Najednou jsme zavaleni jednotlivostmi: tablety pro prvňáčky, třetí hodinou tělocviku nebo pamlsky ve školních bufetech. Valí se to z ministerstva, ale následně také ze všech možných médií, které tyhle blýskající se prkotiny ostošest komentují.
Ale to vše je na hony vzdáleno podstatným problémům českého školství a české vzdělanosti. Spíše jde o píárové aktivity pana ministra. Ale nikdo se nezajímá, kam se vlastně poděla česká školská reforma.
Jeden z blogů na portálu rvp.cz však nedávno nesl provokativní titul: RVP a reforma jako omyl. A výmluvně začíná slovy: „O školské reformě a rámcových vzdělávacích programech se nyní téměř mlčí.“ Následná diskuse se vyčerpala 41 příspěvky několika nadšenců. Z tvůrců RVP se neozval nikdo. Natož někdo z Karmelitské.
Byla reforma a RVP opravdu omyl? Vlastně to tak vypadá, protože reforma dostávala jednu ránu za druhou, ať už zbytečnými přílepky, uspěchanými standardy nebo vzorovými osnovami. Tlak na opětovné sjednocování je evidentní. Jednotná škola se vrací. Tou poslední ranou, vpravdě egyptskou, bylo letošní půlplošné testování žáků devátých tříd pod taktovkou ČŠI. Vážení učitelé, vážení rodičové, ne výstupy a dovednosti ̶ ale encyklopedické znalosti zase frčí.
Bohužel bez povšimnutí, plíživě, ale dokonale se vytrácí to podstatné z reformy. Stejně jako výzkumy (Dvořák) ukazují, že školy jsou tak nějak stále stejnější.
Zdeněk Sotolář: Kam se poděla reforma?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
1. Voli ji vypili.
2. Já to řikal.
3. Místo kompetencí koprtence.
4. Omluví se někdo obuzerovávaným učitelům?
5. Zarazí už někdo to experimentování na žácích???
6. Kolik času zbývá státní maturitě?
7. Dáme sázky na inkluzi?
To je vše velice vtipné, pane kolego, ale RVP je stále platný dokument a závazný dokument. Nebo snad ne? A to je oč tu běží. Jestli ho ministerstvo odpískalo, nechť nám to laskavě sdělí.
A obávám se, že kariérní portfolia budou daleko větší buzerací. Jen si to nějak nepřipouštíme a mlčíme.
No závazný...Pokud se dnes píše mnoha dětem IVP, prý se OVA nemusí plnit.Nebo prý stačí, když učitel ve třídě látku odpřednáší.Dítě to slyšelo a třeba i zapsalo do sešitu.To,že z toho nic nepochopilo a látku neumí ,je prý irelevantní. Dostalo do sebe OVO v minimální míře. Ha.Co s tím. Tak se totiž dnes inkludují děti s mentálním postižením nebo děti v tzv. hraničním pásmu.
Na naši školu v období po sepsání ŠVP podle RVP nastoupili tři mladí kantoři. Až nyní při nahazování ŠVP do portálu ČŠI vyšlo najevo, že nikdy nečetli RVP, že neznají ani naše ŠVP, ba že ani neví, že součástí ŠVP jsou pravidla pro hodnocení žáků. Přes tento závažný hendikep všichni tři již osm let bez problémů a s docela solidními výsledky vyučují. Ptám se, jak je to možné? Jedná se v případě ŠVP o opravdu živý dokument nebo na všechna ŠVP v ředitelnách sedá prach? A nejsou finanční prostředky vynaložené na koordinátory ve školách (1000 až 2000 Kč; 1000 pokud koordinátora dělá kantor z lidu a 2000 dělá-li ho ředitel) peníze vyhozené oknem? Co probůh vlastně tito koordinátoři koordinují?
Já bych vám rád, paní Adamová, odpověděl, ale slušnost nedovolí. Mimochodem to nahazování ŠVP je další zhůvěřilost z dílny ČŠI.
Nicméně reforma měla i své světlé stránky, např. důraz na odklon od znalostí k dovednostem. Kam jsme tlačeni dnes?
eva a, : vzhledm k třicetileté praxi jsem také nikdy žádné čvp ani rvp nečetl,pouze párkrát okopíroval,odevzdal,založil,koordinuji se sám,mám svůj plán,učivo vždy proberu,pravidla hodnocení neměním,pouze co dva roky klesají mé požadavky,tak jak klesají požadavky školy,rodičů a společnosti
Nejsem si jist, zda Vás to, pane Sotoláři, potěší, ale naprosto souhlasím.
Stát neví, co chce, a jen zvyšuje chaos. Hot a čehý...
Pane Šteffle,
mě to potěšilo, dokonce velice potěšilo. Ale nepřekvapilo. Vždyť bavíme-li se o tématech, je zcela přirozené, nebo mělo by být, že někdy spolu diskutující nesouhlasí, jindy souhlasí. Já se snažím, aby tohle zápolení (i naše) nebylo osobní, i když jsme někdy (obvykle) na kordy.
V čem byl počátek úspěchu finského školství? V tom, že tam našli shodu. U nás chybí myšlenka a kontinuita, ministři si nejraději staví vlastní pomníčky prchavé slávy na jedno volební období.
I vy kverulanti jedni!
