O úloze jsem se dověděl z MF DNES dne 12. 5. a lze ji najít online. A abyste ji hledat nemuseli, zde je:
Správná odpověď podle Cermatu je B). Část maturantů se ovšem domáhá odpovědi C). V čem je problém? Odpověď B) je správně v případě, že se do čepice nezapočítá "dno čepice", odborně řečeno podstava kužele, jehož tvar má čepice mít. Odpověď C) je správně v případě, že toto "dno" započítáno je. Jde tedy o tento otazník
Argument pro odpověď C) je na první pohled zcela absurdní - čepice přece dno mít nemůže, protože by nešla nasadit na hlavu. Věc má ale háček, v tomto případě dokonce velký hák - o tom, zda čepice jde, anebo nejde nasadit na hlavu, není v zadání ani slovo.
Oldřich Botlík ve svém odborném posudku, jehož kompletní znění je k dispozici např. zde, uvádí:"EDUin mě požádal o stanovisko.., zda je čepice podle zadání tvořena pláštěm rotačního kužele a podstavou, nebo jen pláštěm rotačního kužele bez podstavy... Autor úlohy napsal, že čepice má tvar rotačního kužele. Rotační kužel je plné těleso – podobně jako třeba kulečníková koule nebo obyčejná cihla. Určitě tedy má podstavu – dno čepice.
Autor úlohy dále tvrdí, že osovým řezem kužele je rovnostranný trojúhelník. Jako matematik tedy určitě nemůže mít na mysli čepici bez dna („kornout"), protože třetí ze stran tohoto trojúhelníku (ta, která není součástí pláště) patří do osového řezu jedině tehdy, je-li kužel chápán včetně své podstavy... papírová čepice bez dna odporuje zadání."
Ano, kolega Botlík má pravdu v tom, že papírová čepice bez dna odporuje zadání. Je tedy určitě pravdě blíž než Cermat. Ovšem mýlí se i on - zadání totiž odporuje nejen papírová čepice bez dna, ale i dutá papírová čepice, která dno má. A správná odpověď tedy není ani B), ani C). Problém je v tom osovém řezu. Podle zadání je to rovnostranný trojúhelník. Ten ale nevypadá takto
ale takto
Trojúhelník je totiž podle své definice průnikem tří polorovin, takže do něj patří nejen jeho hranice (obvod), ale i všechny jeho vnitřní body. Je-li tedy osovým řezem rovnostranný trojúhelník, jak se píše v zadání, není čepice ani pláštěm kužele (tj. kornoutem bez dna), ani povrchem kužele (tj. kornoutem s dnem). Nejen kužel, ale i čepice sama - tak, jak je zadána - je plným tělesem, podobně jako třeba kulečníková koule nebo obyčejná cihla.
Že si takovou papírovou čepici nedokážete představit? Já docela snadno, a to i na vícero způsobů:
Pravda, aby takto vznikl skutečně přesný kužel, musel by být papír nekonečně tenký. Ale o tloušťce papíru se v zadání nepíše nic, takže taková představa zadání neodporuje. Zajímavější a podstatnější je ovšem to, že nekonečně tenkého papíru bychom na tyto čepice potřebovali nekonečně mnoho. Takže "správnější" než B) i než C) je odpověď E) - jiný počet, i když připouštím, že slovíčko "počet" je v případě nekonečna poněkud nepatřičné.
Už vidím ty reakce pod článkem - přestaň blbnout, zapomeň na ty matematické šílenosti a řiď se zdravým selským rozumem - všichni víme, jak vypadá papírová čepice, takže správně je B). Ovšem každého, kdo mě takto okřikne, se budu ptát: byla to maturita ze zdravého selského rozumu, anebo z matematiky?
Podívejme se ještě jednou na ty dva sporné osové řezy:
Podle zdravého selského rozumu je v tom levém podstatně méně černých bodů než v tom pravém. Každý matematik ovšem řekne, že to není pravda. Podle zdravého selského rozumu nemůže jeden elektron projít současně dvěma otvory. Každý fyzik ovšem ví, že může. Podle zdravého selského rozumu byla ještě před několika staletími Země plochou deskou, která plave v moři. Dnes už i každý sedlák ví, že tomu tak není.
