Před deseti dny jsem napsal článek o našem školském systému. Debata, kterou vyvolal, mě upřímně těší. Pozornost získal jistě i díky tomu, že jej převzal učitelský portál Česká škola. Text zřejmě ťal do živého a reakce učitelů a přátel školy na sebe nenechaly dlouho čekat. Na ty zajímavější bych nyní rád reagoval.
Prý i Ondřej Šteffl trpí jen utkvělou představou o tom, co je pro druhé lidi dobré a považte: on jim to dokonce prodává? Ale o tom to právě je! Pokud nevěřím, že Štefflova SCIOškola je tím pravým místem pro mé děti, jednoduše tuto školu svým dětem nezvolím. Přál bych si, aby rodiče a studenti měli tuto svobodu volby ve školství vždy. Stejně tak bych nikdy neupíral konzervativnějším povahám zvolit takové vzdělávání, jaké je i jim blízké a známé.
Nesmírně častá, a zajisté pochopitelná, je obava, že reformy vedoucí k uvolnění školského systému by způsobily chaos a společenské turbulence. Ale právě decentralizace přece nejlépe dovede předcházet celospolečenským přešlapům. Lépe, když se každý vydá svou cestou, než když vykročí všichni společně do propasti. Že případné špatné rozhodnutí jednotlivce bude mít důsledky na zbytek společnosti? To je kolektivistický argument. Společnost žádnou poptávku po absolventech toho či onoho vzdělání nemá. Poptávají jen jednotlivci. A nedostatek lidí s určitým zaměřením vede ve svobodných společnostech k jejich většímu finančnímu a společenskému ohodnocení, čímž celá liberální společnost udržuje sama sebe v rovnováze. Každému svéprávnému člověku jde o jeho blahobyt (nikoliv jen finanční). Toto ho činí způsobilejším rozhodnout o svých záležitostech, než kteréhokoliv úředníka nebo odborníka z diskusí. A děti? Za ty po celé jejich dětství zodpovídají jejich rodiče, kterým se jedná o blaho svých potomků. Jsou výjimky. Teprve ale tehdy, když se prokáže, že rodič jedná proti zájmům dítěte, smí zasáhnout stát. Nikdy dříve! A jestliže připustíme, že existuje celospolečenský zájem na vzdělávání jednotlivců, pak je v pořádku vzdělávání platit z veřejných prostředků. Ale nechť pak nejsou zvýhodňovány některé formy vzdělávání nad jinými. Dejme lidem možnost nebýt součástí cizího plánu.
„Vztah poskytovatel-klient je prý ve školství nepřípustný také proto, že řada klientů bude hledat nejsnadnější průchod studiem a budou po poskytovateli žádat benevolenci a absolutní volnost. A kvalita vzdělání půjde stranou.“ Tak ať. Takový klient, který si přeje poskytovat vzdělání druhé či třetí jakosti pro studenty druhé či třetí jakosti k tomu má získat příležitost. A kdo chce provozovat prestižní školu pro ty nejlepší, musí mít možnost vytvořit si k tomu podmínky. Taková situace je přece lepší, než když je kvalita všude stejná, průměrně špatná.
Nejvýmluvnější je ale nakonec asi tento citát: “V žádném případě nesouhlasím s tím, aby si parta rodičů řekla, že budou své dítě vyučovat doma a nebo někde u známého učitele místo řádné povinné docházky.” Namísto chození kolem horké kaše autor dává jasně najevo, že přesně ví, co je pro cizí děti nejlepší a těší ho, že má na své straně donucovací aparát, který je k tomu správnému životnímu stylu prostě donutí. Odmítám takový paternalismus (vy nic nevíte, já to vím, já vám řeknu, co je pro vás dobré), považuji lidi kolem sebe za dospělé, schopné činit rozhodnutí (i za své děti) a nést za ně odpovědnost.
Prý jsem skutečnou socialistickou školu nikdy ani nezažil. Doufám, že argument ve stylu „V Rusku jsi byl? Nebyl. Tak mlč.“ nenapsal člověk učící naše děti. A mimochodem jsem školství za socialismu zažil. V první třídě jsem říkal soudružko učitelko a kreslil Auroru. A opravdu si myslíte, že po 17.listopadu socialismus ze škol zmizel, protože přišel Václav Havel? Kéž by.
