Na Společném prohlášení odborných asociací ve školství se usnesli minulý týden přítomní zástupci odborných asociací ve školství. Reagují tak jednak na nevyvážené postoje představitelů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kteří činí kroky mnohdy v rozporu s vyjadřováním pana ministra, jednak na pokus o koncepční text schválený vládou "Strategie romské integrace do roku 2020", jenž v pasáži školství postrádá objektivní a reálný pohled na problematiku a v závěru nabízí přítomní zástupci školských asociací pomoc při tvorbě smysluplné školské koncepce na úrovni regionálního školství.
SPOLEČNÉ PROHLÁŠENÍ ODBORNÝCH ASOCIACÍ VE ŠKOLSTVÍ
k požadavku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na zrušení materiálu RVP ZV příloha LMP bez náhrady.
Dne 21. dubna 2015 proběhlo jednání Rady Asociace speciálních pedagogů ČR, kterého se zúčastnili zástupci Asociace ředitelů základních škol, Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, Asociace logopedů ve školství, Asociace pracovníků SPC, Asociace poradenských psychologů, Asociace soukromých poradenských pracovníků, Českomoravského odborového svazu pracovníků školství.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) pod tlakem Rady vlády pro lidská práva a vládní Agentury pro sociální začleňování připravuje zrušení možnosti odborně vzdělávat žáky s lehkou mentální retardací.
MŠMT ujišťuje veřejnost, že základní školy praktické, sloužící ke vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací, rušit nebude. Zároveň připravuje podmínky pro zrušení upraveného vzdělávacího programu, podle něhož se žáci s lehkou mentální retardací nejen v těchto školách vzdělávají. Absence tohoto programu rovněž znamená, že nebude v základních školách dostatečný prostor ke vzdělávání všech ostatních žáků, včetně mimořádně nadaných. Čas pedagoga bude nutně soustředěn na zohledňování žáků s lehkou mentální retardací a žáků, kteří svými projevy budou výrazně omezovat výkonnost žáků ostatních.
Odborné asociace ve vzdělávání vyjadřují odmítavé stanovisko ke zrušení přílohy rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), určené pro vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací bez náhrady.
Obsah materiálu "Strategie romské integrace do roku 2020", který byl přijat vládou ČR, obsahuje požadavek: “Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy by proto mělo zajistit základní podmínky pro rozvoj inkluzívního vzdělávání. To spočívá ve vytvoření silné legislativní opory, kde bude ustoupeno od horizontální kategorizace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami dle typu postižení nebo znevýhodnění k stupňům podpory. Návazně kurikulární změny by měly zavést zrušení přílohy RVP ZV LMP a aktualizace části 8 RVP ZV tak, aby žáci, kteří se v současné době vzdělávají podle přílohy LMP, byli vzdělávání dle RVP ZV bez redukce obsahu učiva za podpory škol, tříd nebo skupin pro žáky vyžadující podporu, s předpokládanou účinností ve šk. roce 2015/2016“. Zástupci odborných asociací ve vzdělávání považují text "Strategie romské integrace do roku 2020" za materiál neodborný. Vzdělávání žáků romského etnika nemá žádnou souvislost se vzděláváním žáků s lehkou mentální retardací, příloha RVP ZV pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením nemůže svou existencí ohrozit cíle "Strategie romské integrace do roku 2020". Materiál je textem nedemokratické povahy, preferujícím pouze jednu skupinu žáků na úkor všech ostatních, kteří potřebují naprosto stejný zájem a podporu, navíc rodičům bere možnost rozhodovat o způsobu vzdělávání dítěte a výběru školy. Žádáme, aby ve jménu nejlepšího zájmu dítěte i nadále rozhodoval o jeho vzdělávání rodič nebo jiný zákonný zástupce, nikoliv stát.
