Až 85 procent žáků chce pokračovat ve výuce s tablety, ukázaly výsledky výzkumu na školách zapojených do projektu Škola dotykem

středa 10. června 2015 ·

Přínos tabletů ve výuce potvrzen výzkumem. Žáky výuka s tablety baví, je zajímavá a naučili se řadě nových dovedností. Pozitivně se o používání tabletů v hodinách vyjádřila také většina učitelů. U žáků zaznamenali vyšší motivaci, aktivitu, samostatnost a také to, že se do výuky zapojili i ti slabší. Výzkumné šetření probíhalo v průběhu tohoto školního roku na 12 školách v celé České republice zapojených do projektu Škola dotykem. Výsledky byly prezentovány na závěrečné odborné konferenci v úterý 9. června 2015 v Praze.


Závěrečného výzkumného šetření se zúčastnilo 29 žáků prvního stupně, 273 žáků druhého stupně a studentů gymnázií a 67 učitelů. V rámci sběru dat děti i učitelé odpovídali na otázky rozdělené do několika částí, výzkumníci uskutečnili v každé škole také osobní rozhovory s 10 vybranými žáky a učiteli zapojenými do projektu a analyzovali modelové hodiny.

„V terénu jsme se znovu přesvědčili, že tyto nové technologie mají obrovský potenciál. Žáci je uvítali s velkým nadšením, někteří byli překvapeni, že se s tablety mohou učit a ne jen si hrát. Výuka děti baví, stejně jako většinu učitelů, přesto, že ty stojí příprava na hodiny více času,“ uvedli Radomír Masaryk, psycholog a vedoucí výzkumu, a Aleš Neusar, výzkumník.

Z výsledků výzkumu mimo jiné vyplývá, že hodiny v digitální třídě baví 97 procent žáků prvního stupně a 93 procent uvedlo, že se pomocí tabletů naučilo novým dovednostem. Až 81 procentům žáků druhého stupně připadaly hodiny zajímavé a stejné procento dotázaných nesouhlasí s tvrzením, že jsou hodiny v digitální třídě obtížné. Celkově chce 85 procent dětí ve výuce s tablety pokračovat, většina by navíc chtěla převést učebnice do elektronické podoby, používat tablety ve škole ve více hodinách a nosit si je domů.

Učitelé uvedli, že v průběhu trvání projektu došlo u žáků ke zvýšení motivace, aktivity, samostatnosti a do výuky se zapojily i slabší děti. Výzkum dále ukazuje, že tablet výrazně napomáhá inkluzi žáků – ať už se speciálními vzdělávacími potřebami, problémovým chováním, poruchami pozornosti. Rozšiřuje také možnosti individualizované výuky nadaných žáků. Zároveň se ale učitelé také shodli na tom, že příprava na vyučování pro ně byla z počátku časově náročnější. „Na začátku jsem si vůbec nedovedla představit, jakými rozličnými způsoby lze tablet využít. Asi nebude překvapením, že žáci jsou často lepší než já, tablet pro ně prostě není nic neobvyklého. Velmi rychle se ho naučili využívat jako pomůcku ve výuce – tvořili si poznámky, fotografovali zajímavé události, prezentovali rozličná témata, vyhledávali na internetu,“ konstatovala Petra Červenská, učitelka pražského Gymnázia U Libeňského zámku a dodala: „Moc se mi líbí, že s tabletem jsme mobilní. Můžeme pracovat ve třídě, na exkurzi nebo doma. Při výuce jazyků nebo přírodních věd je tablet nepostradatelným pomocníkem.“

Celkové výsledky výzkumu a zkušenosti z projektu Škola dotykem byly prezentovány na odborné konferenci ŠKOLA DOTYKEM živě, která se uskutečnila v úterý 9. června v Praze a završila první rok tohoto projektu.

„Učitelé všech 12 škol zapojených do projektu Škola dotykem odváděli po celý školní rok výbornou práci. Vyučovali s pomocí nejmodernějších technologií, tvořili vzdělávací materiály a společně se žáky zjistili, že tablet není pouze hračka. Udělali důležitý krok k tomu, aby se jejich škola stala moderní školou 21. století. S celým týmem neziskové organizace EDUkační LABoratoř se těšíme na nový školní rok a objevování dalších možností využití digitálních technologií ve výuce,“ řekl Michal Orság, ředitel neziskové organizace EDUkační LABoratoř.