Školy před rokem 1990 se prý v ničem nepodobají dnešním školám. Ani stylem výuky, přístupem učitelů, ba ani atmosférou. Říká kdo? Kdosi diskutující na internetu? Nemyslím si, že styl výuky, přístup učitelů nebo dokonce atmosféru lze jakkoliv poměřovat. Jistěže došlo ke změnám, jistěže je hodně věcí jinak. Vše je ale subjektivní. Pro někoho nastal před pětadvaceti lety obrat o 180 stupňů, pro jiného ne. Já ctím svobodu, s čímž souvisí též nárok na vlastní výklad reality, která nás obklopuje. Snaha podsouvat lidem své vlastní pravdy je jen dalším případem osudné domýšlivosti kolem nás. Stále trvám na tom, že ve školství máme přílišnou centralizaci a socialismus. Pro politiku zastánců osobní svobody, zůstává pozitivní alespoň to, že pojem “socialismus” a „donucení“ lidé vnímají vesměs negativně. A na tom můžeme stavět.
Převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu.
25 komentářů:
„Snaha podsouvat lidem své vlastní pravdy je jen dalším případem osudné domýšlivosti kolem nás.“
Jednoznačně souhlasím. Pro autora článku to platí téměř stoprocentně.
plesk!
jauvaajsss
...
Ta sedla.
Pytlík: Ano, vycházíte-li z premisy, že odborníci mohou rozhodovat o našich životech, bez svolení, pak sedla. Bod patří, ale autorovi vtipu, ne Vám ;)
Poste.Restante:
Vtip beru, povedl se. Chcete-li, ale začít rozhovor, pak mi prosím řekněte, co komu osudně domýšlím. Od toho se můžeme odpíchnout.
Tak ten neobdržený bod mě mrzí.
Ale panu poste.restantovi jich, a nejen za toto, patří dobrých šest a půl tisíce.
Ostatně, to není vtip, ale zrcadlo!
Co má rodič dělat když výsledky měření vzdělanosti ukazují, že odborníci (ministerští úředníci, učitelé, inspektoři a odborná veřejnost) nejsou až takoví dobří odborníci. Rodič si lety zvykne na arogantní přístup všeznalých učitelů-odborníků. Pokud sám myslí, či nedejbože ozve-li se, dostane se mu hbitého plesknutí po prstech. Pokud založí vlastní školu, je systematicky dehonestován. Pokud nechá dítě v domácí škole, je nezodpovědný rodič.
Kantoři jděte se vycpat
Ano, je to zrcadlo. Ale komu? :)
Tajný učitel:
Znám i pár nearogantních učitelů, ale nejhorší mi přijde spíše taková otupená frustrace, prostě už se nic nezlepší, snaha je zbytečná. Nějak to přežijeme.
Jinak varianty jste shrnul hezky
- děti ve státní škole (riziko že výstup bude systematicky bídný)
- děti ve soukromé škole - jste snob,
- děti doma - jste extrémista
Tento způsob generalizace mi přijde nešťastný.
"A mimochodem jsem školství za socialismu zažil. V první třídě jsem říkal soudružko učitelko a kreslil Auroru."
Já se z toho mladého zoufalce prostě picnu. On prý zažil socialistickou školu v první třídě.
Neuvěřitelné
Rodič si lety zvykne na arogantní přístup všeznalých učitelů-odborníků.
Poslední arogantní učitel byl zastřelen 18. března 1994 asi šest kilometrů jihozádně od obce Karlova Studánka v lesích Hrubého Jeseníku hajným Václavem Mlezivou.
Podle některých příspěvků na České škole se ale jejich chov zřejmě daří obnovit.
Kolego Tajný, beru to takhle:
Nějaké žáčky, rodiče a vycpané kantory házím za hlavu, vždyť svět je moje hřiště. Chuť do života je všechno. Můžu pracovat, cestovat, pomáhat, studovat a milovat dál, mimo ten podivný, kdesi kýmsi vykonstruovaný křeččí kolotoč.
Svět je plný možností. Svět není, díky bohu, česká škola. Možná prásknu do bot. Nechám pročuraný český provinční píseček v prachu. Budu žít. Až budu kdesi na Maui ležet na pláži pod palmou se svým surfem a přítelkyní, vzpomenu si třeba na zažloutlou českou maturitku a z chuti a nahlas se rozesměji. Pomyslím na "úspěšné" úředníčky rozsedlými zadky leštícími židle kdesi v kancelářích ministerstva školství. Pomyslím na předčasně šedivé kantůrky vcházející den co den to stejných tříd, hrozící tou samou hloupou maturitou sami sobě i generacím vyplašených prváků.
