Prohlášení Společnosti učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL) a středoškolských češtinářů Za otevřenou maturitu z ČJL

čtvrtek 2. dubna 2015 ·

Společnost učitelů českého jazyka a literatury vznikla před dvěma lety. Ve svém Prohlášení se vyjadřuje k neustálým změnám, které provázejí státní maturitu z českého jazyka a literatury.


Prohlášení SUČJL a středoškolských češtinářů

ZA OTEVŘENOU MATURITU Z ČJL

Na vědomí: ministr školství M. Chládek, Parlament ČR, média

27.2. 2015

V letošním roce je opět za pochodu měněn model maturity z ČJL, konkrétně ústní zkoušení. Jeho realizace už nás stála hodně sil i času. Zde jsou naše připomínky ke všem třem částem zkoušky:

  1. DIDAKTICKÉ TESTY se po počátečních nedostatcích (mnoho pojmů, nejednoznačné otázky) zlepšují. Jsou jedinou částí zkoušky, která je objektivně a celostátně měřitelná. Vyhovuje nám jedna úroveň testů
  2. SLOHOVÉ PRÁCErozhodně nesouhlasíme s návratem centrálního opravování. Způsob hodnocení je do velké míry založen na subjektivních kritériích a ve školní praxi sporné teorii funkčních stylů
  3. Systém ÚSTNÍHO ZKOUŠENÍ jsme kritizovali od začátku - rozbor díla se student může z velké části naučit nazpaměť, výroba i přepracovávání listů představují pro učitele velikou zátěž
V souvislosti s letošní inovací ústního zkoušení (e-learning 2014/15 – někteří učitelé se proškolí dva měsíce před maturitami - bez proškolení nesmí zkoušet) se objevují dva zásadní problémy:

Školní seznam maturitní četby – učitelé byli nuceni sjednotit třídní seznamy, což vede k unifikaci; je ohrožena moderní literatura, školy opět vytvářejí své vlastní seznamy „povinné četby“ (mnohdy velmi minimalizované).

Formální analýza díla – učitel by měl zkoušet předem dané položky podle minutového manuálu; není prostor pro interpretaci, reflexi ani tematické srovnávání dalších děl. Takový model ústní zkoušky je, dle našeho názoru, nevyhovující.

RESUMÉ: Nechť si stát (Cermat) ponechají kontrolu nad „maturitními“ testy, slohové práce a ústní zkoušení by měly být vráceny do kompetence škol.

Za Společnost učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL) – středoškolské češtináře:

Lenka Dohnalová, Veronika Valíková, Ivana Kimlová, Hana Vacková

Kontakt na SUČJL:
spolucjl@seznam.cz

Lenka Dohnalová - dohnalenka@email.cz, tel. 736 221 840
Veronika Valíková - ver.valikova@seznam.cz, tel. 724 843 346
Ivana Kimlová – sgkimlovai@seznam.cz; Hana Vacková – hanavackova@gmail.com

Online petice na petice.biz

spolucjl.cz

4 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
2. dubna 2015 v 15:00  

Nějak jsem nevěděla, co si myslet o téhle petici. Zdálo se mi, že míří jinam, než bych si přála. A pak jsem to spatřila! Jméno spoluautorky Veroniky Valíkové mne ujistilo, že se nepletu. Soustavná okopávačka kotníků státních maturit by se ale měla zviditelnit až na konci mandátu pana ministra! Teď je ještě brzy.

Radek Sárközi řekl(a)...
3. dubna 2015 v 7:08  

Souhlasím s peticí, i když by mohla být sepsána srozumitelněji.

Iva Nováková řekl(a)...
3. dubna 2015 v 9:34  

Opět prohlášení, kterému nejde o zlepšení maturitní zkoušky z češtiny ani o zachování její objektivity. Proč se češtináři narozdíl od učitelů cizích jazyků tak brání centrálnímu hodnocení?? Pořád mi z toho vychází, že jen proto, že nechtějí změnit svoji vlastní výuku. Opravdu znám školy a konkrétní učitele, kde se žáci s prací s textem téměř nesetkají, u maturity žák pouze převypráví obsah knihy, sloh si píše bez ohledu na zadaný útvar. A projde. Jenže za to nemůže žák. A vždycky je pohodlnější kritizovat než měnit něco u sebe

Josef řekl(a)...
12. dubna 2015 v 17:05  

Je potřeba upozornit, že někteří češtináři se sdružují v ASČ a ta si myslí něco jiného:
http://www.ascestinaru.cz/k-prohlaseni-sucjl-za-otevrenou-maturitu-z-cjl/
Mně osobně vadí některé nové úpravy ústní zkoušky. Žák si už nemůže vybrat, zda začne uměleckým či neuměleckým textem. Kam kráčí svoboda v českém školství?