Kariérní systém: Standard pro ředitele

pátek 10. dubna 2015 ·

V období od ledna do března 2015 pracovala řešitelská skupina na dokončení Kariérního systému pro ředitele a standardu pro ředitele. Materiál je zpracován jako východisko k širší odborné a politické diskusi před budoucím rozhodnutím. Předkládaný popis kariérního systému představuje popis cílového stavu. To znamená, že popisuje navrhovaný systém, pravidla a změny v právních předpisech tak, jak by vypadaly, pokud by byl navržený systém přijat a uveden do praxe. Navržený kariérní systém cílí k růstu kvality škol, ke změnám priorit ve vedení a řízení škol a ke zlepšování výsledků žáků.


Proto je postavený na těchto principech:


  • Ředitel je především pedagogickým lídrem školy. Pedagogické vedení školy se vrátí mezi priority ředitelů, resp. vedení škol.
  • Zájemci o práci ředitele jsou na budoucí funkci připraveni a ředitelé získají podporu od počátku své profesní dráhy.
  • Existuje národní systém umožňující transparentní hodnocení uchazeče o funkci ředitele, akceptovaný zřizovateli.
  • Dojde k zavedení formativního hodnocení práce ředitele na konci adaptačního období a ke změnám hodnocení práce ředitele v průběhu jeho profesní kariéry.
  • Existuje standard kvality práce ředitele po šesti letech od uvedení do funkce, který by měl každý ředitel naplnit.
  • Dojde k propojení s kariérním systémem učitelů s důrazem na podporu profesního rozvoje učitelů ze strany ředitele.
  • Ředitelé mají kvalitní podporu pro svůj profesní rozvoj: vytvoří se podmínky pro sdílení a předávání zkušeností mezi řediteli, mentoring a koučování a zapojení nejkvalitnějších ředitelů škol jako lídrů školského systému.
  • Hodnocení ředitele je propojeno s hodnocením celé školy.

Standard ředitele

Standard ředitele je základním stavebním prvkem celého kariérního systému a je jedním ze zásadních výstupů projektu IPn Kariérní systém. Standard ředitele popisuje v jednotlivých kariérních stupních očekávané prohlubování a rozvoj kompetencí ředitele. Je navržen jako nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality práce ředitele a postihuje i rozsah působení ředitele v systému.

Standard ředitele zavádí a shrnuje požadavky státu na profesní kompetence ředitele a na jejich rozvoj v celém průběhu jeho kariéry.

Struktura Standardu ředitele

Etické hodnoty a zásady ředitele jsou základním předpokladem pro vedení a řízení školy. Svým jednáním ředitel udržuje důstojnost a důvěryhodnost celé profese i školy jako instituce. Při své práci ctí právo a respektuje právní předpisy. Při svých aktivitách na veřejnosti bere v úvahu zájmy školy, odpovědně nakládá s informacemi.

Odborné profesní kompetence jsou popsány ve Standardu ředitele, který je jako kompetenční model postaven na profesních kompetencích ředitele. Jde o soubor znalostí, dovedností, schopností a postojů, které může ředitel v daném kontextu opakovaně prokázat. Jsou hodnotitelné, dají se získat a rozvíjet nebo zvýšit dalším vzděláváním a praxí.

Standard ředitele má pět oblastí:

  1. Vedení a řízení vzdělávání a výchovy
  2. Vedení a řízení postavené na hodnotách a vizi
  3. Vedení lidí
  4. Řízení organizace
  5. Osobnostní a profesní rozvoj

Gradace

Kariérní cesta ředitele je spojena se Standardem ředitele. K hodnocení očekávaných kompetencí jsou ve standardu navrženy indikátory, které vyjadřují úroveň plnění kompetencí na kariérních stupních.

