Přečtěte si: Nebezpečné iluze Marcela Chládka. Dětem plánuje budoucnost

pátek 17. dubna 2015 ·

Komentář Martina Fendrycha: Vláda ve středu odkývala vizi vzdělávání Marcela Chládka (ČSSD). Je v ní několik zásadních nesmyslů. Sociální inženýrství na druhou.

Z komentáře Martina Fendrycha v Aktuálně.cz vybíráme:

Sem přesně zapadá další věc, která vám nemůže při čtení Chládkovy pětiletky uniknout. Nenajdete tam ani slovo o domácím vzdělávání. Ani na prvním, ani na druhém stupni. Ministr viditelně nemá rád ony podezřelé individualisty, kteří si troufají své dcery a syny učit sami. To je hrubá chyba školského záměru na roky 2015 – 2020.

Ministerstvu školství leží v žaludku šesti- a osmiletá gymnázia. Stěžuje si, že i „přes opatření uvedená v DZ 2011 nedošlo ke snížení podílu žáků odcházejících na víceletá gymnázia“. (DZ je dlouhodobý záměr.) Není úplně jasné, proč to tolik vadí. Ano, víceletá gymnázia byla původně míněna pro „nadané děti“. Ale když je o ně zájem, proč je utlumovat? Je to jeden z příkladů klasického sociálního inženýrství: Víceletá gymnázia se ujala, nám se to nelíbí, tak je začneme omezovat. Nepochopitelné.


4 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
17. dubna 2015 v 16:46  

Co je tu tak nepochopitelného? Naše školství je provrtáno schizofrenií: chcem být inkluzivní, obdivujeme co nejdelší společné vzdělávání žáků (jako v severských zemích), ale z nostalgické tradice udržujeme c.k. víceletá gymnázia. Byla (nebo je) sociálním inženýrstvím finská reforma??? Nebo sociálním inženýrstvím jen nálepkujeme to, co se nám znelíbí???

Unknown řekl(a)...
17. dubna 2015 v 18:52  

V našem školství se propaguje a prosazuje "rovný přístup všech žáků ke vzdělání", což v praxi znamená: inkluzívní vzdělávání po celou dobu povinné školní docházky pro všechny děti bez rozdílu, bez odborně zajištěného respektování jejich speciálních vzdělávacích potřeb, ruší se speciální školy a vzdělávací programy, které by zejména žákům s kognitivními problémy mohly absolvování školní docházky usnadnit, zároveň se tolerují víceletá gymnázia nejen pro žáky talentované či aspoň průměrně nadané a otevírá se doširoka cesta ke zřizování různých soukromých, alternativních a nepojmenovatelných škol, kam se budou uchylovat žáci, kterým inkluzívní vzdělávání nebude vyhovovat a jejichž rodiče si budou moci dovolit platit školné.

Unknown řekl(a)...
17. dubna 2015 v 18:53  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Eva Adamová řekl(a)...
17. dubna 2015 v 20:08  

Nesouhlasím s názorem Kamínka, že osmiletá gymnázia nedělají paseku ve velkých městech. V Praze jde podle statistik na víceletá gymnázia téměř 30 % žáků a paseku to dělá pořádnou. Druhé stupně základek jsou doslova a do písmene vybrakovány, na některých to vypadá jako ve zvláštních školách.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.