Záměr ministra školství Marcela Chládka zavést plošně už do prvních tříd tablety, které by si mohly děti nosit i domů, vyvolává potlesk i paniku. Na jedné straně je prokázáno, že pro děti je práce s tablety přínosná, na straně druhé může jít o hazard se zdravým rozvojem dítěte. Oba tábory se však shodují, že školy se musí na nástup nových technologií důkladně připravit.
Z článku Jiřího Macha v Právo/Novinky.cz vybíráme:
„Tablety ano, ale určitě bych nezatracovala papírovou knihu a klasický přehled dětí v textu na papíře. Řeším i otázku velikosti tabletu, zdraví očí a podobně,“ sdělila Právu Alena Bačíková, ředitelka ZŠ Komenského v Častolovicích v Královéhradeckém kraji.
K užívání tabletů se vážou ale i další rizika. „Obrovské téma je závislost na technologiích, kde riziko je vysoké,“ upozorňuje Jiří Palyza, šéf společnosti Saferinternet, která šíří osvětu v bezpečnosti pohybu na internetu.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Ano, řekl jsem: „Nejste schopen zabránit tomu, aby byly technologie používány mimo školu.“ Ale z článku se již nedozvíte, proč. Protože není možné připravovat děti na svět, v kterém budou žít, bez toho, aby měli dovednosti, které budou potřebovat. Obávám se, že tvorba domácích úkolů do sešitu a lpění na tom, aby žáci primárně (netvrdím, že vůbec) uměli psát - to oboje již patří minulosti!
A řekl jsem ještě něco. Není možné vůbec pomýšlet na plošné vybavování žáků tablety bez toho, že plošně připustíme, že schopnost pracovat s technologiemi patří k základním pilířům kompetencí učitelů - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10641/
1. Proč by se prvňáci nemohli učit psát na tabletech, které jim s vhodnou aplikací mohou dokonce pomoci?
2. Držme se (nejen ve škole) zásady všeho s mírou.
Obávám se, že pan Brdička je pramálo kvalifikovaný na výuku psaní.
Protože není možné připravovat děti na svět, v kterém budou žít, bez toho, aby měli dovednosti, které budou potřebovat.
O tom není pochyb. Ale přehlížíme asi jednu podstatnou věc. O tom, v jakém světě budou žít naše děti, rozhodujeme my. Nelze to svádět na anonymní "pokrok", "vývoj" apod. Jsou to naše rozhodnutí (a někdy i naše ignorování či nedostatek odvahy), které formují zítřek.
Takže abych byl konkrétní -- nutným předpokladem pro to, aby se v budoucnu žáci obešli bez psaní, je náš souhlas s tím (nebo neodporování tomu). To nespadne jen tak samo z nebe. Já sám za sebe říkám jasné NE.
Ne.
Řekl bych, že formuláře se budou zatím vyplňovat pořád, takže umět psát je potřeba... i kdyby to měla být jen tiskací písmena. Navíc psaní rozvíjí jemnou motoriku. Tedy přesněji - u psaní se pozná, zda děti jemnou motoriku zvládají. A bez jemné motoriky budou celý život mít místo ruky a prstů jen pařátek.
Nejde jen o umění psát.Jde o umění vládnout rukama. Tohle umění,zdá se, začíná velmi upadat. A nevěřte tomu,že v budoucnu nebude potřeba. Bude a možná víc, než bychom si přáli.
navíc,neurologové by potvrdili, že vládnout rukama (jemná motorika hrubá motorika) , nám přináší i prospěch pro náš mozek, naše myšlení. Umět psát se nevylučuje s uměním ťukat do tabletu. oboje je dnes NUTNÉ.
Možná mne o nepsaní rukou ale nějakou technologií přesvědčí, až si bude mládež většinově technologicky zaznamenávat myšlenky a postřehy efektivněji, než já rukou.
Ale asi to jen tak brzo nebude. Dnes a denně sleduji, jak dětičky NEumějí pracovat s počítačem. Nemyslím, používání nějaké aplikace, ale doopravdy jen ovládat klávesnici. Už to jsou jen klikači.
Hele drobný příklad z dneška...
Úprava formátu stránky pro tiskový arch, všechny okraje 0,6 cm. Posloupnost žákovských aktivit (nekecám):
- všechno pravou rukou, levá v klíně nebo podepírá hlavu,
- klik myší do pole Okraje Nahoře:,
- klávesa Backspace,
- nula na číselné klávesnici,
- řádová čárka nad AltGr,
- šestka na numerické klávesnici,
- klik myší do pole Okraje Vlavo:,
- klávesa Backspace, atd. atd.
Když žáka přiměji, aby levou ruku pro začátek alespoň položil na desku stolu, v okamžiku nějaké aktivity mu vystřelí do původní pozice. Nutkavé jednání se tomu tuším říká.
Mizérie začala už suchými zipy místo tkaniček. Ale v NEpsaní není ten problém. Problém je v NEmluvení. A to škola, milé Fórum rodičů, už nedožene.
Okomentovat