RVP/ŠVP stanovené cíle plnil, plní a nadále plniti bude!
Není jich málo:
1. Různé vzdělávací instituce i nadále nabízejí studium pro koordinátory ŠVP. Zčásti hrazené z evropských peněz, z části školou. Kolik nezaměstnaných by přibylo, kdyby se to zrušilo?
2. Novelami RVP se neustále zabývá početná skupina odborníků. Funguje portál RVP. Pořádají se školení k implementaci novinek v RVP do ŠVP.
Dokonce si můžete ŠVP nadatlovat do webové aplikace ČŠI. Myslíte, že byla zadarmo?
To se má ministerstvo těch peněz vzdát?
3. Když na ministra školství kdokoliv zadupe, že je nějaký problém s mládeží (nezdraví, neumějí trojčlenku, nekamarádí s minoritou, plivou z mostu, vraždí stařenky...), stačí doplnit pár vět do RVP a problém je vyřešený.
4. Při každé inspekci je důvod ředitele za něco sprdnout, protože trvale aktualizovaný ŠVP nemá ani pámbu. Jeden rok jsme byli sepsuti za zlomky v 5. třídě, o pár měsíců později za to, že jsme je vyřadili.
5. Při každém pokusu o revoltu je možné učitelům pohrozit: Pokud se vám to nelíbí, budete dělat ŠVP zgruntu nový. Pamětníci těch úmorných datlování do nesmyslných tabulek si to rozmyslí.
6. Navzdory existenci RVP/ŠVP učitelé pořád učí tak, jak si myslí, že je to správné. Mnozí (včetně těch starších) dokonce o ŠVP v životě neslyšeli. Není lepší důkaz, že školství bude fungovat navzdory všem vládám, ministrům, zákonům a vyhláškám! A samozřejmě i navzdory všem pokusům o jeho reformu. Což je - mnozí kolegové prominou - v současné situaci spíše dobře.
Život jde dál a všichni se tváří, že je to díky zářné hvězdě svítící před námi. Ten stav už známe, my starší v něm umíme chodit a ti mladší se to učí velmi rychle. Co více si přát?
pouze párkrát okopíroval,odevzdal,založil
Přiznám se ke své naivitě! Já při tvorbě ŠVP i přemýšlel a snil a hlavně věřil, že se něco změní k lepšímu. Dnes už jsem vystřízlivěl, protože vím naprosto jistě, že podle čínů poznáš člověka. Mnoho slov bylo napsáno i řečeno, ale žádný papír a vzletné věty školu nedělají. V dalším postupuji jako Laimes28, jen se vždy opravdově divím, co už mladší žáci nezvládnou. Dnes jsme zjistili, že se celá devátá třída nechá terorizovat i v mimoškolních věcech od jednoho (podotýkám neškodného) spolužáka. Prý je neposlechne. Čekají asi, že zavolají policii nebo pana prezidenta a on to za ně vyřeší.
Cituji ze zajímavého rozhovoru s paní ředitelkou Jitkou Topičovou (ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov). Podoba školy je vytvářena v souladu s principem kurikulární reformy: "Naše úsilí bylo postavené na vědomí toho, že škola je naše a co si domluvíme, že tu chceme, tak tu bude". Reforma (a RVP) nebyla omyl. Dobré vedení školy, dobré učitelky a dobří učitelé mají možnost vytvořit dobrou školu a zajistit dobré vzdělávání i výchovu (samozřejmě s podporou zřizovatele). Z toho snad je zřejmé, kam je potřeba investovat. Pokud má reforma probíhat dál, nemůže se ministerstvo chovat jako bláznivý řidič, který současně mačká na plyn a na brzdu.
Reforma (a RVP) nebyla omyl.
Po, řekněme, šesti letech aplikace je ještě asi brzo na hodnocení přínosu, že?
Ad Nico Pytlík 0:25
Já to počítám trochu jinak. Cestu kutikulární reformě otevřel dokument MŠMT "Kvalita a odpovědnost" v roce 1994 a na něj navazující dokument "České vzdělání a Evropa - strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do EU" z roku 1999. "Bílá kniha" stanovila nové zásady, které jsou zakotveny v zákoně o vzdělávání. Některé školy se rozvíjejí v duchu reformy téměř 20 let. Přínosné výsledky lze najít.
Je to paradoxní - někdo vidí školství jako rozvrácené, přitom existují konzolidované a úspěšné školy. Jak už jsem napsal - záleží na lidech. Myslet si, že přísně centralizovaně řízené školství a metody práce navazující na školu 19. století je ta správná volba pro současnost, je omyl, který nás táhne zpět.
Nejenom mačká na plyn a na brzdu, ale neví ani, kam otočit volantem. Nejhorší ale je, že si zahrává se zpátečkou.
A do toho stojí mimo znalci a říkají, že by to chtělo více oleje a umejt, vždyť už se na to nedá koukat.
Některé školy se rozvíjejí v duchu reformy téměř 20 let. Přínosné výsledky lze najít.
Dvacet let? Tím lépe! A už ty výsledky někdo hledal?
někdo vidí školství jako rozvrácené, přitom existují konzolidované a úspěšné školy
Konsolidovaný = sjednocený, je dán jednotný řád, pravidla, povinnosti, vyrovnaný stav nebo situace...
Tak jen aby to nebyly ještě předreformní petrefakty.
Okomentovat