Žádná odborná asociace ve vzdělávání nezpochybňuje potřebu integrace a vytváření inkluzívního prostředí ve školách, ale postupovat plošně při uplatňování myšlenky inkluzívního vzdělávání je pro všechny žáky v rozporu s jejich nejlepšími zájmy. Úroveň jejich vzdělání je deklarovanými kroky MŠMT vážně ohrožena, stejně tak jako jejich zdravý psychický vývoj.
Zástupci odborných asociací ve vzdělávání nabízejí MŠMT spolupráci s odborníky z praxe při vytváření koncepcí ve školství, jejichž cílem je naplňovat zásady a cíle vzdělávání.
Za správnost vyhotovení: PaedDr. Jiří Pilař, předseda Asociace speciálních pedagogů ČR
V Praze dne 21. 4. 2015
ZÁSTUPCI ODBORNÝCH ASOCIACÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ
Asociace speciálních pedagogů ČR
Asociace ředitelů základních škol ČR
Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska
Asociace logopedů ve školství
Asociace pracovníků SPC
Asociace poradenských psychologů
Asociace soukromých poradenských pracovníků
Českomoravský odborový svaz pracovníků školství
Společné prohlášení odborných asociací ve školství k požadavku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na zrušení materiálu RVP ZV příloha LMP bez náhrady
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Přesně tak, model ZŠ praktických přináší mnoha žákům s LMP příležitost dosáhnout lepších výsledků, než by dosáhli ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Disproporce potenciálu žáků je značná zejména v předmětech více teoretických, ve kterých se pracuje s abstraktními pojmy. Problémem tedy nejsou školy praktické a RVP s přílohou pro žáky s LMP, ale to, že se do nich dostává výrazně více žáků z romské minority, než kolik by odpovídalo poměru očekávatelného zastoupení LMP v této skupině. To je ovšem třeba řešit jiným způsobem než rušením praktických škol. Proč se týmy prosazující rušení praktických škol a Rady vlády nesoustředí raději na vytváření lepších podmínek pro školní připravenost romských dětí, např. přípravné a vyrovnávací třídy v předškolním a primárním vzdělávání a práci s rodiči. Tak, aby se jejich děti mohly úspěšně zařadit do škol v hlavním vzdělávacím proudu bez požadavků na to, aby se v těchto školách příliš měnila úroveň a aby školy, které se už tak potýkají s netriviálními problémy, nemusely ještě navrhovat a realizovat strategie pro žáky se skutečným LMP. Naše školství nelze považovat za segregační či diskriminační ve smyslu dřívější segregace v jižanských státech USA nebo JAR, problémem je však vyrovnání výchozí úrovně školní připravenosti různých skupin žáků před nástupem do školy a průběžné udržování relativně vysokého tempa osvojování učiva v průběhu školní docházky, pro které nejsou v mnoha rodinách, např. dlouhodobě nezaměstnaných rodičů, vytvořeny potřebné podmínky.
vytváření lepších podmínek pro školní připravenost romských dětí, např. přípravné a vyrovnávací třídy v předškolním a primárním vzdělávání
Jak jsem pochopil z vyjádření mnoha čelních představitelů různých mezinárodních institucí, už takováto podpora zanedbaných dětí je považována nejen za segregační, ale především za diskriminační.
Problém, zdá se, spočívá v tom, že právě těmito institucemi jsou děti neustále posuzovány podle jakýchsi domnělých znaků, jako jsou třeba vzhled nebo způsob života.
V tomto smyslu mi pak z toho vychází závěr, že ti pitomci jsou rasisti.
Proti přípravným třídám se ostře postavila sama ó velká ombudsmanka. A hlavně, sama superorganizace Agentura pro sociální začleňování. Ta to má ve své strategii a přes to vlak nejede, soudruzi.
Ujišťování, že základní školy praktické se rušit nebudou, že bude se rušit pouze jejich vzdělávací program, postrádá logiku.
