MŠMT vyhlašuje dotační program Podpora polytechnické výchovy v mateřských a základních školách, a to v souvislosti s vyhlášením roku 2015 Rokem technického vzdělávání. Vyhlášením programu MŠMT podporuje polytechnické vzdělávání v mateřských a základních školách prostřednictvím vybavení škol polytechnickými stavebnicemi, vybavení nebo obnova vybavení škol učebními pomůckami pro technické vzdělávání, zajištění metodických materiálů a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků přímo související s používáním vybavení škol pořízeného v rámci projektu.
Cílovou skupinou programu jsou kraje, které dotaci posléze poskytnou právnickým osobám vykonávající činnost mateřské nebo základní školy, zřízené obcí, dobrovolným svazkem obcí nebo krajem, soukromým subjektem, registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy a zařazené do školského rejstříku.
Účelem dotace je:
- vybavení škol stavebnicemi na podporu rozvoje pracovních schopností a dovedností,
- vybavení nebo obnova vybavení tříd mateřských škol nebo technických dílen základních škol učebními pomůckami pro technické vzdělávání (zejm. ručním nářadím, akumulátorovým elektrickým nářadím, spotřebním materiálem),
- zajištění metodických materiálů a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků přímo související s používáním vybavení škol pořízeného v rámci projektu, včetně motivace žáků k technickému vzdělávání,
- vzdělávání dětí a žáků v science center (tj. středisko neformálního vzdělávání, které se primárně zaměřuje na cílenou popularizaci vědy a techniky; nejedná se přitom o klasickou vzdělávací instituci, důraz je kladen zejména na interaktivitu a učení formou her a samostatného objevování vědy a techniky prostřednictvím osobní zkušenosti), a to formou úhrady vstupného do science center.
Nutnou podmínkou pro realizaci programu v každém kraji je zajištění spolufinancování programu:
- krajem, a zároveň
- jedním nebo více dalšími partnery, kterými mohou být osoby odlišné od kraje a ministerstva.
Podrobnosti k předkládání žádostí škol budou zveřejněny na webových stránkách příslušného kraje.
Text vyhlášení dotačního programu ve formátu DOCX.
Dotační program Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na rok 2015
ze dne 25. 5. 2015, č. j.: MSMT-40749/2014
Podpora polytechnické výchovy v mateřských a základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) vyhlašuje na rok 2015 podle § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, tento dotační program ve vzdělávání (dále jen „program“):
Čl. 1
Základní vymezení, cíl a účel programu
(1) Cílem programu je podpora polytechnického vzdělávání v mateřských a základních školách.
(2) Cílovou skupinou programu jsou kraje, které dotaci posléze poskytnou právnickým osobám vykonávající činnost mateřské nebo základní školy, zřízené obcí, dobrovolným svazkem obcí nebo krajem, soukromým subjektem, registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy a zařazené do školského rejstříku (dále jen „škola“), pokud není dále stanoveno jinak.
(3) Účelem dotace je:
a) vybavení škol stavebnicemi na podporu rozvoje pracovních schopností a dovedností (dále jen „stavebnice“),
b) vybavení nebo obnova vybavení tříd mateřských škol nebo technických dílen základních škol učebními pomůckami pro technické vzdělávání (zejm. ručním nářadím, akumulátorovým elektrickým nářadím, spotřebním materiálem),
c) zajištění metodických materiálů a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků přímo související s používáním vybavení škol pořízeného v rámci projektu, včetně motivace žáků k technickému vzdělávání,
d) vzdělávání dětí a žáků v science center (tj. středisko neformálního vzdělávání, které se primárně zaměřuje na cílenou popularizaci vědy a techniky; nejedná se přitom o klasickou vzdělávací instituci, důraz je kladen zejména na interaktivitu a učení formou her a samostatného objevování vědy a techniky prostřednictvím osobní zkušenosti), a to formou úhrady vstupného do science center.
(4) Nutnou podmínkou pro realizaci programu v každém kraji je zajištění spolufinancování programu:
a) krajem, a zároveň
b) jedním nebo více dalšími partnery, kterými mohou být osoby odlišné od kraje a ministerstva (dále jen „další partner“).