Dovolte mi tedy poslední matematickou zvrhlost. Podle zadání je čepice prostě kužel - "plné těleso", podobně jako cihla. Otázkou, kolik je v ní papíru, se tedy ptáme na objem kužele, přičemž tento objem se má udat v centimetrech čtverečných. Každý sedlák ovšem ví, že objem se měří v jednotkách nikoli čtverečných, ale krychlových. Zadání úlohy je tedy logicky sporné. A každý matematik ví, že z logicky sporných předpokladů lze matematicky zcela korektně odvodit naprosto cokoliv. Podíváme-li se tedy na celou věc takto, jsou správně nejen všechny odpovědi, které jsou za úlohou nabídnuty, ale dokonce i všechny ty, které si lze vymyslet a které v nabídce nejsou. Mně osobně tam chybí správná možnost
F) Cermat měl být už dávno zrušen.
Převzato z autorova blogu.
13 komentářů:
Tak nevím... V textu je jasně uveden termín "papírová čepice", stejně jasně je graficky znázorněna dutost tohoto tělesa i to, že "papír se při lepení nepřekrývá". Pro mne dostatek informací k výpočtu trojúhelníkové plochy papíru, který se stočením změní na onu "papírovou čepici". Nehledáte dalšího Iškariotského?
Mám pocit, že jde o klasické pletení biče z h....
V zadání je, že čepice má tvar kužele, ne že čepicí je rotační kužel. Co je na tom nepochopitelného. Pro mne to je hezký případ na matematizaci reálné úlohy.
No tak mne zabijte, ale já si zas "tak jistý" nejsem.
Samozřejmě, pokud se mne "kdekoli, kdokoli" zeptá na řešení, tak si představím čepici a vypočítam to, dle CERMATu správně.
ALE u maturity bych si fakt dával pozor na maličkosti a minimálně ten trojúhelník na druhém obrázku (všechny čáry plné) by me dost znejistěl.
TO NEZNAMENÁ, že bych si myslel, že úloha je zadaná špatně (sám asi zadávám diskutabilněji), ale prostě jak jsem zblblý z těch "vymazlených" procesů okolo maturity, tak nepočekávám příklad s nutností použít vlastní mozek
Zadání je správné a srozumitelné. Problém by byl, kdyby nebylo zřejmé, co se má počítat. Zde je to jasné, povrch papírové čepice. Kdo to nepochopil, měl by roztrhat své maturitní vysvědčení nebo svůj diplom.
Inteligenci má student k tomu, aby pochopil, co se po něm chce. Znalosti má k tomu, aby úkol vyřešil. V práci také musíte pochopit, co se po vás chce. Pochybuji, že někdo se svým šéfem diskutuje o terminologických nepřesnostech ve formulaci zadání pracovního úkolu.
Jak vidno, dá se z h... bič vyrobit a zapráskat všechno a všechny. Když někomu chybí dva body právě z této úlohy, pak má pořád ještě a s přehledem jedničku. Pokud mu o tyto dva body utekla čtyřka, znamená to, že neumí výrazy, zlomky, rovnice, ...
Asi už se doháníme USA, zbývá jen, aby soud posuzoval správnost formulací, ale to, že krokodýl není ryba se ani soudními kličkami neprokáže.
V práci také musíte pochopit, co se po vás chce.
Tak třeba já jsem svoje působení na žáky v rámci výchovně vzdělávacího procesu vždycky chápal tak, že se mám vší silou a důsledností přičinit o to, aby z nich bez ohledu na jejich původ vyrostli slušní a pracovití lidé.
A tady někde bude nejspíš můj problém.
Pokud mu o tyto dva body utekla čtyřka, znamená to, že neumí výrazy, zlomky, rovnice, ...
Přesně tak, pane krtku.
Otázkou je, kolik takových nebožáků, kterým se tímto navždy uzavřela cesta k vš certifikaci, bylo.
Správná odpověď je F. Vím to a nejsem matematik ani sedlák.
"o tom, zda čepice jde, anebo nejde nasadit na hlavu, není v zadání ani slovo."
Myslím, že celému problému nasadil tímto vyjádřením korunu pan Martišek, jen doufejme, že na hlavu.
Krtek: Pokud mu o tyto dva body utekla čtyřka, znamená to, že neumí výrazy, zlomky, rovnice, ...
Ano, dokonce to platí i pro ty, kterým dva body neutekly. Mají maturitu v kapse a neumí výrazy, zlomky, rovnice, ...
A to je při tomto pojetí zkoušky neodstranitelná vada. Měl bych ještě odpověď G) ;-)
Hm...
a já se zase divím, proč tuto úlohu dostali maturanti. Myslím, že by spíš měla být u přijímaček - je to učivo 9. třídy.
Jéžiši, nedrážděte hada bosou nohou, kdyby totiž ty dvě třetiny příkladů ze základky nahradili středoškolskými, tak nezmaturuje z matematiky 90 % zúčastněných.
Okomentovat