A pak si vychutnám své ledově studené mojito.
Hele až na tu Maui a mojito to mám už dávno.
Zahrádkářská kolonie, čistá pramenitá voda, a pohoda, pohoděnka.
A co má učitel dělat, když mediální ohlasy ukazují, že odborníci (EDUin a laická veřejnost) nejsou až takoví dobří odborníci. Učitel si lety zvykne na arogantní přístup všeznalých přátel školy-laiků. Pokud sám myslí, či nedejbože ozve-li se, dostane se mu hbitého plesknutí po prstech. Pokud pokračuje v tém, co je mu vlastní, je systematicky dehonestován. Pokud nechá dítě opakovat ročník, je neschopný učitel.
A co má dělat učitel, když podle výsledků testování firmou Scio jsou výsledky pořád výborné, ale paměť a zkušenost nám říkají, že ještě před pár lety bývaly děti samostatné, zvídavé a rodiče se vážně zajímali o jejich pokroky. Byli jsme mladí, horliví a určitě méně zkušení a empatičtí. Stále jsme šli s dobou a i dnes zvládáme technologie stále lépe než naši žáci. Do výuky jsme přimíchali "nejmodernější" trendy - projekty místní i mezinárodní, technologie atd. Při čtení České školy přemýšlíme o své nedokonalosti, a přesto se děsíme obecného úpadku mravů, povrchnosti a lenosti, se kterou se nemůžeme smířit. To z nás dělá konzervativní podivíny, kteří brání rozkvětu školství. Proto nemůžeme uvěřit receptům pana Šteffla. Škola není ostrov, kam neproniknou vlivy z okolního světa. Proto nevěřím ani kantoru Ideálu panu Tajnému. Mimochodem oslovení kantor je pro učitele spíše vyznamenáním. Pan farář říká: "Kdo zpívá, dvakrát se modlí!" Raději s kantory do háje, než s Idoly na piedestal.
Nějakým záhadným způsobem se mi ztratil příspěvek. Zkusím ho rekonstruovat.
Psal jsem, že pánové Pajonk a Tajný se, (snad nevědomky) dopouštějí velmi mediálně oblíbené manipulace a PODSOUVÁNÍ. Nejlépe to demonstruje věta
- děti ve státní škole (riziko že výstup bude systematicky bídný)
Tím je čtenáři předkládána implikace, že vzdělávání dítěte ve veřejné škole znamená automaticky riziko bídného výsledku.
U domácího a soukromého vzdělávání snad riziko bídného výsledku neexistuje?
Tento způsob generalizace mi přijde nešťastný.
:-)
Nemá cenu pouštět se s panem Pajonkem do diskuse o tom, že společenská objednávka samozřejmě existuje a že kolektiv je víc, nežli jen součet jednotlivců.
Člověk, který nechápe, že les je víc, nežli jen součet stromů tohle nikdy nemůže akceptovat.
Stejně tak nelze ztrácet čas vysvětlováním principu externalit, nebo synergie.
Takže se soustředím je na to nejpodstatnější:
A kvalita vzdělání půjde stranou.“ Tak ať. Takový klient, který si přeje poskytovat vzdělání druhé či třetí jakosti pro studenty druhé či třetí jakosti k tomu má získat příležitost. A kdo chce provozovat prestižní školu pro ty nejlepší, musí mít možnost vytvořit si k tomu podmínky. Taková situace je přece lepší, než když je kvalita všude stejná, průměrně špatná.
Za prvé nevím, co je to student druhé a třetí jakosti.
Za druhé si nemyslím, že kvalita vzdělávání je "průměrně špatná". Naopak jsem přesvědčen, z čistě podnikatelského hlediska, že za peníze, které stát a jednotlivci (firmy i občané) do školství dávají, dostávají velice nadprůměrnou kvalitu.
A za třetí bych se rád zeptal pana Pajonka, zda se v případě havárie na dálnici hodlá spokojit s možností, že bude ošetřen lékařem třetí jakosti. Předpokládám, že asi nikoliv, neboť za své peníze očekává jakost první. My tomu říkáme "svoboda jen pro ty, kteří na to mají".
