Co přinesl týden 13. 4. – 19.4. 2015
Témata týdne:- Společnost Jablotron jde příkladem ostatním technickým a technologickým firmám, plánuje založení vlastní střední školy, na vlastní náklady.
- Neochotu dětí hlásit se do učňovských oborů dokumentuje článek MF Dnes: bez maturity nejste nic. Podle stejného deníku neklesá zájem o víceletá gymnázia.
- Podle Václava Klause ml. „tlačí“ inkluzi zejména neziskovky, které na to seženou „miliardy korun“ (Parlamentní listy).
- Podle Daniela Prokopa neposílají chudé rodiny děti do MŠ, protože je to pro ně z krátkodobého hlediska nevýhodné (iDNES.cz).
- Další ocenění, tentokrát od holandského Institutu pro zdravotní vědu, získal český projekt na zdokonalení čtení Rozečti.se (Česká škola).
- Upozorňujeme na pochybné aktivity tzv. Asociace škol ČR (MŠMT), která posílá školám výzvy k uhrazení faktur za nevyžádaná plnění.
Výrok týdne:
„80 % českých učitelů je pro oddělené vzdělávání.“ Jana Straková (PedF UK Praha) na setkání se skandinávskými velvyslanci nad rovnými příležitostmi ve vzdělávání citovala výsledky aktuálního průzkumu.Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Financování školství v ČR: svérázná inspirace německým duálním systémem. V pondělí 13. 4. představili zástupci MŠMT a krajů, za dohledu průmyslníků, návrh na reformu financování regionálního školství v ČR. Stalo se tak na panelové diskusi, která je součástí seriálu k Roku technického vzdělávání, jenž pro Svaz průmyslu a MŠMT realizuje vydavatelství Economia. Jeho média tyto informace následně medializují (HN). S financováním školství tzv. „na žáka“ panuje dlouhodobě nespokojenost a podle některých se projevuje na úrovni kvality vzdělávání (Britské listy). Návrh se má dotknout MŠ, ZŠ i SŠ. Tzv. financování „na pedagoga“ bude muset být řízeno buď optimální naplněností tříd, nebo odučenými hodinami. Na SŠ má být přihlédnuto k tomu, zda absolventi směřují do „požadovaných odvětví trhu práce“. Podle vyjádření z panelové diskuse by tak mělo docházet na základě údajů z úřadů práce a také na základě požadavků firem (Aktuálně.cz). Hrozí tedy, že odborné školství se bude orientovat na aktuální, nikoliv budoucí potřeby (Aktuálně.cz). Ze strany průmyslníků, kteří požadují tzv. duální systém platný v Německu, stále chybí jakýkoliv závazek k tomu, že se na něm budou finančně podílet, jako je tomu právě v Německu (Britské listy). Dlouhodobě se proto mluví pouze o „prvcích duálního systému“ (Deník.cz).
- ČR je stále nahlížena jako stát, který segreguje děti ve vzdělávání. V pátek 17. 4. uspořádal Open Society Fund za podpory velvyslanectví Norska, Švédska a Dánska panelovou diskusi na téma rovných příležitostí ke vzdělávání. Na kulatém stole opět zaznělo, že v tzv. infringement proceedings (BBC, Aj), vyšetřování Evropské komise pro liknavý přístup ČR ve věci segregace Romů ve vzdělávání, které bylo zahájeno v září 2014, doposud chybí uspokojivé důkazy ze strany ČR o řešení. V přímém přenosu mohli zástupci zmíněných zemí, ale i Velké Británie, Kanady a EU sledovat vnitřní spor mezi neziskovým sektorem, úřadem ombudsmanky a MŠMT (Britské listy, ČT, MŠMT).
- Odvolání ředitele Agentury pro sociální začleňování, jednoho z nejvýraznějších proponentů inkluze. Založení nového odboru speciálního školství na MŠMT. V minulém týdnu se sešly dvě významné události. Martin Šimáček, ředitel Agentury pro sociální začleňování a dlouhodobý obhájce inkluze (Česká škola), byl odvolán ministrem Jiřím Dienstbierem, pod jehož ministerstvo agentura spadá (ČT). Důvody prozatím nebyly zveřejněny. Proti odvolání Šimáčka se postavili zaměstnanci a řada dalších osob i organizací. Takřka ve stejném okamžiku vznikl na MŠMT nový odbor pro speciální školství. Podle přímého vyjádření náměstka Fidrmuce jde pouze o návrat k praxi před ministrem Dobešem. Odbor povede Pavel Schneider, zastánce dosavadní praxe speciálního školství (EDUin).
- Tablety do škol. Ministr Chládek se začal v médiích prezentovat s dalším nápadem, chce za veřejné peníze pořídit každému žákovi 1. a 6. třídy tablet (iDNES.cz). Proti jeho nápadu se postavila např. členka sněmovního školského výboru Anna Putnová, která se ptá, s kým takový nápad konzultoval (Parlamentní listy), i další (Pooh.cz). Janek Wagner (Česká škola) si všímá ministrovy neznalosti problematiky. Kamil Kopecký, ICT odborník a pedagog, vyvrací mýty, které se objevují v diskusích nad Chládkovým návrhem (Respekt).
Inspirace z (a do) praxe
- Kompetenční přístup v neformálním vzdělávání. Metodika k dispozici.
- Les ve škole. Jak projit školní prostředí a přírodu. Program pro školy.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- Škola demokracie, projekce filmu a beseda s autorem Tomášem Škrdlantem, Peďák+, 21. 4., 17 – 19.00, Skautský institut, Staroměstské náměstí 4, Praha
- Podpora rodičů ve vzdělávání svých dětí. Mezinárodní konference pod záštitou EPA, 24. – 25. 4., Parkhotel Praha
- Já Studentská firma roku, soutěž a vyhlášení proběhne 21. 4., Galerie Harfa, Praha 9.
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
2 komentářů:
80 % českých učitelů je pro oddělené vzdělávání.
Píšu sem, protože předchozí diskuse už začíná zapadat za horizont.
Co to je za průzkum? Vážně jsem se pokusil ho najít na webu, ale zatím neúspěšně.
Snad tedy nezačíná být populární si něco vymyslet a pak to nedoložit, viz pan prezident a mýtický článek Peroutky.
http://www.eduin.cz/clanky/rizeni-skoly-svuj-k-svemu-ceska-republika-si-preje-oddelene-vzdelavani/
Článek k tomuto výzkumu na Eduinu.
Okomentovat