Jsou pobláznění, neodborní a sešli z cesty. Kradou dětem pastelky, lámou jim pera a kazí jim oči. Kdo? Zlí učitelé, kteří do svých hodin už před několika lety vnesli něco, kolem čeho teď vzniká negativní nafouknutá bublina...
Prozkoumejme tablet. Tu svítící dotykovou plochu, na kterou se dá čmárat, která vyluzuje všelijaké zvuky a která je trnem v oku mnoha pedagogických odborníků. Zajímalo mě, jak je možné, že přijala-li učitelská veřejnost interaktivní tabule s nadšením, miniaturní interaktivní tabulky způsobují takový rozkol a zvyšují tep. A místo odpovědí přicházely další otázky.
Jak je možné, že vysokoškolsky vzdělaný člověk odsuzuje něco, co sám často vůbec nevyzkoušel?
Kam se poděl zdravý selský rozum učitelů, kteří se obávají pokroku?
Jak dlouho nám bude trvat, než pochopíme, že se škola nemůže vyhýbat okolnímu světu, který jde mílovými kroky kupředu, pokud má děti "připravovat na život"?
Vojta s Veronikou využívají tablety na ZŠ speciální. Tablety přinesly jejich žákům okamžitou zpětnou vazbu a možnost individuálního rozvoje. Oba dva učí své žáky kreativně tvořit a zaznamenávat každodenní život tak, aby pro ně učení byla nejen radost, ale aby měli své materiály stále k dispozici.
Slávek s Petrou učí na druhém stupni ZŠ. Jeho hodiny dějepisu se díky tabletům proměnily v procházky po starověkém Egyptě, ona pak s tabletem v ruce mění učebnicové poučky na zážitkové fyzikální problémy, jejichž řešení žáci (ano, s tabletem v ruce) vyhledávají samostatně a rádi.
Libor díky tabletům tvoří se svými studenty animované filmy, Patrik prolíná fyziku s hudbou, Pavel tvoří s žáky vlastní učebnice...
Mám mnoho podobných příběhů a každý z nich je jiný. Jsou to příběhy, v nichž hlavní roli nehraje tablet, ale zkušený, rozumný a zapálený učitel. Učitel, který ví, že každý oheň je dobrý sluha, ale špatný pán. Učitel, který je od toho učitelem, aby své žáky učil při efektivní a smyslupné práci také nezavírat oči před pokrokem. Učitel, který pochopil, že tablet je prostředek, zážitek a cesta ke změně výukových cílů. Učitel, který pochopil, že na papír se nedá fotit ani natáčet pokus, že z učebnice prvňáček nevyčte výslovnost tak důležitého slova "mum" a že bez tabletu by jen těžko vznikla interaktivní učebnice, do které si děti texty, obrázky, videa i mluvené komentáŕe tvoří úplně samy.
Patříte-li k těm, kteří tablety ve školách odsuzují, nebo si ještě hledajíc nenašli svůj názor, navštivte naše hodiny. Pojeďte s námi na letní školu pro učitele, kteří využívají v hodinách iPad. Ptejte se, jak děti a studenti pracují s tablety na různých typech škol od speciálních po vysoké. S jakou samozřejmostí berou do ruky nástroj, nikoliv hračku.
Znám spoustu vynikajících učitelů, kteří, naočkováni chutí, kreativitou a nadšením, šíří svou radost z výuky s tablety dál. Nekrademe dětem pastelky a nelámeme jim pera. Učíme je žít v přítomnosti. Učíme je malovat pastelkami, psát perem a vytvářet interaktivní materiály na tabletu.
My ucimemoderne.cz A vy?
Mgr. Pavlína Loňková, ZŠ a MŠ Vřesina, okres Ostrava - město. www.pavlinalonkova.cz, Apple Professional Development Authorised Trainer.
Ilustrační žákovská práce převzata z webu autorky,
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
bez tabletu by jen těžko vznikla interaktivní učebnice, do které si děti texty, obrázky, videa i mluvené komentáŕe tvoří úplně samy
Fascinace jako za časů modly IQ151. Dětičky si tam také samy mydlily příkazy GOTO, jen to svištělo. A Čuba to dotáhl až na mlčícího senátora.
A míra vzdělanosti nám od těch dob průběžně poklesává. Prvňáčci potřebují přípravné třídy, na středních školách se dohání věci ze základky a vysoké školy se studují klidně deset let.
Včera mi plakal na rameni jeden menežér, že se ty pitomce bojí vyhodit ze strachu, že místo nich přijdou blbci.
Milý Pytlíku, spojovat Čubu s IQ 151 je neznalost, za kterou tě kárám. My pamětníci si dobře pamatujeme, že tenkrát ono světoznámé kapitalismem načuchlé JZD montovalo PC, které se ovšem dodávaly jen vyvoleným a prověřeným na pořadník. My ostatní jsme se vesele učili programovat GOTO v Basicu. A kam jsme to dotáhli, že?
To víš, na senátora hned tak někdo nemá!
Přiznejme si ale, že Jobsovy pastelky jsou tu dnes pro každého bez nutnosti programovat. Jen chtít!
Uznávám, pane Brdičko, svůj omyl. IQ151 v ZPA Nový Bor, a ve Slušovicích to byl TNS. Už si to budu pamatovat do smrti smťoucí. Tedy doufám.
Vycházel jsem z povědomí, že ve Slušovicích se odehrávala podstatná část tehdejšího technologického pokroku.
Aniž bych se chtěl vymanit z hanby, kterou mi už nikdo neodpáře, podstatná otázka zní, jak se za těch třicet let veškerý technologický pokrok promítl do rozvoje kvality vzdělání společnosti.
Napadá mne jediný předmět, ve kterém se uchytilo Programované vyučování, a to je Psaní na počítači od Jaroslava Zaviačiče. Jinak bída, i ten profesor Hejný si hraje bez tabletů (není nějaký divný?).
No, nevim... "Apple Professional Development Authorised Trainer" je druha profese autorky? Nesluselo by se tam pichnout i stitek "PR clanek"?
Apple zaznamenal rekordní nárůst zisků za poslední pololetí. Asi to bude úspěšnou PR, která se snaží prodat tablety jako nedělitelnou součást" moderního vzdělávání pro život".
Osobně jsem značně ješitný a tak ani nepromítám ve snaze zajistit aby se žáci dívali při hodinách na mně a ne na něco jiného. Já chci být středem pozornosti a nehodlám se o ni dělit se svítící mašinkou. Jsem zpátečník a proud of it.
Okomentovat