Já ctím svobodu, s čímž souvisí též nárok na vlastní výklad reality, která nás obklopuje.
Logicky se nabízí otázka, zda autor ctí také demokracii? Pak totiž nevidím jinou možnost, nežli respektovat fakt, že většina si může činit nárok na výklad reality, který teze autora a Svobodných popírá.
Školy před rokem 1990 se prý v ničem nepodobají dnešním školám. Ani stylem výuky, přístupem učitelů, ba ani atmosférou. Říká kdo? Kdosi diskutující na internetu?
Říká ten, kdo má zkušenost se školami za socialismu a v současnosti poněkud rozsáhlejší, nežli absolvování první třídy a kreslení obrázku Aurory. I když nejsem autorem odkazovaného výroku, tvrdím, že pan Pajonk evidentně netuší, o čem píše a vyzývám jej, nechť svá tvrzení buďto doloží, nebo odvolá.
Nemyslím si, že styl výuky, přístup učitelů nebo dokonce atmosféru lze jakkoliv poměřovat.
A já si zase myslím, že to lze. Jinak budeme asi muset zrušit vědy jako pedagogika, psychologie, sociologie a pod.
Dost by mne to mrzelo.
Koukám, že místo rozhovorů s pamětníky na téma druhá světová válka, komunismus, ... by se děti měli zaměřit na téma "jak vypadala škla mého mládí". To by se něco dověděli.
Reakce na poste.restante
Psal jsem, že pánové Pajonk a Tajný se, (snad nevědomky) dopouštějí velmi mediálně oblíbené manipulace a PODSOUVÁNÍ. Nejlépe to demonstruje věta
- děti ve státní škole (riziko že výstup bude systematicky bídný)
Tím je čtenáři předkládána implikace, že vzdělávání dítěte ve veřejné škole znamená automaticky riziko bídného výsledku.
U domácího a soukromého vzdělávání snad riziko bídného výsledku neexistuje?
Tento způsob generalizace mi přijde nešťastný.
:-)
----------------------
U všech typů škol existuje riziko, že výstup bude bídný, i u domácího vzdělávání. To že jiné než centrálně plánované školy mohou mít špatné výsledky píšu zde - "Takový klient, který si přeje poskytovat vzdělání druhé či třetí jakosti pro studenty druhé či třetí jakosti k tomu má získat příležitost"
Škoda, že mnozí jsou břitcí, až to bolí, ale jen, když se to hodí. Jakost = kvalita. Druhá a třetí jakost = horší kvalita.
---------------------
Nemá cenu pouštět se s panem Pajonkem do diskuse o tom, že společenská objednávka samozřejmě existuje a že kolektiv je víc, nežli jen součet jednotlivců. Člověk, který nechápe, že les je víc, nežli jen součet stromů tohle nikdy nemůže akceptovat.
Stejně tak nelze ztrácet čas vysvětlováním principu externalit, nebo synergie.
---------------------
Asi bychom se OBA na podobné implikace mohli vykašlat což? Tady používáte stejného argumentačního faulu jaký jste mi vyčítal.
A má. Nepovažuji se za maximálního individualistu. Existuje komunita. Existuje synergie.
Není ale vůbec nutné a vhodné, aby byla VYNUCENÁ. Právě naopak.
---------------------
Takže se soustředím je na to nejpodstatnější:
Za druhé si nemyslím, že kvalita vzdělávání je "průměrně špatná". Naopak jsem přesvědčen, z čistě podnikatelského hlediska, že za peníze, které stát a jednotlivci (firmy i občané) do školství dávají, dostávají velice nadprůměrnou kvalitu.
--------------------
V tom případě nerozumím a priori odmítání konkurence ve formě vzdělávání. Jsou-li školy levné a kvalitní, pak nemá konkurence šanci. A dost často nemá, nerad bych současné školství démonizoval.
-----------------
A za třetí bych se rád zeptal pana Pajonka, zda se v případě havárie na dálnici hodlá spokojit s možností, že bude ošetřen lékařem třetí jakosti. Předpokládám, že asi nikoliv, neboť za své peníze očekává jakost první. My tomu říkáme "svoboda jen pro ty, kteří na to mají".
----------------
To jaký mě ošetří lékař souvisí i s tím, zda budou bez problémů povoleny různé formy vzdělávání, ale nijak nechápu souvislost v tom, že lékař decentralizovaného školství bude horší. Studenti druhé a třetí jakosti (uznávám, spíše nevhodný termín) asi nebudou chtít být lékaři, protože je nepřijme nemocnice, která si hazard s životy svých pacientů nemůže dovolit.
