Jedno z největších evropské úložišť výukových materiálů Learning Resource Exchange from European Schoolnet (LRE) nevyžaduje od uživatele, který si chce některý materiál stáhnout, žádnou registraci. Databáze výstupů projektů OP VK (dále jen DVP) vyžaduje zadání osobních údajů a následně přístup po zadání jména a hesla, jinak máte smůlu. Výmluvy na autorský zákon jen zakrývají buzeraci ze strany omezených úředníků.
Pro přístup k materiálům je důležitý snadný a jednoduchý přístup, porovnáme-li DVP s již zmíněným LRE nebo s DUM.RVP.CZ, na titulní straně nenajdeme přímo možnost vyhledání, ale musíme přejít přes členitou nabídku. Dalším nedostatkem je absence fulltextového hledání v materiálech, máme k dispozici pouze hledání v názvu, anotaci, zaměření či souvisejících kategoriích.
O návštěvnosti svědčí dvě statistiky: nejstahovávanějších souborů a hodnocení produktů. Rekord ve stahování je 193, ale dvacátý soubor byl stažen pouze 27x. Hodnoceno bylo pouze 76 produktů, z toho většina pouze jednou nebo dvakrát. Více než třikrát nebyl hodnocen žádný produkt, takže validita hodnocení je v podstatě nulová. Na DUM.RVP.CZ je jen 9236 produktů, návštěvnost nejúspěšnějších pak přesáhla 3000 shlédnutí, přímé srovnání tedy možné není. Počet hodnocení uživateli je zde také minimální, je tu ale validní hodnocení recenzentů portálu.
A na závěr ještě kritizovaná absence kontroly dat. Při brouzdání databází jsem narazil na projekt Banka elektronických testových úloh pro e-learningové testování, kde jsem si chtěl prohlédnout produkt Modul ICT předměty. K dispozici byl jen nicneříkající dokument ve formátu PDF (v DVP bohužel chybí náhled, soubor musíte stáhnout) a odkaz na údajný web http://www.soskolin.cz-moodle/, což je na první pohled nesmyslná adresa. Správná adresa je samozřejmě jiná: https://moodle.soskolin.cz/. Zde by stačila jednoduchá automatizovaná kontrola dat, ta je ale zřejmě nad síly tvůrců DVP. Ke konkrétním materiálům jsem se ale stejně nedostal, na odkazu v Moodle je upozornění Anonymní hosté nemohou vstupovat do tohoto kurzu, je třeba se přihlásit.
Výsledek práce s DVP byl tedy zoufalý. A nemyslím, že po doplnění údajů ze zbývajících tisíců projektů na konci roku 2015 bude situace lepší. Nebo si myslíte, že DVP není pro učitele a školy naprostou zbytečností?
0 komentářů:
Okomentovat