Žijeme v zemi, kde si 80 % českých učitelů přeje segregované školství.
Představte si, že jste náměstkem na ministerstvu školství a musíte se před zraky ambasadorů z Kanady, Švédska, Dánska, Norska, zástupců z dalších evropských zemí a EU zpovídat z toho, že ČR není ani po mnoha letech od ostudného rozsudku Soudu pro lidská práva ve Štrasburku (známého jako D. H.), který usvědčuje tuto zemi z rasové diskriminace ve veřejném vzdělávání, zpovídat z naprosté neschopnosti s tím něco podstatného udělat. Je to smutné, ale díky tomu, že drtivá většina učitelů - a společnosti obecně - se domnívá, že Romy je nutno ve vzdělávání segregovat, má tento stát v Evropě pověst zaostalé země, na kterou je třeba dohlížet. Nejsmutnější je, že zcela oprávněně.
Za podpory skandinávských velvyslanectví uspořádala nadace Open Society Fund v pátek 17. 4. kulatý stůl na téma rovných příležitostí ve vzdělávání. Toto téma je pochopitelně mnohem širší a nevztahuje se pouze k etnickým minoritám, jenže v ČR je situace taková, že právě (ne)vzděláváním dětí z romského etnika překonáváme měřítka civilizovaných zemí.
V praktických školách, které jsou určeny zejména pro vzdělávání mentálně postižených dětí, je naprosto disproporční počet dětí romského původu. Tvoří zhruba třetinu dětí, které jsou v těchto školách tzv. vzdělávány. Vzdělání v těchto školách je přizpůsobeno omezenému kognitivnímu potenciálu a když do nich umístíte zdravé a rozumově nepostižené dítě, odsoudíte ho k budoucnosti pologramotného jedince na společenském dně.
Český vzdělávací systém zdegeneroval do stavu, kdy se umisťování Romů do těchto škol stalo pravidlem. Pro běžné školy se velmi často zanedbané děti jevily jako přítěž a umístěním do praktických škol se řešil i další problém: "budete mezi svými a bude vám tam dobře". Tohle je ostatně i motivace romských rodičů, kteří se oprávněně obávají, že jejich děti budou v běžných školách šikanovány a bude s nimi i ze strany učitelů zacházeno jako s méněcennými. Jejich vlastní zkušenost, zkušenost sourozenců, odpor majoritní společnosti, rodičů "hodných, bílých dětí" a trvalé přesvědčování ze strany vzdělávacího systému vytváří začarovaný kruh, v němž se vše jeví naprosto v pořádku.
Osmnáct někdejších žáků praktických škol se rozhodlo podat žalobu na český stát kvůli tomu, že jim neoprávněně odepřel vzdělání, na které mají z ústavy právo. Rozsudek v kauze D. H. jim dal pochopitelně za pravdu. Očekávalo se, že ČR adekvátně zareaguje. Jenže rezistence systému je velká. Teprve před pár měsíci, sedm let od rozsudku, byla přijata novela školského zákona, která dává příležitost to napravit. Změnil se způsob aplikace podpůrných opatření a umístění do praktické školy už není automatickým řešením. Jenže to je "jen" zákon. Mezi tím na sebe praktické školy berou mimikry škol běžných, ministerstvo školství administrativně posiluje speciální školství, Asociace speciálních pedagogů, bojujících zcela otevřeně za zachování status quo, zpochybňuje kde co, klidně i rozsudek Soudu pro lidská práva.
Žijeme totiž v zemi, kde 80 % učitelů zastává názor, že je lepší vzdělávat odděleně. Jak totiž říká prezident Zeman, tato formálně "morální" autorita, "je jim mezi svými lépe". Žijeme v zemi, kde rodiče otevřeně dávají ředitelům škol najevo, že "jejich děti s žádnými cikány do školy chodit nebudou" a kde je šikana romských dětí ve školách brána jako kolorit všedního dne. Žijeme v zemi, kde jsou školy, které dokázaly, že je možné vzdělávat děti bez rozdílu etnika společně, stavěny do role narušitelů veřejného pořádku a kde je jim do očí tvrzeno, že něco takového není reálně. Představte si, že budete před někým jezdit na kole a on vám bude tvrdit, že je přece zhola nemožné udržet rovnováhu na dvou úzkých kolech bez jakékoliv další opory. Nemáte žádný další prostředek, jak ho přesvědčit.
