Podle Hejného metody se učí matematika už na pětině základních škol

úterý 7. dubna 2015 ·

Výuka matematiky podle metody profesora Hejného přestává být menšinovou záležitostí - za dva roky více než zdvojnásobila svůj podíl na českých základních školách. K Hejného metodě se hlásí již více než dvacet procent ZŠ a díky školení přistupují další. Učitelé si k metodě musí najít vlastní cestu, vedení škol by mělo respektovat jejich názor. Vhodný způsob, jak se s metodou seznámit, je krátkodobé školení či seminář. Možnosti školení a seminářů se zvyšují ve všech krajích, tým kolem profesora Hejného rozšiřuje okruh certifikovaných lektorů a klade důraz na dlouhodobé školení učitelů.


Hejného metodě, s jejíž pomocí děti samy s radostí objevují matematiku, stále více přicházejí na chuť i české školy. Zatímco ve školním roce 2012/2013 se podle ní vyučovalo na osmi procentech základních škol v České republice, tedy přibližně ve třech stovkách škol, ve školním roce 2014/2015 počet škol využívajících Hejného metodu překročil osm set, což představuje asi 20 %. Škol, které obohacují svou výuku matematiky o dílčí prvky a vybraná cvičení z učebnic pro první stupeň, je ještě přibližně o stovku více.

Jak ukázal průzkum České školní inspekce, přes 98 % škol, na nichž se progresivní metoda vyučuje, s ní učinilo pozitivní zkušenost. Ředitelé kladně hodnotí zejména fakt, že metoda budování schémat u dětí vedle matematického myšlení rozvíjí logiku a představivost. Díky ní na dotyčných školách pozorují, že žáci prvního stupně mají aktivnější přístup k učení a matematika se u nich přirozeně propojuje s praxí. Jako negativní připomínka ze strany necelých dvou procent škol zaznělo, že metoda je pouze pro nadané a v učebnicích by mělo být více příkladů k procvičení.

Učitelka: učit podle Hejného metody jsem začala nedobrovolně, příkazem ředitelky

Rozšíření metody, jež se jeví jako účinný lék na současný neuspokojivý stav matematických znalostí českých žáků, je výsledkem poptávky na straně škol a rodičů požadujících inovace ve výuce předmětu, který je dlouhodobě řazen mezi nejméně oblíbené. Profesor Hejný a jeho spolupracovníci se čím dál častěji setkávají se situací, že jejich metoda je sympatická vedení školy, které se snaží vyhovět přání rodičů a ovlivňuje učitele, aby podle metody začali učit.

Učitelka Pavlína Placzková ze ZŠ a MŠ Český Těšín Kontešinec začala učit matematiku metodou profesora Hejného před šesti lety nedobrovolně. „Učila jsem tehdy dva roky, byla jsem mladá a paní ředitelka se rozhodla poslat mě do první třídy s tím, že budu učit matematiku novou metodou. V učebnici jsem se snažila zorientovat, ale zpočátku jsem ani netušila, co jednotlivá prostředí znamenají. Že učím půl roku špatně, jsem zjistila až na školení na Ostravské univerzitě,“ popisuje svůj příběh Pavlína Placzková, které v první fázi našla oporu ve zkušené lektorce Jitce Michnové. Oči jí pak zcela otevřela až účast na letní škole. Nyní se Pavlína Placzková již sama jako lektorka podílí na školení druhých, vede otevřené hodiny pro studenty Ostravské univerzity a učitelé z širokého okolí, také Polska a Slovenska, spolupracuje s malotřídními školami v okolí. „Na paní ředitelku, která všechno způsobila, jsem byla zpočátku naštvaná, ale teď s odstupem času jsem jí za její rozhodnutí vděčná,“ dodává Pavlína Placzková.

