Článek zdůvodňuje využití infografiky ve výuce, popisuje ji a na příkladech ukazuje, jak ji aplikovat.
Infografika je vizuální reprezentace informace, která zvyšuje potenciál žáků pochopit látku a přidává přehlednost.
Jako lidé používáme naše smysly paralelně a zpracováváme informace přicházející prostřednictvím různých komunikačních kanálů ve stejnou dobu. Podle R. Mayera jsou žáci „díky procesu vytváření spojení mezi slovy a obrázky schopni dospět k hlubšímu porozumění“ ([1], str. 4). Tato myšlenka je ústředním bodem teorie výuky využívající vizuální reprezentaci informace.
Informační grafika nebo "infografika" je tu již dost dlouho. Za první známý příklad je v historii infografiky uváděn diagram od Florence Nightingale z roku 1857 (viz obrázek). Infografiky od té doby existovaly v mnoha různých podobách, ale v posledních několika letech, možná též díky nástupu technologií a síťové generace, jejich význam roste. Infografiky jsou všude. Můžeme je spatřit na internetu, v televizním vysílání, v knihách a odborných časopisech. Studenti denně prohlížejí a sdílejí infografiky na sociálních sítích.
Diagram Florence Nightingale z roku 1857 |
Typy infografik
Kathy Schrock, jejíž blogový příspěvek [2] byl pro tuto práci inspirací, rozlišuje tyto typy infografik:- Statistická - obsahuje shrnutí nebo přehled údajů;
- Procesní infografika - demonstruje lineární nebo větvený proces;
- Časová osa - ukazuje průběh dané problematiky v čase;
- Informační - leták s klíčovými údaji;
- Infografika založená na výzkumu - vyjadřuje výsledky;
- Interaktivní infografika - umožňuje uživateli obsah ovládat;
Tento článek vznikl jako studentská práce.
0 komentářů:
Okomentovat