Kurzy keramiky, technické činnosti, film a literatura, domácnost, informatika, míčové hry a různé další volitelné předměty pomalu mizí z nabídky výuky na druhých stupních základních škol. Nahrazují je všeobecně naučné předměty, tedy matematika, čeština a cizí jazyky.
Z článku Jiřího Macha v Právo/Novinky.cz vybíráme:
Ústup od volitelných předmětů zaznamenala také Česká školní inspekce ve své výroční zprávě.
„Pokračoval trend úbytku pestrosti nabídky volitelných vyučovacích předmětů a snaha o navyšování základní časové dotace pro jednotlivé vzdělávací obory z disponibilní časové dotace,“ uvedla inspekce. Podle ní se podobný trend objevuje i na 1. stupni, kde se posilují čeština a matematika.
Na otázku, zda to je správné, není jednoznačná odpověď. „Tvrdé předměty by měly být v dostatečném počtu hodin odučeny. Dětem se to vrátí na střední škole i v životě,“ uvedl Josef Smetana, ředitel zmíněné ZŠ v Praze 4.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
A co když to není kvůli maturitě, ale povinnému druhému jazyku na ZŠ - u nás došlo od té doby právě ke zrušení volitelných předmětů, protože někde se musely dvě hodiny v ročníku prostě sebrat.
On je v tom článku problém rušení volitelných předmětů docela slušně rozebrán, jenže ony se ty maturity hold teď musí narvat všude, a to i tam, kam nepatří. Skoro mne zaráží, že v nadpisu článku není napsáno, že za rušení volitelných předmětů může Jidáš Iškariotský a čepice ve tvaru kužele.
Pardon rotačního kužele, aby náhodou nedošlo k mýlce.
Máte pravdu, ale to zjistím, jenom když ten článek přečtu :-)
Což, se téměř stalo a narazil jsem tam i na zajímavou větu:
" Když se totiž v roce 2006
vzdělávací plány tvořily, byla informační gramotnost dětí někde úplně jinde,"
Já bych i souhlasil, ale myslím, že ji chápu opačně, než autor.
„My jsme zrušili v devítce informatiku, protože v tomto věku ji děti až tak moc nepotřebují. Když se totiž v roce 2006 vzdělávací plány tvořily, byla informační gramotnost dětí někde úplně jinde,“ přiblížil okolnosti rozhodování Polda.
Kdyby tak mi to byl někdo ochoten dopřivysvětlit...
První příspěvek má naprostou pravdu:
Drtivá většina základních škol nabízela na II. stupni celkem přibližně 6 hodin volitelných předmětů, z to ho měl být (v posledních letech, po jedné z prvních novel RVP) povinně alespoň jeden druhý cizí jazyk.
Po zavedení povinného druhého cizího jazyka v minimálním rozsahu 6 hodin přišlo jednoduché řešení: Volitelné předměty se zrušily a místo nich je druhý cizí jazyk. Tečka. Maturita s tím opravdu nemá nic společného.
Nemyslím si, že pro všechny žáky jsou dva cizí jazyky přínosem. Mnozí mají v 9. třídě stále potíže i s češtinou, angličtina je pro ně vážným problémem a povinný druhý cizí jazyk je pro ně naprosto nad jejich síly (samozřejmě, že z něj projdou, nároky jsou velmi milosrdné...).
Na druhou stranu nepatřím k těm, kteří by litovali rušení té různorodé směsky "volitelných předmětů", která se na ZŠ postupně objevila. Od vznešeně nazývaných "seminářů z mediální teorie a praxe" až po "fotbal" nebo "práce na pozemku". Odborná profilace na ZŠ je hloupost a segregační třídění na "intelektuály" a "manuály" je ještě horší.
Základky si zkrátka pár let zahrály na hybrid mezi "malou univerzitou" a "klubem zájmových kroužku", teď se to zrušilo a kdyby se z toho podařilo ještě vydloubnout ten nesmyslný druhý povinný jazyk pro úplně všechny, dostali bychom se do ideálního stavu, jaký panoval v polovině devadesátých let: Všechny předměty jednotně povinné, přičemž škola měla právo pár disponibilních hodin převést tu na češtinu, tu třeba na "počítače".
Mimochodem, myslím si, že s kvantem volitelných předmětů by se časem mělo něco udělat i na středních školách - především na gymnáziích.
Když byly počátkem 90. let volitelné předměty povoleny, bylo to nadpozemské zjevení: Pro maturanty bylo možné obor rozšířit o moderní témata, které se ještě nedostala do osnov, a všichni byli nadšení. Brzy se ustálil stav s jedním volitelným předmětem ve předmaturitním a dvěma v maturitním ročníku. Pro dva volitelné maturitní předměty naprosto ideální. Fakt jsme si to užívali...
Dnes nejsou výjimkou gymnázia, které zavádějí volitelné předměty třeba i čtyři roky před maturitou a v maturitním ročníku mají více než polovinu hodin volitelných předmětů. Celá třída se sejde tak akorát při češtině, tělocviku a v jídelně. Proboha proč? Skutečně potřebujeme tak "odborně specializované" maturanty? Skutečně vysoké školy ten posun "k odborné specializaci" nějak pozorují?
V našem gymnáziu máme (v porovnání s okolní "konkurencí") velmi střídmou nabídku 4 povinně volitelných předmětů v maturitním ročníku. Přesto pozoruji, že je to zbytečně moc. Spousta ze studentů si některé předměty "povinně" volí, aby s nimi měli co nejméně práce.
Stále častěji se mi stává, že se mi do semináře z biologie hlásí studenti, kteří s biologií v budoucnu nehodlají mít vůbec nic společného. Prostě si ji zvolili, protože "jsem jim nevadil" a "něco si vybrat museli". Přitom do semináře zařazuji vysoce odborná témata, která budou potřebovat například budoucí lékaři, přírodovědci či jiní vysokoškoláci z biologických oborů. Takže teoretická témata z genetiky populací či elektronové přenosy v cytochromech v dýchacím řetězci se učí i budoucí novináři, ekonomové a právníci. A mám při tom pocit, že po nich chci něco, co opravdu nebudou potřebovat.
Ne, netroufneme si být výjimkou a volitelné předměty zredukovat na schéma 2+1 z 90. let. Dotaz na počet volitelných volitelných předmětů zaznívá na "dnech otevřených dveří" pokaždé a my víme, že správná odpověď pro rodiče potenciálních uchazečů zní "hodně".
A domluvit se s kolegy v okolí samozřejmě není možné, vždyť se pereme o jeden krajíc chleba. Takže jen jalové povzdychnutí. A třeba mi někdo dokáže, že naprosto mimo mísu, neboť děti by měly možná mít možnost volby předmětů třeba už od jeslí...
děti by měly možná mít možnost volby předmětů třeba už od jeslí
Výchova k smrkání, Seminář moderního čůrání a Kakání v praxi.
Nevím, jak je možné v květnu rušit nějaké předměty.
Okomentovat