Co přinesl týden 30. 3. – 5.4. 2015
Témata týdne:
Prezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák reagoval na otevřenou výzvu EDUin, aby vyjasnil zdroje svých tvrzení o nezaměstnanosti absolventů a představy o financování reformy dle požadavků svazu. Z reakce vyplývá, že Hanák nepožaduje více učňů a chce se zaměřit na kvalitu učilišť. Akademie Úspěch, síť tzv. charter schools (nestátních škol) v New Yorku, uplatňuje přístup ke vzdělávání chudých dětí formou „cukru a biče“ a polarizuje tím společnost (NY Times, Aj). Petr Fischer zpochybňuje intenzivní kampaň vedenou z průmyslových kruhů o tom, že „řemeslo má zlaté dno“ (HN). To, že se děti vyhýbají učilištím, vidí jako přirozenou reakci a obavu o vlastní budoucnost. Myšlenku na zavedení školného oprášil Petr Honzejk. Dle jeho názoru by odložené školné na VŠ pomohlo zlepšit podfinancované české školství (HN). Doporučujeme text o tom, kterak ministerští úředníci z maturitní zkoušky z matematiky propadli. Chorvatská bohemistka Mirna Šolič, která působí na Univerzitě Palackého v Olomouci, argumentuje, že v systémech s totalitní minulostí studenty nikdo neučí samostatně uvažovat (Britské listy).
Výrok týdne:
„Dnes nikdo nepochybuje o tom, že poslední mise se panu řediteli Musilovi povedla. Škola na první pohled představuje útulné zázemí, děti mají k dispozici nahrávací studio, v učebnách jsou instalované interaktivní tabule, škola má třídu, kde se pracuje s tablety, ale hlavně učitelé se snaží přes velmi rozmanité spektrum žáků uspokojovat potřeby všech bez rozdílu jejich původu, barvy či schopností a počet dětí na škole postupně roste.“ Vzpomínka Daniela Hůleho na Jana Musila, v lednu zesnulého ředitele ZŠ v Jáchymově, který ukázal, jak budovat inkluzivní vzdělávání (Zvoní!).
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Povinné či jednotně povinné přijímačky na SŠ: informace se rozcházejí. Podle informací z ČTK, které převzal server iDNES.cz, nepočítá návrh novely zákona k přijímacím zkouškám na SŠ s tím, že by byly přijímací zkoušky připravované státem a letos pilotované na velké části českých SŠ jednotné. Podle těchto informací si školy budou moci vybrat, jaké nástroje použijí a zůstane tak pouze povinnost přijímací zkoušky pořádat. Avšak podle aktuálního návrhu určeného k meziresortnímu připomínkovému řízení, který je veřejně k dispozici, počítá novela školského zákona s „jednotnými kritérii“. Podle informací, které má EDUin k dispozici, ani ministerští úředníci netuší, v jaké podobě se návrh dostane do prvního čtení ve sněmovně.
- Do jaké míry by měl stát zasahovat do vzdělávání v mateřském jazyce? Společnost učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL) a středoškolští češtináři napsali otevřené prohlášení ke změnám v maturitní zkoušce z jejich předmětu. Vyjadřují svou nevoli s permanentními změnami, k nimž v nastavení maturit dochází. Navrhují, aby si stát (Cermat) ponechal v kompetenci pouze didaktické testy a sloh i ústní zkoušku přenechal školám (Česká škola). Veronika Valíková, jedna ze signatářek prohlášení, na svém blogu popisuje průběh změn z pohledu středoškolské učitelky. Mezi českými češtináři ovšem nepanuje shoda, Asociace středoškolských češtinářů v reakci na prohlášení SUČJL zpochybňuje, že by plánované změny byly zásadního charakteru a zejména to, že by měly být centrálně hodnoceny pouze testy. Diskuse k tématu probíhá na stránkách asociace.
- Doba digitálních průkopníků. Fakt, že jsme první generací učitelů, která se musí vyrovnat s masivním nástupem digitalizace, se odráží v nesnadné diskusi o zapojení digitálních technologií do vzdělávání. Článek Boba Kartouse pro LN ukazuje, že chtějí-li rodiče pochopit, co děti na technologiích tak láká, musejí se do nich ponořit také a snažit se přitom najít způsob, jak je využít pozitivně. Doporučujeme i diskusi pod článkem, která odráží nejednotnost názorů. O velmi nesnadném pronikání technologií do škol svědčí závěry posledního Kulatého stolu SKAV. O tom, jak využít digitálních technologií k posilování autonomie a sociálních vztahů píše Jane Hart, profesionálka v oblasti celoživotního učení, na jejíž blog upozorňuje ve svém pravidelném souhrnu Focus společnost Scio.
- O šikaně na Stream.cz. Další díl Vší ve škole se věnoval šikaně. Epizoda ukazuje, jak subtilní a nepovšimnuté projevy šikany mohou být a jak hluboké dopady na psychickou pohodu dětí to může mít. Připomíná, že rodiče jsou velmi často přímým spouštěčem šikany, ať už na straně agresorů či jejích obětí. Dalším zajímavým videem o šikaně je díl věnovaný tomuto tématu v rámci série Fenomén. Nevěnuje se pouze šikaně ve škole, kyberšikaně, ale i na pracovišti.
- Vím proč (prokoukni fyziku). Web popularizující výuku fyziky prostřednictvím žákovských videí.
- Škola v DOXu, DOX ve škole. Workshopy pro učitele o tom, jak využít galerijních animačních programů při výuce kreativity, demokracie, občanství, lidských práv, společenských stereotypů či médií.
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
1 komentářů:
I vy šprýmaři!
Zatímco SUCJL šíří petici, ASČ ji odmítá a odkaz na diskusi je diskuse dva roky stará!
Pokud takhle vypadá diskuse o podobě maturit z češtiny podle bEDUinu, jak potom referují o jiných věcech?!?
Okomentovat