Vámi použitá analogie kulhá. To bych mohl říci, podívejte se koho máme ve vládě a na úřadech. VŠICHNI jsou produktem kvalitního a levného školství, studenti první jakosti a ergo kladívko, jak Vás jednou uslyším si stěžovat, že něco je špatně, pak dehonestujete celé školství!
Tento styl argumentace bychom si OBA mohli odpustit a netahat dále.
----------------
Já ctím svobodu, s čímž souvisí též nárok na vlastní výklad reality, která nás obklopuje.
Logicky se nabízí otázka, zda autor ctí také demokracii? Pak totiž nevidím jinou možnost, nežli respektovat fakt, že většina si může činit nárok na výklad reality, který teze autora a Svobodných popírá.
----------------
Určitě může. Bude fajn když většina nebude mít potřebu VNUCOVAT menšině jak se má vzdělávat, každý jsem totiž v něčem menšinou ;)
----------------
Školy před rokem 1990 se prý v ničem nepodobají dnešním školám. Ani stylem výuky, přístupem učitelů, ba ani atmosférou. Říká kdo? Kdosi diskutující na internetu?
Říká ten, kdo má zkušenost se školami za socialismu a v současnosti poněkud rozsáhlejší, nežli absolvování první třídy a kreslení obrázku Aurory. I když nejsem autorem odkazovaného výroku, tvrdím, že pan Pajonk evidentně netuší, o čem píše a vyzývám jej, nechť svá tvrzení buďto doloží, nebo odvolá.
----------------
Jde o to, že pro někoho je poloviční socialismus dostačující, pro někoho ne. To že, školy jsou určitě v mnohém volnější je fakt. Fakt také je, že jsou i jiné metody výuky, které možné jednoduše nejsou.
----------------
Nemyslím si, že styl výuky, přístup učitelů nebo dokonce atmosféru lze jakkoliv poměřovat.
A já si zase myslím, že to lze. Jinak budeme asi muset zrušit vědy jako pedagogika, psychologie, sociologie a pod.
Dost by mne to mrzelo.
----------------
Záměrem bylo vyjádřit, že některé měření silně závisejí na měřiteli a tomu, co CHCE měřením zjistit.
Zeptám se tedy nakonec
Kdybyste byl ministr školství
- povolil byste domácí výuku i na druhém stupni?
- umožnil byste rodičům po podepsání "reversu" nechat jejich děti studovat jak uznají za vhodné? (třeba ve věkově smíšených třídách, nebo bez tradičních "hodin", nebo dobrovolností ve výuce, nebo třeba naopak velkou přísností ve výuce)
- povolil byste aby se děti stejného věku některé denně vzdělávaly 3 hodiny a jiné 12 hodin?
No vida.
Když začnete některá svá původní tvrzení "upřesňovat", nebo vysvětlovat, nejspíš nalezneme mnohem více shodných bodů, nežli se na první pohled může zdát.
Píši jen stručnou reakci během přestávky ve výuce, protože mám dnes dosti "nabito" k zevrubnější odpovědi se dostanu až někdy navečer.
Takže asi to nejpodstatnější pro Vás, soudě podle toho, že jste si tyto otázky nechal na konec.
Předesílám, že nejsem vůbec odpůrce alternativních forem vzdělávání, právě naopak. Nejspíš si tedy budete muset najít jiného oponenta. :-)
- povolil byste domácí výuku i na druhém stupni?
Ale proč ne?
Za předpokladu reálného dohledu kontrolních orgánů a průběžné kontroly na "domovské" základní škole. Model z prvního stupně vcelku funguje.
Osobně si myslím, že dítě se má "socializovat" (hnusné slovo) a že školní kontakt s vrstevníky je pro něj prospěšný. Na druhém stupni mnohem více, nežli na prvním. Ale mohou nastat situace, kdy jiná forma je nemožná, nebo jen obtížně realizovatelná.
- umožnil byste rodičům po podepsání "reversu" nechat jejich děti studovat jak uznají za vhodné? (třeba ve věkově smíšených třídách, nebo bez tradičních "hodin", nebo dobrovolností ve výuce, nebo třeba naopak velkou přísností ve výuce)
Ale to už snad lze i teď.
