Kamil Kopecký: Mýty o zavádění tabletů do škol aneb Omyly Marcela Chládka

úterý 21. dubna 2015 ·

Prohlášení ministra školství Marcela Chládka o tom, že chce do škol zavádět tablety, a to již od prvních tříd základní školy, vzbudilo velkou vlnu kritiky. "Experti" na oblast školství z řad internetových diskutérů ohodnotili ministrův počin jako projev šílenství, neznalosti a diletanství. Bohužel řada z diskutujících operuje s velkým množstvím mýtů, které o zavádění tabletů do škol panují. Pro argumentaci pak využívají převážně své dojmy.

Mýtus 1: Tablet nahradí papírové učebnice

Zapojit tablety aktivně do procesu edukace neznamená nahradit jimi papírové knihy, učebnice, cvičebnice nebo snad samotné učitele, ale jednoduše využít pro podporu edukace zařízení, které děti běžně používají - a to v okamžik, kdy je to vhodné. O tom, jak tablety využívat, rozhodují samotní učitelé, kteří třídu znají a vědí, k čemu je zařízení dobré a jak je využít.

Již koncem minulého století se predikovalo, že papírové knihy zaniknou a nahradí je knihy elektronické, dokonce vznikl i trh s elektronickými knihami, přesto však papírové knihy stále existují! Jedním z důvodů je možná i to, že papírová kniha u člověka způsobuje emoční odezvu (dotek papíru, vůně, barva papíru, knihu můžeme ohnout, trhat, kniha stárne, mění se) a pragmatické argumenty, které hrají ve prospěch elektronických knih, stále nad emocemi nevítězí...

Mýtus 2: Pro tablety není dostatek aplikací a DUMy na tabletech používat nejde

Většinu DUMů (digitálních učebních materiálů) lze na tabletech vesele provozovat (pominu teď otázku technologických limitů typu využívání Flash na IOS apod.). Základním nedostatkem DUMů je však to, že vznikly především pro podporu práce s interaktivními tabulemi. Pro tento účel byly vytvořeny primárně. Na tabletech se pracuje s aplikacemi pro podporu výuky (třeba aplikace, které vás učí sčítat, odčítat, psát apod.) nebo samotné elektronické učebnice či jejich doplňky. Lze předpokládat, že trh s aplikacemi poroste i nadále, jak potvrzují statistiky EDU aplikací v AppStore, tak i Google Play. A ceny aplikací jsou velmi přívětivé...

Mýtus 3: Tablety způsobují závislost a poškozují děti

Již řadu let slýchám od kolegů psychologů o tom, jak tablety poškozují psychiku dítěte, senzomotorické a psychomotirické dovednosti malých dětí a jak způsobují závislost. Je to klasický mýtus, protože tablet je jen obyčejné zařízení na stejné úrovni jako počítač, mobil, přehrávač MP3, televize, automobil, kávovar nebo myčka nádobí. Závislostní chování způsobuje nadužívání zařízení! A nadužívání zařízení způsobuje RODIČ, který dítěti nelimituje čas trávený s tabletem a nenabízí mu jiné aktivity (např. sport, společenské aktivity, outdoorové aktivity atd.)

Celý problém jsem již dříve komentoval v textu na portálu E-Bezpečí, ve kterém je snad řečeno to nejpodstatnější.

Mýtus 4: Tablety mají být základem výuky na 1. stupni ZŠ

Mýtus, o který se opírá velké množství diskutérů na sociálních sítích, hovoří o tom, jak se tablet stane základním nástrojem výuky na 1. stupni ZŠ, jak u něj budou děti sedět, hrbit se, budou mít bolisti zad, nakonec oslepnou, budou trpět digitální demencí apod. Jenže tablet na 1. stupni je pouze doplňkem běžné výuky, v praxi to znamená, že si na tabletu může dítě např. zobrazit interaktivní model stroje, procvičit sčítání a uvolnit ruku díky cvičením na podporu grafomotoriky. Což může při běžné 4-5 hodinové výuce na ZŠ trvat např. 20 minut z celé časové dotace... to neznamená, že se děti na úkor tabletů nepůjdou proběhnout, nebudou si hrát venku s odstatními, stanou se oběťmi elektronických svítících destiček...

Mýtus 5: Tablety do škol jsou jen rozkrádáním veřejných rozpočtů

Ano, vždy se najde někdo, kdo vytáhne tento argument. NIKDO v tuto chvíli neví, kolik by celá věc stála a kdo by ji platil, z prohlášení vychází, že školy by si pravděpodobně kupovaly tablety podle svých potřeb. V praxi tedy platí - kdo nechce, nemusí nic kupovat...

Další mýty o tabletech do škol srozumitelně vysvětluje Ondřej Neumajer.

Co říci závěrem?

1. Osobně si myslím, že tablety jsou jako podpůrný nástroj edukace jednoznačně vhodné a jsou ukázkou pozitivního využívání technologie. A ruku na srdce, pokud vaše dítě už tablet má, copak na něm dělá?

2. Tablety se na prvním stupni (zejména v 1. a 2. třídě) hodí zejména pro podporu domácí přípravy a procvičování učiva, v rámci kterého se rodič učí s dítětem a fixuje jeho znalosti. Samozřejmě je lze využít i k dílčí prezentaci učiva, nicméně převažovat musí v každém případě výuka "člověka člověkem".

3. V 1. a 2. třídě ZŠ by si děti neměly nosit svoje vlastní tablety do školy. Na důvody jistě přijdete sami...

Převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu na RESPEKT.cz

8 komentářů:

jir řekl(a)...
21. dubna 2015 v 6:28  

Pilotní výuka ukázala, a je to logické, že péče žáků o "darované školní" tablety byla veškerá žádná. Střední cestou by snad mohla být forma spolufinancování.