Projekt realizuje nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Záštitu nad projektem převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

„Jsem velice potěšen, že jsme prostřednictvím tohoto projektu mohli prakticky ukázat, jak by moderní školství mohlo vypadat v budoucnu. Těší mně pozitivní výsledky výzkumu a i tyto nás vedou k tomu v projektu pokračovat a dále rozvíjet digitální dovednosti žáků i učitelů.“ dodal Hun Lee, prezident společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak.

O projektu Škola dotykem

Škola dotykem je výzkumný projekt, do kterého je v České republice zapojeno 12 škol. Jeho realizátorem je nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou Samsung Electronics Czech and Slovak. Vybraným školám daly k dispozici celkem 350 tabletů, 12 interaktivních obrazovek a další potřebné technologické i softwarové vybavení. Projekt Škola dotykem získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Více na www.skoladotykem.cz.

O neziskové organizaci EDUkační LABoratoř

EDUkační LABoratoř je nezisková organizace, jejímž posláním je podpora a rozvoj moderních forem výuky ve školách. Jejím hlavním cílem je zvýšit popularitu využívání moderních vzdělávacích technologií na školách a ukázat jejich přínos a význam pro modernizaci školství. Přináší také učitelům možnost získat praktické dovednosti absolvováním školení a vyzkoušet si práci s nejmodernějšími vzdělávacími technologiemi. Více na www.edulabcr.cz.

O společnosti Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung Electronics Co., Ltd., inspiruje svět a utváří budoucnost pomocí převratných idejí a technologií. Nově definuje svět televizorů, smartphonů, nositelných zařízení, tabletů, fotoaparátů, domácích spotřebičů, tiskáren, lékařského vybavení, síťových systémů, polovodičů a LED řešení. Vede také v oblasti Internetu věcí prostřednictvím, mimo jiné, iniciativ Smart Home a Digital Health. Samsung Electronics Co., Ltd., zaměstnává 307 000 lidí v 84 zemích s ročním obratem 196 mld. USD. Chcete-li zjistit více, navštivte oficiální webové stránky na adrese www.samsung.com nebo oficiální blog na global.samsungtomorrow.com.

8 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
10. června 2015 v 9:39  

No nevim, mne treba obcas bavi pit vino... Ale nic moc o prinosu piti vina pro muj zivot bych z toho nevyvozoval. Ani kdyby to bylo podporeno rozhovory s 50 jinymi - vybranymi - lidmi.

poste.restante řekl(a)...
10. června 2015 v 9:53  

Trochu mi to připomíná výzkumy o prospěšnosti pití kávy, sponzorované dovozci kávy.

Představte si dítě, kterému dáte do ruky zadarmo tablet. Myslíte si, že Vám řekne, že ho nechce? Není tedy 85 % málo, Antone Pavloviči?

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. června 2015 v 10:19  

Ale to je přece báječné, že celých 85 % dětí, byť jen z dvanácti škol, chce pokračovat ve výuce!!!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. června 2015 v 11:21  

Poslední odstavec článku obsahuje pointu.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
10. června 2015 v 11:48  

Prosím redakci o označování reklam písmeny PR nebo Komerční sdělení. Abychom se vyhnuli nedorozumění. Děkuji Vám za ostatní. Zdendula.

Jana Karvaiová řekl(a)...
10. června 2015 v 16:22  

Mohla bych poprosit o pracovni misto ve Skole s dotykem?Hlavne tam,kde je hodne muzu.Nejaky hrejivy dotyk bych si taky zaslouzila,obzvlast ted v cervnu.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
10. června 2015 v 20:38  

Jednejte rychle, příští generace tabletů se bude ovládat myšlenkami. Určitě vznikne akce Škola bez dotyku, nebo snad Škola myšlenkou? A to by byla asi dost nuda nejen v červnu...nemyslíte?

Eva Adamová řekl(a)...
11. června 2015 v 21:12  

Těch nešťastných 15 % asi zjistilo, že se ve škole něco přece jenom musí něco dělat, tablety netablety. A asi s tablety museli žáčci dělat víc než bez nich.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.