Asi by měl odpovědět pan Šteffl, zda rodiče na SCIOškole musí podepisovat nějaký "revers".
Ale i na běžných základkách někde nemají zvonění, v malotřídkách se učí "věkově smíšené" třídy. Na některých běžných školách v rámci různých projektů "učí" deváťáci prvňáky, montessori a waldorfské školy mají také hodně volný režim. A nezaregistroval jsem, že by MŠMT, nebo kdokoliv chtěl tuto praxi rušit.
Asi nechápu, v čem vidíte problém.
- povolil byste aby se děti stejného věku některé denně vzdělávaly 3 hodiny a jiné 12 hodin?
Tohle je asi nejsložitější otázka. Pokud vím, platí nějaké psychohygienické normy a ty dvanáctihodinovou výuku nepřipouštějí.
Otázka ale je, co všechno máme považovat za "vzdělávání"?
Patří sem domácí úkoly? Sledování naučných pořadů na ZOOMu, nebo BBC? Četba knih? Hraní her se vzdělávacím obsahem? Práce v různých kroužcích?
Nemyslím si, že pro křehkou dětskou dušičku je zdravých 12 hodin denně školní výuky.
(Japonci to třeba řešili sobotní výukou.)
A nemyslím si, že by tři hodiny výuky ve škole řešily u většinové populace problém, co s dětmi, než přijdou rodiče z práce.
U domácí výuky tato otázka postrádá smysl.
Pokud se lidem sugeruje, že
- ve státní škole je riziko že výstup bude systematicky bídný -
( proč systematicky?), vytváří se tím předpoklad, že jinde bude lepší. Takže jde o skrytou reklamu na jiné školy než veřejné.
Když jsem před léty psala, že pokud budou vznikat školy inkluzívní, budou jako reakce na to zákonitě vznikat i školy exkluzívní, mnoho lidí si myslelo, že maluji čerta na zeď.
poste.restante:
Dobře pojďme tedy odborněji :)
Ondřej Šteffl jde se Scioškolou záměrně do rizika. Rozhodl se, že bude ignorovat předpisy a uvidí, do čeho ho "systém" donutí. Je připraven i na soudní spory. RVP je koncipován tak, že "Očekávané výstupy" (terminus technicus viz RVP-ZV) jsou POVINNÉ po 5 a 9. třídě. Pokud vím, tak OŠ ještě nemá moc vymyšlené, jak to bude přesně organizovat
Zvonění: pokud ve školách není zvonění, neznamená to, že nemusí dodržovat hodiny. Např. Mensa gymnázium má v posledních dvou zprávách od ČŠI výtku, že mají spojené hodiny a tudíž přesahují "maximalně povolený" rozsah vyučovací hodiny. Hodiny a "rozvrh" jsou povinné, neboť jim odpovídá povinnost vést třídní knihu…. třeba ve škole Da Vinci (Dolní Břežany) vedou třídní knihy alespoň formálně, i když výuka v hodinách neprobíhá. Jistě, je možné "hrát na hraně", formálně dělat to, co právní předpisy požadují a "podvádět". TO chceme, aby se ve společnosti dělo? Jako za bolševika? Mimochodem, např. ve Finsku, které všichni za vzdělávací systém obdivují, zrovna nedávno zrušili předměty jako takové, budou vyučovat v "okruzích".
Smíšené třídy: zde jde o zmatení pojmů…. cca 38% škol jsou v ČR tzv. malotřídní školy, fungují tam, kde škola není schopna v jednom ročníku mít třídu s minimem 15 žáků (asi souvisí s tzv. "normativy"). Smíšené třídy ve svobodném školství znamenají, že na danou hodinu jde ten, kdo o to, co se vyučuje, má zájem. Nezávisle na tom, zda je jim 6 nebo 16.
Deváťáci učí prvňáky: to samozřejmě umožňuje RVP, resp. umožňuje ŠVP mít koncipovaný třeba i takto. Jen v tom je zase to "nucení", kdy prvňáka přinutíme sedět ve třídě a poslouchat děváťáka, kterého jsme tam nahnali. To je něco zcela jiného, než ve svobodné škole, kde toto "učení" je založené na dobrovolnosti, neformálnosti a spontánnosti.
