rozšiřuje také možnosti individualizované výuky nadaných žáků. Zároveň se ale učitelé také shodli na tom, že příprava na vyučování pro ně byla z počátku časově náročnější. „Na začátku jsem si vůbec nedovedla představit, jakými rozličnými způsoby lze tablet využít. Asi nebude překvapením, že žáci jsou často lepší než já, tablet pro ně prostě není nic neobvyklého. Velmi rychle se ho naučili využívat jako pomůcku ve výuce – tvořili si poznámky, fotografovali zajímavé události, prezentovali rozličná témata, vyhledávali na internetu,“ konstatovala Petra Červenská, učitelka pražského Gymnázia U Libeňského zámku a dodala: „Moc se mi líbí, že s tabletem jsme mobilní. Můžeme pracovat ve třídě, na exkurzi nebo doma. Při výuce jazyků nebo přírodních věd je tablet nepostradatelným pomocníkem.“
Celkové výsledky výzkumu a zkušenosti z projektu Škola dotykem byly prezentovány na odborné konferenci ŠKOLA DOTYKEM živě, která se uskutečnila v úterý 9. června v Praze a završila první rok tohoto projektu.
„Učitelé všech 12 škol zapojených do projektu Škola dotykem odváděli po celý školní rok výbornou práci. Vyučovali s pomocí nejmodernějších technologií, tvořili vzdělávací materiály a společně se žáky zjistili, že tablet není pouze hračka. Udělali důležitý krok k tomu, aby se jejich škola stala moderní školou 21. století. S celým týmem neziskové organizace EDUkační LABoratoř se těšíme na nový školní rok a objevování dalších možností využití digitálních technologií ve výuce,“ řekl Michal Orság, ředitel neziskové organizace EDUkační LABoratoř.
Projekt realizuje nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Záštitu nad projektem převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
„Jsem velice potěšen, že jsme prostřednictvím tohoto projektu mohli prakticky ukázat, jak by moderní školství mohlo vypadat v budoucnu. Těší mně pozitivní výsledky výzkumu a i tyto nás vedou k tomu v projektu pokračovat a dále rozvíjet digitální dovednosti žáků i učitelů.“ dodal Hun Lee, prezident společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak.
Až 85 procent žáků chce pokračovat ve výuce s tablety, ukázaly výsledky výzkumu na školách zapojených do projektu Škola dotykem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
No nevim, mne treba obcas bavi pit vino... Ale nic moc o prinosu piti vina pro muj zivot bych z toho nevyvozoval. Ani kdyby to bylo podporeno rozhovory s 50 jinymi - vybranymi - lidmi.
Trochu mi to připomíná výzkumy o prospěšnosti pití kávy, sponzorované dovozci kávy.
Představte si dítě, kterému dáte do ruky zadarmo tablet. Myslíte si, že Vám řekne, že ho nechce? Není tedy 85 % málo, Antone Pavloviči?
Ale to je přece báječné, že celých 85 % dětí, byť jen z dvanácti škol, chce pokračovat ve výuce!!!
Poslední odstavec článku obsahuje pointu.
Prosím redakci o označování reklam písmeny PR nebo Komerční sdělení. Abychom se vyhnuli nedorozumění. Děkuji Vám za ostatní. Zdendula.
Mohla bych poprosit o pracovni misto ve Skole s dotykem?Hlavne tam,kde je hodne muzu.Nejaky hrejivy dotyk bych si taky zaslouzila,obzvlast ted v cervnu.
Jednejte rychle, příští generace tabletů se bude ovládat myšlenkami. Určitě vznikne akce Škola bez dotyku, nebo snad Škola myšlenkou? A to by byla asi dost nuda nejen v červnu...nemyslíte?
Těch nešťastných 15 % asi zjistilo, že se ve škole něco přece jenom musí něco dělat, tablety netablety. A asi s tablety museli žáčci dělat víc než bez nich.
Okomentovat