Škola, která učí podle vzdělávacího programu RVP ZV, je normální základní škola. Čím se tedy tyto školy budou lišit od běžných základek? Zůstane jim nižší počet žáků ve třídách? Zůstanou tam učit speciální pedagogové s psychopedickou kvalifikací? Jak dlouho? Zůstane tam praktické vyučování, aby se rozvíjely praktické dovednosti žáků? V RVP ZV nic takového není. Takže co nakonec zůstane z takto „transformovaných“ základních škol praktických? Jejich název a budovy, dokud nedojde k nějaké „optimalizaci“?
Jak k tomu přijdou děti s mentálním postižením a jejich rodiče, kteří se budou denně trápit nad tím, že na jejich děti jsou kladeny nesplnitelné požadavky a prezentuje se jim učivo, které nejsou schopny pochopit? Každý, kdo zná tradice našeho speciálního školství musí být zděšen. A kde jsou stovky kvalifikovaných speciálních pedagogů, kteří dopustí likvidaci odborného vzdělávání žáků s mentálním postižením pod záminkou inkluze?
Jednou si budeme drbat hlavu...
Pikanterní na tom je lehce předvídatelný fakt, že pomatenci, kteří dnes řiťolizně lividují systém, který by nám měl svět závidět, a jezdit k nám na exkurze, budou zítra horovat za jeho obnovu pro dvacáté první století.
Začne to speciálními skupinami, pak přijdou speciální předměty, speciální třídy, speciální školní sektory, až se objeví amerika speciálních škol. Jen místo 'speciální' se to bude jmenovat, řekněme, 'jedinečný'. Aby to mělo ten správný šmrnc.
TO JK. Dějiny lidstva a pokroku znají mnoho případů, kdy politická a manažerská rozhodnutí byla v rozporu s vědeckým poznáním. Jednoho takového v 17. století soudili a nutili odvolávat, že se Země točí. Pak si národy za ty své mocné obvykle, až prozřou, sypou popel na hlavu. Zde nemohu než nesouhlasit s panem ministrem Chládkem: "Zásadně nesouhlasím s kritickým vyjádřením veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové k přípravným třídám. Ze slov paní ombudsmanky je evidentní, že není s problematikou dostatečně seznámena, protože přípravné třídy v žádném případě nikoho nesegregují. Paní ombudsmanka by mohla také vědět, že novela školského zákona, která již byla podepsána prezidentem, naopak přípravné třídy otevřela všem dětem. Bohužel to není poprvé, kdy paní ombudsmanka hovoří do oblasti školství bez dostatečné odborné průpravy," říká ministr školství Marcel Chládek.
" Zde nemohu než nesouhlasit s panem ministrem Chládkem: "
Nevím, jestli jsem nedostatečně nepochopil, jestli souhlasíte nebo nesouhlasíte.
Ach ten češtin. Máte pravdu. Nemohu než souhlasit...
A trochu jinou optikou... Patlam omluvnou repliku na mobilu v budove pedagogicke fakulty v Usti na Horeni, kazda stranka se nacita 3x, skoro netusim, covlastne odeslo. V dobe, kdy nas gsm poskytovatele presvedcuji, jak to temi LTE sitemi maji skoro vsude pokryto... Tak v budove, kde se denne schazeji stovky studentu, kteri maji ozivit digitalni strategii do r. 2020, je prenosova rychlost pro download celych 110 kbps, na uploadu OOKla radeji spadla. Neni tohle nahodou digitalni diskriminace?
A trochu jinou optikou... Patlam omluvnou repliku na mobilu v budove pedagogicke fakulty v Usti na Horeni, kazda stranka se nacita 3x, skoro netusim, covlastne odeslo. V dobe, kdy nas gsm poskytovatele presvedcuji, jak to temi LTE sitemi maji skoro vsude pokryto... Tak v budove, kde se denne schazeji stovky studentu, kteri maji ozivit digitalni strategii do r. 2020, je prenosova rychlost pro download celych 110 kbps, na uploadu OOKla radeji spadla. Neni tohle nahodou digitalni diskriminace?
Okomentovat