Komentář Martina Fendrycha: Vláda ve středu odkývala vizi vzdělávání Marcela Chládka (ČSSD). Je v ní několik zásadních nesmyslů. Sociální inženýrství na druhou.
Z komentáře Martina Fendrycha v Aktuálně.cz vybíráme:
Sem přesně zapadá další věc, která vám nemůže při čtení Chládkovy pětiletky uniknout. Nenajdete tam ani slovo o domácím vzdělávání. Ani na prvním, ani na druhém stupni. Ministr viditelně nemá rád ony podezřelé individualisty, kteří si troufají své dcery a syny učit sami. To je hrubá chyba školského záměru na roky 2015 – 2020.
Ministerstvu školství leží v žaludku šesti- a osmiletá gymnázia. Stěžuje si, že i „přes opatření uvedená v DZ 2011 nedošlo ke snížení podílu žáků odcházejících na víceletá gymnázia“. (DZ je dlouhodobý záměr.) Není úplně jasné, proč to tolik vadí. Ano, víceletá gymnázia byla původně míněna pro „nadané děti“. Ale když je o ně zájem, proč je utlumovat? Je to jeden z příkladů klasického sociálního inženýrství: Víceletá gymnázia se ujala, nám se to nelíbí, tak je začneme omezovat. Nepochopitelné.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Co je tu tak nepochopitelného? Naše školství je provrtáno schizofrenií: chcem být inkluzivní, obdivujeme co nejdelší společné vzdělávání žáků (jako v severských zemích), ale z nostalgické tradice udržujeme c.k. víceletá gymnázia. Byla (nebo je) sociálním inženýrstvím finská reforma??? Nebo sociálním inženýrstvím jen nálepkujeme to, co se nám znelíbí???
V našem školství se propaguje a prosazuje "rovný přístup všech žáků ke vzdělání", což v praxi znamená: inkluzívní vzdělávání po celou dobu povinné školní docházky pro všechny děti bez rozdílu, bez odborně zajištěného respektování jejich speciálních vzdělávacích potřeb, ruší se speciální školy a vzdělávací programy, které by zejména žákům s kognitivními problémy mohly absolvování školní docházky usnadnit, zároveň se tolerují víceletá gymnázia nejen pro žáky talentované či aspoň průměrně nadané a otevírá se doširoka cesta ke zřizování různých soukromých, alternativních a nepojmenovatelných škol, kam se budou uchylovat žáci, kterým inkluzívní vzdělávání nebude vyhovovat a jejichž rodiče si budou moci dovolit platit školné.
Nesouhlasím s názorem Kamínka, že osmiletá gymnázia nedělají paseku ve velkých městech. V Praze jde podle statistik na víceletá gymnázia téměř 30 % žáků a paseku to dělá pořádnou. Druhé stupně základek jsou doslova a do písmene vybrakovány, na některých to vypadá jako ve zvláštních školách.
Okomentovat