Waldorf i Montessori nemají výjimku a jejich výstupy po 5. a 9. ročníku jsou povinné. Tempo si může každá škola zvolit jaké chce (v tom jsou Waldorf a Montessori "extrémy manipulace", protože zatímco W se snaží co nejvíce oddálit okamžik, kdy do dětí začne "nalévat vědomosti", MOntessori se naopak chlubí tím, že šestileté děti umí počítat do 10.000… )
Ne, MŠMT nechce nic měnit. Chce i nadále požadovat, aby děti měly v daný okamžik znalosti, které jim vymyslela "autorita".
Doporučuji: http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity?embed=true&language=cs#t-89071
https://www.youtube.com/watch?v=jt8mAdg-PIM
https://www.youtube.com/watch?v=7cnxm-OatVs
Myslím,že vycházíte ze špatných předpokladů. Diskutujeme tu dospělí.Všichni jsme si prošli nějakými životními zkušenostmi a leccos se naučili a poučili se. A tady se předpokládá, že podobně,jako teď myslí dospělí, bude už v nějakém věku myslet dítě. Nebude. Není to žádným IQ ,je to prostě právě a jen tou zkušeností,zážitky a prožitky, že se dospělí (ale zase jen někteří) umí sami korigovat. Že nepotřebují dohled a mantinely. že jsou cílevědomí i bez jakéhokoli vedení z vnějšku.
Pokud se budete bavit s nějakým psychologem, všichni vám poví, že dítěti MUSÍTE dát mantinely. Bez nich je bezradné a ztracené. Otázkou je, do kolika let. Dnes je prokázáno, že děti psychicky (celkově) vyzrávají déle, než předci. Takže bych to odhadla tak na 17 - 18 let.A to znovu podotýkám, že někteří jednici (např. ti s nižším IQ ) budou potřebovat mantinely celý život.
Času míň než málo, takže jen stručně.
Např. Mensa gymnázium má v posledních dvou zprávách od ČŠI výtku, že mají spojené hodiny a tudíž přesahují "maximalně povolený" rozsah vyučovací hodiny.
No a? Koho to zajímá? Ne, vážně, kdo vůbec čte ty zprávy ČŠI. Z namátkového vzorku asi třiceti rodičů, kterých jsem se kdysi vyptával, to nebyl ani jeden. Já vím, že to není argument, ale ...
Když dávám dítě do mensa školy, tak očekávám, že právě podobné "nedostatky" bude konstatovat tak rigidní orgán, jakým dnešní ČŠI bezezbytku je. A je mi to jedno. Nebo vlastně naopak, hodnotím to jako plus.
Heleďte, na těchto stránkách asi najdete jen málo zastánců ČŠI a jen málo diskutujících, kteří nesouhlasili s tezí, že dnešní školy jsou zbytečně svazovány a zahlcovány přemírou administrativních nesmyslů.
My, kteří se ještě pokoušíme skutečně učit, činíme tak většinou v ilegalitě a systému navzdory.:-)
Jen v tom je zase to "nucení", kdy prvňáka přinutíme sedět ve třídě a poslouchat děváťáka, kterého jsme tam nahnali.
Nesmysl, který pramení ze zjevné neznalosti, jak probíhají projektové dny. Zajděte se na některé základky podívat, budete překvapen.
Waldorf i Montessori nemají výjimku a jejich výstupy po 5. a 9. ročníku jsou povinné.
Povinnost výstupu je dle mého soudu naprosto v pořádku.
I projektové řízení zná kontrolní body. Jak chcete, alespoň elementárně ovlivňovat nějaký proces, když o něm nic nevíte?
Jak chcete zajistit kontinuitu dalšího stupně vzdělávání?
Nebo tomu mám rozumět tak, že maturitu může získat i člověk, který nezná vyjmenovaná slova a malou násobilku?
Tady nejde o nějakou imaginární "autoritu", která se vyžívá v týrání dětí stanovováním nesmyslných požadavků. Jde o prostou aplikaci zdravého rozumu, znalostí i zkušeností o tom, jak probíhá vzdělávání.
Ano, souhlasím, že v porevolučním období doznal tento systém nebývalé úrovně "zprasení" formou RVP. Ale s tím se umíme vypořádat, i když nás to stojí zbytečnou energii navíc.
P.S.: "Doporučit" mi čtyři roky stará videa...
Vy asi nemáte o učitelích, zdejších diskutujících, nebo o mně osobně moc valné mínění...
:-)
Okomentovat