Kariérní systém ředitele má čtyři kariérní stupně: 0, 1, 2, 3. Zájemce o funkci ředitele je zařazen do kariérního stupně 0. Po převzetí funkce ředitele postupuje po kariérních stupních od kariérního stupně 1 po kariérní stupeň 3.

Závěry pracovní skupiny A12 byly představeny na závěrečné konferenci IPn Kariérní systém dne 5. 3. 2015 v Národní technické knihovně v Praze 6. Výstupy budou rovněž k dispozici na www.nidv.cz a www.karieraucitelu.cz (Poznámka redakce: Proč už tam nejsou?!).


3 komentářů:

Jirka řekl(a)...
10. dubna 2015 v 21:01  

A kdo bude tím školním manažerem, který dokáže udržovat ústav v hladkém chodu? Když už tu budeme mít ty kariérní třeťostupňaře, kteří nás budou učit učit a ukazovat nám novinky z Finska a Ameriky, tak jsem myslel, že budou mít ředitelé víc času na to, aby zařídili, abychom měli kvalitní židle, když už prosedíme tolik času u administrativy. Také potřebujeme vysokorychlostní internet, abychom včas nasáli všechny překotné změny, které se právě rodí na ministerstvu. Také je třeba bezpečně zálohovat v cloudu všechny dokumenty, které se rodí v rámci péče o zdraví, o bezpečnost při práci, požární bezpečnost a vůbec bezpečnost. A taky okapy a ploty a trávníky a učitelé, školníci a vůbec. Kdo bude dělat tyhle důležitosti? Nakonec bude škola plná superučitelů a nebude se kam jít vyčůrat.

Eva Adamová řekl(a)...
12. dubna 2015 v 12:35  

"Ředitel je především pedagogickým lídrem školy."

Cha, cha, cha. Docela se bavím, protože dost pánů ředitelů jsou řediteli jen a jen z toho důvodu, že byli jediným chlapem na škole. A o tom, že by to byli bůhvíjací pedagogičtí lídři nemůže být ani řeči, protože většina z nich řediteluje, jelikož je učení nijak zvlášť nebavilo. Navíc pokud by to mělo být takto, tak nemůže absolvent učitelství 1. stupně dělat ředitele na úplné základce, protože na výuku na 2. stupni nesplňuje kvalifikaci a pedagogickým lídrem učitelů na 2. stupni tedy může být jen stěží.

"Zájemci o práci ředitele jsou na budoucí funkci připraveni a ředitelé získají podporu od počátku své profesní dráhy."

To jako, že při nástupu do školy po VŠ, řekne, že chce být ředitelem, my ho budeme 20 let všemožně podporovat a vrážet do jeho školení peníze, a on pak ze školství zdrhne nebo neprojde konkurzem?

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. dubna 2015 v 21:06  

Ředitel je především pedagogickým lídrem školy.

Také 'cha, cha, cha'. Vždycky jsem říkal, že ředitel školy musí být především špičkový učitel jako garant kvality vzdělávání a výchovy, protože smyslem existence školy je právě to vzdělávání a výchova žáků, a ne sama její existence. A že na provozní záležitosti je tu zřizovatel se svým aparátem, popřípadě ředitelem pověřený zástupce.
No, smáli se mi, že jsem naivní. Kam to dovedli školští manažéří a neumětelové, kteří se do ředitelen schovali před žáky, jež neuměli ve třídě zvládnout, je zřejmé.
Už po mockráté musím konstatovat, že se mi za celá ta léta nestalo, že by se mne někdo z nich zeptal, jestli se mi pracuje dobře, a jestli bych jako něco nepotřeboval, aby se mi třeba učilo lépe. Tak já už to nějak doklepu. Ale fakt jsem si kolikrát říkal, že by bývalo docela fajn, mít šéfa, kterého by si člověk mohl vážit. Pro jeho kvality odborné, pedagogické a člověčí.
Tak pámbuzaplať, že jsem zažil aspoň pár takových kolegů, z nichž někteří byli i mými učiteli...