(5) Výše podílu kraje a dalšího partnera je stanovena v Čl. 3 odst. 1.
Čl. 2
Rozpočet programu a jeho časové vymezení
(1) Maximální možný podíl ministerstva na financování programu je 42 000 000,- Kč, který představuje třetinu celkového rozpočtu zamýšlené podpory škol.
(2) Pro rozdělení finančních prostředků je stanoven maximální limit 3 000 000,- Kč pro každý kraj ČR, včetně církevních škol na území kraje. Uvedený podíl ministerstva nemusí být vyčerpán celý, musí však být zachována pravidla dle Čl. 3 odst. 1.
(3) Dotace je poskytována na období roku 2015, a to bez nároku na financování případných navazujících projektů v dalších letech.
Čl. 3
Financování a rozdělení nákladů programu mezi financující subjekty v jednotlivém kraji
(1) Financování celkového rozpočtu programu v jednotlivém kraji bude zajištěno takto:
a) ministerstvo poskytuje jednu třetinu nákladů z celkového rozpočtu programu v kraji, při zachování limitu v Čl. 2 odst. 2.,
b) druhý díl rozpočtu poskytne kraj, a to nejméně 10 % rozpočtu projektů v kraji,
c) třetí díl rozpočtu poskytne další partner, a to nejméně 10 % rozpočtu projektů v kraji, jedná se o podíl na financování všech projektů, nikoliv projektu konkrétní školy
d) finanční podíl kraje a dalšího partnera musí dohromady tvořit dvě třetiny rozpočtu projektů v kraji,
e) finanční podíl kraje a dalšího partnera může být i větší než dvě třetiny rozpočtu programu v kraji, při zachování podmínek v bodě b) a c).
(2) Garantem zajištění finanční spoluúčasti dalšího partnera v programu je kraj.
(3) Další partner, včetně celkové výše jeho podílu, musí být krajem zajištěn nejpozději do termínu podávání žádostí školami stanoveným v Čl. 8 odst. 3.
(4) Kraj předá ministerstvu do termínu stanoveného v Čl. 8 odst. 2 závaznou informaci, zda se kraj do programu zapojí.
(5) Další partner poskytne finanční prostředky kraji.
(6) Poskytnuté prostředky z dotace může škola použít pouze na neinvestiční náklady související s účelem dotace dle Čl. 1 odst. 3.
Čl. 4
Požadavky na projekt školy
(1) Využití pořizovaných stavebnic a dalšího vybavení odpovídá vzdělávacím cílům a očekávaným výstupům formulovaným ve školním vzdělávacím programu školy.
(2) Stavebnice musí umožňovat mnohonásobné opakovatelné montáže a demontáže prostorových objektů, samostatně stojících, statických i pohyblivých nebo s pohyblivými částmi, musí umožňovat její používání v podmínkách běžné třídy bez speciálního vybavení, musí umožňovat dosahování a rozvíjení klíčových kompetencí a očekávaných výstupů stanovených rámcovými vzdělávacími programy pro předškolní a základní vzdělávání.
(3) Stavebnice budou využívány i v jiných vzdělávacích oblastech, než Člověk a svět práce (platí pouze pro základní školu).
(4) Zařazení stavebnic a dalšího vybavení do výuky musí umožňovat individuální i skupinovou práci.
(5) Množství a kvalita pořizovaného vybavení musí být odpovídající a přiměřená věku a počtu dětí a žáků školy a případnému zaměření škol.
(6) Na jednom stupni základní školy a v mateřské škole musí být všechny stavebnice zakoupené z projektu vzájemně kompatibilní.
(7) Veškeré vybavení školy pořízené z dotace musí odpovídat věku dětí a žáků a musí splňovat podmínky bezpečnosti výrobků (certifikace) a jejich bezpečného využívání.
(8) Škola v žádosti o dotaci popíše způsobilost školy pro využití stavebnic a dalšího vybavení z hlediska vhodných prostorových podmínek, odborné personální kapacity a koncepce práce se stavebnicemi.