Ondřej Neumajer řekl(a)...
21. dubna 2015 v 8:02  

Zájemcům doporučuji Souhrnnou zprávu projektu Vzděláváme pro budoucnost aneb Scénáře využití mobilních dotykových zařízení s operačním systémem Windows ve školách, kterou nedávno zveřejnil Microsoft. Ověřování probíhalo na školách, kde používají tablety s Windows, ale obdobně platí závěry pro jakýkoli tablet.
ON

krtek řekl(a)...
21. dubna 2015 v 8:14  

Děkuji za studii - IT asistent do třídy, problémy s aktualizacemi během výuky, problémy s připojením k serveru, BYOD narážející na žáky, kteří nemají dobito, nemají na OD, ... Jak říkal jeden nejmenovaný politik: "Mouchy zůstávají."

Anonymní řekl(a)...
21. dubna 2015 v 8:22  

Nešíří náhodou mýty sám pan ministr? Vždyť on jako hlavní argument pro zavedení tabletů uvedl, že školní aktovku nahradíme jedním tabletem.

Unknown řekl(a)...
21. dubna 2015 v 10:07  

Pane Kopecký,
dovoluji si Vás upozornit třeba na níže citovaný výzkum, týkající se chytrých telefonů, zejména pak na paralelu s kouřením/nikotinem.

http://relax.lidovky.cz/chytre-telefony-jsou-podle-vedcu-navykove-jako-koureni-piy-/veda.aspx?c=A150323_155316_ln_veda_ape.

Nehledě na typ závislosti, tvrzení, že tablety nejsou nebezpečné jelikož rodiče mohou (ale nemusí) jejich užívání kontrolovat je zavádějící. Rodiče mohou kontrolovat i kouření, nicméně samotná možnost kontroly ještě neznamená, že cigarety nejsou návykové. To, že rodiče mohou kontrolovat množství času, které dítě tráví na počítači hraním her, neznamená, že hry nejsou návykové atd... Snad víte, jak snadné je v dnešní době pro rodiče přenechat tabletu/počítači roli chůvy. Tablet, počítač, hrací konzole jsou návykové a proto se lze domnívat, že není radno jejich nadužívání navyšovat zaváděním těchto technologií do výuky na prvním stupni, zejména pak do první třídy, kde děti ještě postrádají obranné mechanismy. LSD či mescaline také otevírá obzory, ale do škol jej nezavádíme.

chládek řekl(a)...
21. dubna 2015 v 21:47  

Souhrnná zpráva projektu, pod kterou jste se bohužel podepsal i vy pane Neumajere (a je to škoda) je pouze marketingovým nástrojem firmy Microsoft. Tuto informaci mi potvrdil i jeden ze zapojených ředitelů.Závěry jsou pouze zbožná přání, vlastní realizace byla na hony vzdálená nejen Vašim závěrům. Klasická ukázka je fiasko na Praze 6 o kterém se již nemluví, ale školy jednoznačně avizují řadu chyb, které se dopustil ten, kdo tyto technologie zaváděl a opět bohužel pod Vaším dohledem. Je to škoda. Jak můžete tyto výroky podepsat, pokud se aktivně v těchto projektech neangažujete?

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. dubna 2015 v 22:05  

školní aktovku nahradíme jedním tabletem.

A kam si budou žáci dávat cvičky a svačinu?
Zvláště pak v době, kdy svoje čipsy a kolu už ze školních automatů nedobudou?

tochy řekl(a)...
21. dubna 2015 v 23:43  

Vážený diskutére skrývající se pod přezdívkou "chládek", byl byste tak laskav a konkretizoval, co myslíte větou "Klasická ukázka je fiasko na Praze 6 o kterém se již nemluví, ale školy jednoznačně avizují řadu chyb, které se dopustil ten, kdo tyto technologie zaváděl a opět bohužel pod Vaším dohledem"? Vaše zobecňující tvrzení nepodložené jediným konkrétním informačním zdrojem a věcnými argumenty (například výčtem oněch chyb) paušálně odsuzující celý projekt může znít pro řadu čtenářů a zejména odpůrců využívání tabletů ve vzdělávání líbivě, avšak pro osoby zapojené do projektu resp. úspěšných dílčích projektů na konkrétních školách je Vaše tvrzení podobné rázným, leč fakty nepodloženým výrokům Hradního pána a jeho věrného mluvčího. Pokud máte konkrétní poznatky potvrzující žalostné výsledky na konkrétních školách na Praze 6, podělte se o ně s námi. Za osobu, která působí na škole, na níž se projekt vydařil zcela v intencích stanovených cílů, považuji Vaši poznámku za silácká slova vhodná k využití v rámci konverzace v pohostinství mezi těmi, co všemu rozumí, vše o všem vědí (zejména o školství, neboť do školy přece chodil každý, tak jí rozumí :-)), ale s daným projektem nemají nic do činění. A pokud přeci jenom mají, musí dobře vědět, že případný neúspěch jde v tomto případě jednoznačně za konkrétními realizátory dílčích částí celého velkého obecního projektu na konkrétní škole. Projekt byl totiž koncipován tak, že jednotlivé školy si sami rozhodovaly o tom, jaké cíle budou sledovat, jakou platformu si zvolí, jak zorganizují výběrové řízení na dodavatele HW (kterého si soutěžily sami), jak tablety využijí ve výuce, komu je ve škole zpřístupní atd. Jestliže jste v projektu nebyl zapojen, zkuste se před tím, než zvolíte paušalizující odsuzující tón, seznámit s podrobnostmi projektu. A v případě, že působíte na některé ze zapojených škol, pátrejte u Vás po tom, co je příčinou Vašeho zklamání z projektu, který jinde mohou vnímat jako úspěšný.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.