Vzkaz pro učitele: přijďte si vyzkoušet, zda vám nová metoda bude sedět

Ne všechny příběhy mají obdobně dobrý konec. Pokud kantor dostane ´příkazem´, že má učit podle metody Hejného, vzbudí to v něm pravděpodobně obranné reakce a vše se může pokazit hned na začátku. „Myslím si, že by vedení škol nemělo učitele, kteří nejsou o správnosti této cesty přesvědčeni, do nového způsobu výuky matematiky nutit. Je lépe jim nejdříve nabídnout školení či seminář. Je to dobrá příležitost pro všechny, kteří si chtějí udělat vlastní obrázek a nevědí, jak budou s novou metodou rezonovat. Ideální je, když je na nové metody nastaveno jak vedení školy, tak učitel,“ dává najevo pochopení pro podobné situace učitelka Táňa Mutinová ze ZŠ Vladislava Vančury v Praze – Zbraslavi, která se s Hejného pojetím matematiky poprvé setkala na Pedagogické fakultě UK v Praze, kde si doplňovala pedagogické vzdělání. Poznání, že se dá matematika učit i jinak a že se děti mohou na její hodiny těšit, jí společně s třemi kolegyněmi ze stejné školy dodalo potřebný impuls. „Společně jsme absolvovaly několik seminářů a novou metodou začaly učit. Nemohu říct, že mi to hned šlo jako po másle, ale pozitivní reakce dětí na změnu potvrzovaly správnost mé volby.“ Další hodiny školení jim pomohly získat hlubší základ i porozumění. „Pochopila jsem, že si nevystačím s přečtením metodiky a že není nad osobní prožitek. Pro nový způsob výuky matematiky se nadchl i můj manžel, budoucí učitel na 1. stupni, a společně se teď chystáme na letošní letní školu, já už jako lektorka,“ uzavírá Táňa Mutinová ze zbraslavské školy.

Vyškolit učitelé trvá dva roky

Tým kolem Milana Hejného, profesora Pedagogické fakulty UK, vychází poptávce ze strany škol vstříc budováním sítě certifikovaných lektorů. „V současné době máme 33 certifikovaných lektorů, kteří se podílejí na školení a seminářích. V letošním roce máme v úmyslu zorganizovat dvě stě školení a seminářů. Pro představu, zatímco před dvěma roky proběhly dva turnusy letní školy, letos to bude jedenáct a navíc řada školení lektorů a učitelů,“ říká Milan Hejný, podle něhož mnohem důležitější než samotný obsah učebnic je metoda práce učitele. „Aby byl učitel úspěšný, musí zapomenout na roli ´vševědoucího´ a naučit se přesouvat veškeré objevování na své žáky. Oprostit se od dlouholetých zažitých postupů vyžaduje určitý trénink, také proto klademe takový důraz na školení učitele. Trvá to zpravidla dva roky, než se učitel sžije s odlišným stylem výuky a seznámí se se všemi prostředími, do kterých sám uvádí žáky,“ vysvětluje autor metody, která staví na přirozené dětské zvídavosti a tlumí tradiční memorování vzorců, pouček a definic.

Více informací o školeních pořádaných společností H-Mat www.h-mat.cz/seminare.

O společnosti H-mat

Neziskovou organizaci H-mat, o.p.s. založil prof. Milan Hejný společně se svými spolupracovníky na konci roku 2013. Cílem společnosti je, aby co nejvíc žáků zažívalo radost z matematiky. Snaží se toho dosáhnout šířením a rozvojem Hejného metody výuky, která je založené na budování mentálních schémat. Principy metody jsou blíže popsány na www.hmat.cz/principy. Společnost H-Mat o.p.s je podporována Nadací Depositum Bonum jako svým hlavním a dlouhodobým partnerem a Nadací Karla Janečka.

3 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
7. dubna 2015 v 0:37  

Pětina? To je pořád strašně málo!!!
Kdy už to konečně dorazí i k nám, do toho našeho zapadákova.

MM řekl(a)...
8. dubna 2015 v 9:28  

Nebojte.
Brzy to bude šestina, sedmina, osmina...
a jednou možná dokonce celá i desetina.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. dubna 2015 v 10:13  

Tak to by bylo báječné!
Jen si říkám, kdy se konečně rozhoupou třeba takoví češtináři, a naroubují Hejného metodu i do těch svých větných rozborů. A přitom stačí tak málo. Ředitelka nařídí, a do dvou let ji prozřelí učitelé uobjímají štěstím.
Já jsem třeba prvky Hejného metody zařadil do své waldorfské montessori informatiky už dávno.