(9) Náklady na vybavení školy a spotřebního materiálu, včetně jejich dopravy do školy musí činit nejméně 70 % celkového rozpočtu projektu, náklady na vzdělávání pedagogických pracovníků, metodické materiály, vstupné do science center mohou činit nejvýše 30 % nákladů projektu.
(10) Projekt školy musí být v souladu s cílem programu a účelem dotace podle Čl. 1.
Čl. 5
Podávání a posuzování žádostí škol
(1) Školy podávají žádost kraji. Kraj zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup kontaktní údaje a další podrobnosti významné pro podávání žádostí škol.
(2) Pro posouzení žádostí škol ustanoví kraj výběrovou komisi, jejímiž členy budou také zástupci ministerstva a Národního institutu pro další vzdělávání.
Čl. 6
Podávání a posuzování souhrnných žádostí krajů
(1) Kraj podává souhrnnou žádost ministerstvu. Formulář žádosti je uveden v Příloze č. 1 tohoto Programu.
(2) Žádosti krajů budou ministerstvem posuzovány zejména vzhledem k dodržení pravidel stanovených Čl. 3.
(3) V případě nedostatků v žádosti budou kraje vyzvány k jejich odstranění.
Čl. 7
Poskytování finančních prostředků
(1) Ministerstvo podle tohoto programu poskytuje krajům finanční prostředky postupem podle § 14 rozpočtových pravidel formou dotace na běžný účet kraje. Finanční prostředky poskytuje ministerstvo krajům na základě rozhodnutí o poskytnutí dotace adresovaných krajům, a to ve výši stanovené rozhodnutím. V rozhodnutí o poskytnutí dotace uloží ministerstvo krajům povinnosti v souladu s tímto vyhlášením programu.
(2) Ministerstvo před vydáním rozhodnutí posoudí žádost kraje a vyzve kraj k odstranění případných nedostatků žádosti.
(3) Na poskytnutí finančních prostředků v tomto programu není právní nárok.
(4) Kraj zaváže školy, aby zajistily dodání stavebnic a dalšího vybavení pořízeného z dotace nejpozději do 31. 12. 2015.
(5) Kraj na svých webových stránkách zveřejní seznam žadatelů, včetně informace o schválení nebo neschválení žádosti a výši přiznaných finančních prostředků.
Čl. 8
Termíny realizace jednotlivých částí programu
(1) Zveřejnění kontaktních údajů pro podávání žádosti krajů a škol a další podrobnosti významné pro podávání žádostí: do 5. 6. 2015.
(2) Předání závazné informace kraje ministerstvu, zda se kraj do programu zapojí: do 5. 6. 2015.
(3) Uzávěrka přijímání žádostí krajů ministerstvem: 31. 7. 2015.
(4) Vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace krajům: do 30. 8. 2015.
(5) Poskytnutí finančních prostředků krajům: do 15. 9. 2015.
(6) Podepsání smlouvy (podle § 10a zákona č. 250/2000 Sb.) a poskytnutí finančních prostředků školám: do 31. 10. 2015.
(7) Realizace programu ve školách: do 31. 12. 2015.
Čl. 9
Podmínky pro použití dotace
(1) Finanční prostředky přidělované podle tohoto programu školám budou moci být použity od data vydání rozhodnutí do 31. 12. 2015, na výdaje uskutečněné před datem vydání rozhodnutí být použity nemohou. Na náklady vzniklé před datem vydání rozhodnutí budou moci být použity pouze za předpokladu, že nebyly do data jeho vydání uhrazeny.
(2) Poskytnutí dotace podle tohoto programu nezakládá nárok příjemce na poskytnutí dotace v následujících letech.
(3) Duplicitní úhrada stejných nákladů na projekt z různých zdrojů, včetně zdrojů ze státního rozpočtu a Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, není dovolena.
Čl. 10
Kontrola využití finančních prostředků a vypořádání poskytnutých finančních prostředků
(1) Využití finančních prostředků poskytnutých v tomto programu ministerstvem ze státního rozpočtu podléhá kontrole v souladu se souvisejícími právními předpisy.
