Český průmysl již léta žehrá na nedostatek pracovníků v technických profesích. Náš vzdělávací systém podle představitelů průmyslu upřednostňuje humanitní obory a produkuje málo techniků. Je to pravda a mělo by se s tím něco dělat?
Z diskuse Jiřího Zlatušky, Mikuláše Beka, Jaroslava Hanáka a Jaroslava Millera, která vyšla v sobotní příloze Orientace v Lidových novinách 25. dubna 2015, publikované na EDUin.cz, vybíráme:
Jaroslav Hanák: Je smutné, když vzdělávací systém nehledí na reálnou uplatnitelnost absolventů a v honbě za počtem hlav, protože za nimi jde státní dotace, otevírá obory bez reálné uplatnitelnosti. Náš požadavek je jasný – chceme, aby stát začal pracovat s daty, která má už dávno k dispozici, a na jejich základě vytvářel krátkodobé tří- až čtyřleté výhledy uplatnitelnosti na trhu práce v regionech. Na jejich základě by pak měly kraje možnost ovlivňovat počty otevíraných prvních ročníků odborného vzdělávání. Možnost žáka zvolit si svobodně vzdělávací cestu by tím samozřejmě omezena nebyla.
Jiří Zlatuška: V proporcích všeobecně vzdělávacích středních škol je Česká republika mezi vyspělými zeměmi na nejhorším stupni, navzdory skutečnosti, že právě toto zaměření poskytuje cestu k lepšímu životnímu uplatnění. Podklady o třetině míst v odborném vzdělávání, která nikdy nebudou naplněna, má Česká školní inspekce k dispozici, stejně jako závěr, že zvyšování proporce učňů zvedne nezaměstnanost mladých. Problém neleží vůbec v ignorování dat, nýbrž v tom, že s nimi předseda Svazu průmyslu a dopravy nekorektně zachází. Společnost Trexima, která dlouhodobě zpracovává pro ministerstvo práce a sociálních věcí statistiky týkající se mezd, aktuálně upozornila na to, že řada firem sice pláče, že nemá potřebné profese, ale nedokáže lidem nabídnout peníze, které by se přiblížily aspoň zdálky celostátní úrovni. Zcela absurdní je, že u některých nedostatkových profesí dokonce mzdy za posledních devět let klesly. Nechtěly by náhodou některé firmy volat po zavedení nevolnictví nebo roboty ve firmách Svazu průmyslu a dopravy?
Jaroslav Miller: Pan Hanák se na celou záležitost dívá příliš jednostranně, a to z pohledu průmyslu. Vzdělávací proces má však nekonečně širší cíle i poslání než uspokojovat požadavky průmyslových kruhů, jakkoliv mohou být legitimní. Stejně legitimní jako požadavek na vyšší počet učňů ze strany průmyslu je ovšem i poptávka ze strany mladých lidí a studentů, která je výrazně jiná. Kraje sice mohou otevírat vyšší počty učňovských oborů, avšak je otázkou, zda je naplní. A to nejdůležitější: Pan Hanák argumentuje uplatnitelností na trhu práce. Všechny dostupné statistiky ale jasně ukazují, že uplatnitelnost na trhu práce roste s výší absolvovaného vzdělání. A naopak nejvyšší míru nezaměstnanosti vykazují lidé s nižšímvzdělánímabez maturity. To je neoddiskutovatelný fakt. To znamená, že budoucí úspěch ekonomiky stojí na motivaci vzdělávat se, flexibilitě, znalosti jazyků, kreativitě a vysoké kvalifikaci v jakémkoliv oboru. Nikoliv v levné pracovní síle a práci bez přidané hodnoty.
Přečtěte si: Máme zvýhodňovat technické obory?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Náš vzdělávací systém podle představitelů průmyslu upřednostňuje humanitní obory
NE!
Humanitní obory upřednostňují naši žáci.
Pokud jsem se nepřehlédl, pak třeba letos v profilové části maturují dva žáci z matematiky, dva z fyziky a tři z informatiky. Odhaduji, že třeba z mediální výchovy jich bude víc, než je součet zmíněného. Pravdou ale je, že doby, kdy se téměř čtvrtina maturantů uchýlila k zeměpisu jsou už pryč.
řekněme si pravdu,největším a nejjistějším zaměstnavatelem v této zemi jest stát,který zaměstnává cca 500 000 lidí + cca 200 000 na stát nabalených jako osvč,stejně je mimochodem v této zemi nezaměstnaných,co je potřeba k získání "státního" místa: známost+jakákoliv vš alespoň bc.,jaká se neřeší ,protože se jedná o splnění "tabulkové" podmínky,poraxe není nutná,zatímco zaměstnavatelé v průmyslu požadují konkrétní specializaci+několikaletou praxi+nejistou výplatu podle zakázek+občasný pobyt na pracáku+ žl + další vychytávky.....
rozdílný je též proces přijímání,zatímco místo do kanclu se shání přes šavgrovou,tetuči sousedku božku,která tavolá svýmu švárovi a ten svý milence miluně a ta ukáže uchazčce její kancl,kuchyňku a pošle ji k ekonomce sepsat smluvu,kdežto boos a majitel firmy,který poutřebuje inženýra-metalurga-technologa apod. to zadá personální agentuře,kde jsoudvycetileté bc pipinky které vystudovaly pedagogiku,sociologii,antropologii či psychologii a o nějaké metalurgii nemají ánung, dají uchazeč vyplnit dotazník s otázkami typu: nakreslete kulatý čtvereček....
p.s. pokud by chtěl někdo znát správnou odpověď,jak vypadá kulatý čtvereček v takovém testu u human resource,který může mít zásadní vliv na získání zaměstnání, rád odpovím, psát to zde nechci, abych nezpůsobil duševní pohnutí kolegům matikářům s následným infarktem....oni totiž mnozí ani netuší, že kulatý čvereček skutečně existuje...
Okomentovat