I kvůli této zabedněnosti zahájila loni v září Evropská komise proti ČR tzv. infringement proceedings, což je v podstatě vyšetřování kvůli možnému porušení mezinárodně uznávaného práva, jež předchází soudnímu procesu. Tento stav trvá, protože ČR doposud nebyla s to uspokojivě dokázat, že podnikla taková opatření, která by zamezila opakování toho, co bylo v roce 2007 seznáno štrasburským mezinárodním soudem jako vážné porušení lidských práv celé skupiny obyvatel.
Není jednoduché být v takové situaci náměstkem ministra školství, ministra, který se ve své zbabělosti vyhýbá přímé konfrontaci se skutečností a raději místo sebe vysílá ty, kdo se upřímně snaží o nápravu, kterou však rezistence úřadu a systému spolehlivě eliminuje. Není jednoduché předvádět v přímém přenosu a před zástupci vlád řady evropských zemí vnitřní spor, který proti sobě staví ministerstvo školství a úřad ombudsmanky, jež kategoricky nesouhlasí s liknavostí úřadu i s navrhovanými řešeními, za nimiž vidí jen snahu problém zamaskovat, ne řešit.
Na závěr takový postřeh. Zatímco zástupci z velvyslanectví, která kulatý stůl zaštítila, setrvali a pozorně poslouchali po celou dobu setkání, zástupci českých úřadů v podstatě přišli jen proto, aby obhájili svou agendu. Zbytek diskuse je nezajímal, nebudou přece marnit čas v pátek odpoledne. I to je část ostudy, kterou si dlouhodobě neseme.
Převzato z Britských listů
Bohumil Kartous: Česká republika má v Evropě zoufalou pověst. Vlastní zásluhou...
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
31 komentářů:
Žijeme v zemi, kde si 80 % českých učitelů přeje segregované školství.
Tak to jsem tedy v šoku. Skutečně jsem si myslel, že to jsou asi tak čtyři zapšklí přispivatelé do diskuzí na ČŠ.
Český vzdělávací systém zdegeneroval do stavu, kdy se umisťování Romů do těchto škol stalo pravidlem.
Ano. Násilné odchytávání a deportace proti vůli romčat i jejich rodičů. Naprosto cílený, soustavný a bezostyšný psychický nátlak, lži, přesvědčovaní a snad i vyhrožování, dokud se nepodvolí. Nastal čas, aby se odtajnily archivy všech agentů a přisluhovačů praktických škol.
Teprve před pár měsíci, sedm let od rozsudku, byla přijata novela školského zákona, která dává příležitost to napravit.
Toto trvalo! Takže si už konečně budou moci to odepřené vzdělání doplnit. Myslím, že by si zasloužili dostat na to placené volno.
Jenže, co je to platné, když studium na středních školách je Romům stále odpíráno. Za těch skoro třicet let jsem učil Vietnamce, Mongoly, Číňany, Ukrajince, Brity, Peruánce, a snad i někoho ze Šumavy, ale někoho, kdo se považuje za Roma ještě nikdy. A to ani v oborech, kde se přijme, dá se říci, každý, kdo se přihlásí.
A to je doopravdy k uzoufání.
80 %, to jsou čtyři z pěti.
Já si do dneška myslel, že o umístění dítěte do praktické školy rozhoduje PPP a musí k tomu být i souhlas rodičů.
A také jsem si myslel, že segregace je rozdělení na základě barvy kůže.
---
Pane Karousi, Bobe, poraďte mi, jak jít do sebe a být znovu slušným člověkem?
Jestli takhle bude pan Kartous psat dal,bude mit zoufalou povest on.
Ten člověk zřejmě cikány na ZŠ neučil. Jinak by nemohl výše uvedené nikdy napsat.
Všechny řeči o odpíraném vzdělání cikánům jsou jenom propagandistické lži.