(2) Kraj vypořádá finanční prostředky poskytnuté ministerstvem podle tohoto programu v termínech stanovených vyhláškou č. 52/2008 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy nebo Národním fondem. Nevyčerpané finanční prostředky je krajský úřad povinen vrátit do státního rozpočtu v rámci vypořádání finančních vztahů se státním rozpočtem za rok 2015.
(3) Kraj nejpozději do 15. 2. 2016 zašle ministerstvu závěrečné zhodnocení o využití poskytnutých finančních prostředků školám se sídlem na území příslušného kraje, které bude obsahovat náležitosti uvedené v příloze rozhodnutí.
Čl. 11
Účinnost
Tento program se vyhlašuje s účinností ke dni 25. 5. 2015.
Mgr. Jaroslav Fidrmuc
náměstek ministra pro vzdělávání
Příloha č. 1: Formulář žádosti kraje
Příloha č. 1: Formulář žádosti kraje
Žádost kraje o poskytnutí finančních prostředků z programu Podpora polytechnické výchovy v mateřských a základních školách v roce 2015 – souhrnná žádost
Evidenční číslo:……………………………………………………
(doplní ministerstvo)
1) Kraj - žadatel o dotaci
Název:
Adresa:
IČO:
Číslo běžného účtu kraje:
Jméno, telefon a e-mail odpovědné osoby:
2) Požadované finanční prostředky
(uvede se 1/3 požadovaného rozpočtu každé školy)
č. | Název školy | Adresa školy | IČO školy | částka v Kč |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
… kraj doplní řádky dle potřeby … |
Celkem |
|
|
3) Celkový rozpočet programu v kraji
(v Kč)
Rozpočet programu celkem |
| --- |
Částka požadovaná po ministerstvu |
| tj. *) |
|
Částka poskytnutá krajem |
| tj. *) |
|
Částka poskytnutá dalšími partnery celkem |
| tj. *) |
|
- z toho |
|
|
|
(název, |
|
|
|
adresa |
|
|
|
partnera) |
|
|
|
*) to je % z celkového rozpočtu programu v kraji
4) Shrnutí obsahu žádostí škol vybraných k dotaci
Zde bude uvedena stručná charakteristika žádostí škol, rozdělení celkové výše dotace na účely podle Čl. 1 odst. 3 písm. a) až d).
6 komentářů:
Hele, nebývávaly ve školách dílny?
Ta polytechnická výchova by se určitě dala ošetřit nějakou aplikací na interaktivní tabuli, nebo ještě lépe hrou na tabletu. Schopný polytechnický koordinátor by to jistě zvládl.
Byvaly... Ale asi podobne - jako treba plavani - byly nezakonne a totalitni.
Mne se nejvic libi, jak byrokrat dokaze do toho sveho ptydepe vzdy zakovat tu ucelnost (takze stavebnice je pro rozvoj pracovnich dovednosti), i kdyz pri letmem pohledu (nejen na skolstvi) vidim more totalne promr*anych (dopln libovolny textovy retezec, treba pismeno 'H') penez...
školní dílny byly zrušeny protože byly součástí komunistické ideologie třídní společnosti (manuálně pracující=dělňas=dělnická třída),také s devastací průmyslu a přesunem lidí do služeb se manuální zručnost jevila jako zbytečnou,navíc šroubky a hřebíky děsně podražily a nelze volat do družební fabriky či jzd o jejich bezplatné darování,nebezpečí úrazů a následných možných oplétaček včetně právních definitivně odstranily dílny ze škol...
Já třeba dílny učím pořád.
Jinak by mne docela zajimalo, kolik staly osobohodiny na vytvoreni toho programu a kolik jeste budou stat na to manazovani a kolik penez se posle na ty pilniky a desky. A co se skolami, ktere budou chtit upgradovat dilny treba pristi rok... Nebylo by misto techto narazovych kampani mit nejaky kvalitni prubezny system financovani?
Jak je v tom vtipu: "Kvůli jednomu klásku nebudu otáčet celý kombajn."
Okomentovat