Diskuze je více vypovídající než článek samotný. Pan Kartouz má samozřejmě pravdu. Víme to všichni. (nebo většina)
Není divu, že mšmt prokrastinuje. Je to také otázka volební. Pokud Chládek nažene befelem všechny Romy do základek, nebude zřejmě bílé voličstvo odvařené. Mnoho Čechů, včetně mnoha učitelů, jsou rasisté a je načase, že si to EU uvědomila. Vzdělávání Romů jde úspěšně provést, ale je k tomu potřeba mít zájem o dítě a pracovní nasazení tak pět krát větší než je na české škole běžné. Pokud to zvládnou Britové, proč ne Češi?
Cituji B.K. "Pro běžné školy se velmi často zanedbané děti jevily jako přítěž" Zanedbané? Kým asi? Proč se tohle nesoudilo? V Británii zanedbané romské děti nejsou? Jak to? Jak toho Britové dosáhli? "Pokud to zvládnou Britové, proč ne Češi?"
80 %? Může B.K. doložit seriózním výzkumem?
Víme to všichni. (nebo většina)
Tak ono je 'potřeba mít zájem o dítě a pracovní nasazení tak pět krát větší'.
To jsem fakt nevěděl. Myslel jsem si, že stačí to vzdělání romčatům neodpírat, totiž.
Proč těch 18 žáků nežalovalo své rodiče? Byli právě jejich rodiče, kdo dali k přeřazení souhlas.
A teď si představte, že tyhle nehoráznosti, pomluvy a lži na nás někdo pravidelně práská do Bruselu. Kdo asi? Na to by měly být paragrafy.
A pan Kartous by si měl napsat test z učiva základní školy praktické.
Ještě že máme toho kolegu Tajného učitele. Je pedocentrický, progresivní, inkluzivní,určitě i "lubricated as a fox", pracuje 5x víc než je na české škole běžné, ve svýchn třídách neměl a nemá šikanu, zkrátka je nedostižný. Celé české školství kromě něj a možná ještě pár dalších evidentně stojí za starou bačkoru. Jeho příspěvky však bohužel aspirují na Řád kyselé zadele...
Bože, pane Tajný, v Británii vycházejí ze základních škol v nezanedbatelném množství negramotní žáci. Britské školství je jedno z nejproblémovějších v Evropě.
Sice starší, ...
http://www.blisty.cz/art/18170.html
Já už mám delší dobu dojem, že pan Tajný učitel není žádný učitel,ale obyčejný provokatér.
Pojem segregace je zde použit nesprávně, aktivisticky a propagandisticky. Podle této "logiky" jsou onkologičtí pacienti segregováni, protože patří na internu stejně jako žlučníkáři. Aktivismus a pseudohumanismus v tomto šíleném nálepkování dosáhl úrovně fanatické ideologické manipulace.
není žádný učitel,ale obyčejný provokatér
Dovozuji, že dobře placený. Otázkou je, v čím žoldu.
Začínám se zamýšlet nad otázkou, kdo tady má zoufalou pověst, a zda vlastní zásluhou.
Jsem tajně placený imperialisticky revanšistickou americkou CIA a FBI za infiltraci a podrývání českého školství zevnitř. Pane Krátký: šikanu ve třídě nemám, romské žáky, také ne a tudíž nemusím pracovat 5 krát více na jejich úspěchu. Vím pouze, že pokud se učitel dítěti věnuje do té doby, než je potřeba, ve třídě nebo před/po vyučování, přinese to vždy výsledky. Nemusí to být dítě romské, může to být dítě pomalejší, nesoustředěné, roztěkané, zasněné, nešťastné.
A jak to, pane Tajný Učiteli, děláte, když to dítě za žádných okolností nechce, protože nepotřebuje.
Nic, nikdy, nijak...
"romské žáky, také ne"
To mnohé vysvětluje...
Některým neumětelům stále nedochází, že segregované školství a nadstandardní vysoce kvalitní speciální vzdělávání není jedno a totéž.
Jak by se jim to dalo vysvětlit, aby našemu školství nedělali ostudu i v zahraničí?????
Jedna paní sociální pracovnice, se kterou spolupracujeme řekla: "To je jedno, za kterou školu budou chodit".
V Británii jsou Romové ve třídách, které "obsahují" podobný materiál, jako jsou oni.Jsou to děti přistěhovalců z celého světa. To,,co tam probíhá, se s naší normální výukou nedá vůbec porovnat. Je to na úrovni mateřské školky (i u 10 letých), protože neumí slovo anglicky.A oni tomu říkají inkluze,ha,ha, to jsem se posmála, když mi to známá líčila (známá provdaná v GB, co mi nosí drby z anglického školství). V Kanadě už naše Romy nechtějí ani za peníze, tak jaké pak rasistické jednání.
Je drzost, že si pan Kartouz dovolí něco takového tvrdit. Myslím, že si to sám nějak vyvodil z rychloprůzkumu(nebo odhadu??), že 80% učitelů nechce inkluzi. Ale oni nechtějí ten příšerný chaos, který po téhle naší jakoinkluzi nastane. To všechno si vymysleli lidé, kteří s postiženými nepracovali ale fakt ví,jak na to. Jako pan tajemný,co si myslí, že mají učitelé dělat 5x více. Možná by mu měl někdo říci, že 5x rychlejším házení lopatou barák nepostaví. To se taky musí vědět,jak nato.
Dále mě uráží, že se někdo neustále montuje a pomlouvá mou práci. My si musíme dětičky hýčkat, musíme na ně brát ohledy,chodit kolem nich po špičkách a zkoumat jejich potřeby a chutě.A kdo sakra takhle chodí kolem učitelů? Co to je za práci, když pořád jen čtu, co jsme to za holotu, která by měla nejlépe vypadnout někam a už se nevracet???!!! To se fakt dobře dělá, že? Nechcete nás vy všichni experti už nechat na pokoji a živit se psaním třeba o zvířátkách?
pane Pytlík,
dítě apriori neví, že nepotřebuje. Že nepotřebuje ví, až když se to doví od někoho blízkého. Učitel pak zajde za tím, kdo dítěti říká, že nepotřebuje, popije slivovičku, donese čokošku a vysvětlí, proč dítě vědět potřebuje.
ha,ha,ha a znate jeste nejake fory,pane tajemny?
pro paní Karvaiovou.
Pán z čši má na koberečku paní učitelku. "Jak to, že ty romské děti nic nevědí?"
Paní učitelka: "Když oni se nechtějí učit a nás učili učit jen ty děti, které se učit chtějí."
Tak to se polepšete,pane tajemný.Nás totiž naopak učili učit úplně všechny a na vejšce jsem si dobrovolně vybrala seminář Romská problematika.Chodili jsme do rodin a přesvědčovali rodiče o potřebnosti vzdělání.ihned po škole jsem šla dobrovolně učit na cikánskou školu - tedy školu, kde bylo skoro 80% cikánů. Trefil jste špatného člověka.Kdybych totiž neměla tolik osobních zkušeností s tímto etnikem, nikdy bych se neodvážila o nich psát.
Zafungovalo to přesvědčování?
To je super demokracie.
80% odborníků proti 20 % laikům a hádejte, kdo vyhraje?????
Ne.
A Tajný zůstane dnes po škole pětkrát déle než obvykle, dokud se nenaučí rozlišovat mezi xenofobií a rasismem.
Vietnamce si oblíbili mladí ve školách i staří, kteří žili za ostnatými dráty a žádné multikulti trendy nezažili. Češi nejsou rasisté. Jen si část z nás musí hledat fackovací panáky, kteří mohou za naše problémy. I když i ti imperialisti už se zase ozývají. Jen je zbytečné opakovat stále stejné chyby. Dřív za všechno mohli Židé, pak Němci, teď Romové.
Po diskuzích s Tajným už si také začínám připadat jako nepřizpůsobivý. Jen nevím, kdo za nás bude učit, až se nás všech zbaví.
Byl bych rád, kdybych alespoň pár inkludovaných romčat zažil v primě na naší škole. To by se ještě před mým důchodem dalo stihnout a tuze by se mi to líbílo.
Okomentovat