- Leták KS - grafické schéma kariérního systému učitelů
- Oblast SU - Učitel a jeho profesní Já
- Oblast SU - Učitel a jeho žáci
- Oblast SU - Učitel a jeho okolí
- Hodnocení kvality dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v kariérním systému
- Metodika pro učitele k přípravě a vedení dokladového portfolia v kariérním systému
- Metodika pro ředitele k plánování a hodnocení profesního rozvoje učitelů
- Kariérní systému učitelů - metodická příručka pro učitele
- Kariérní systém učitelů - metodická příručka pro ředitele škol
- Kariérní systém - informační brožura
Výstupy projektu Kariérní systém
Jedním z nejsledovanějších projektů, které za poslední roky řešil NIDV, byla tvorba Kariérního systému učitelů. Ve čtvrtek se konala jeho závěrečná konference a NIDV zveřejnil konečně i jeho výstupy online.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
18 komentářů:
Na muj vkus moc cizych slov a odrazkovych seznamu...
I kdyz ted uz vime, kdo bude v jake povysovaci komisi a kolik bude za stupen navic k platu, ty hlavni vytky asi trvaji:
1. Ma to smysl delat v systemu, kde 75 % absolventu ucitelstvi nesezene uplatneni ve skolstvi?
2. Pomuze zavedeni takoveho konkurencniho prvku nejak v boji proti syndromu vyhoreni? Pomuze system snizit miru byrokracie a 'zbytecneho' papirovani?
3. Nevim, mozna je to jen muj pocit, ale na muj vkus je v tom moc dalsiho vzdelavani... Souvisi to nejak s ucasti NIDV pri vypracovani?
Které z vystoupení se věnovalo zásadním oponentním námitkám? Kdo se pokusil je vyvrátit?
Pročítal jsem zatím jen metodiku k vytvoření portfolia. Potvrdily se mé obavy: Buďto budou učitelé učit, nebo věnují svůj čas vytváření podkladů a dokladů pro atestační řízení. Posudky těchto materiálů budou buď zcela formální, nebo zaberou tolik času, že náklady na pouhé udržování systému v chodu sežerou nemalou část prostředků. Jak to pomůže našemu školství, opravdu nevím. jako jediné rozumné řešení vidím celý projekt okamžitě zastavit a neplýtvat dále energií a financemi.
To je teda fajna slátanina. Nejpozoruhodnější je nesmyslné propojení kariérních stupňů profesních s karierními stupni specializačními.
1. Učitel v KS1 nemůže vykonávat žádnou specializaci. Takže, když hypoteticky odejde do důchodu ICT koordinátor a na jeho místo nastoupí absolvent učitelství informatiky, který si byl ochoten a schopen už při studiu specializační kurz udělat, my mu ve výkonu této specializace budeme dva roky bránit? Nebo ještě lépe, my ho to necháme reálně dělat, jenže zadarmo?
2. K výkonu specializace výchovný poradce je potřeba KS3, kdežto k výkonu ostatních specializací KS2?
Jaké tak asi budou praktické dopady tohoto ustanovení? Buď nastane situace, že nikdo na škole se školením pro výchovné poradce nebude schopen do KS3 postoupit a škola bude bez výchovného poradce (kdo se asi tak bude starat o podání přihlášek na SŠ? že by zase někdo zadarmo?), anebo nastane situace, že budou výchovní poradci zařazováni automaticky do KS3 na rozdíl od ICT koordinátorů či koordinátorů EVVO a dalších? No to snad ne!!!
3. Řediteli bude po nástupu do ředitelské funkce umožněno doplnit si zařazení do KS3? A co nastane, když tu atestaci nebude schopen splnit? To ho budeme zase odvolávat? Proč by tam nemohla být podmínka už splněného stupně KS3, když je předpoklad, že by v tomto stupni měla být pětina učitelů, takže by bylo z čeho vybírat? Když už tedy KS3 budeme požadovat po výchovném poradci, tak proč proboha ne zrovna i u kandidáta na ředitele!!
Radši to ani nečtěte!
Abychom se dostali do trojky nebo čtverky, musí v komisi sedět už trojky nebo čtverky, ale kde je vezmeme? Budeme jich muset pár najmenovat (možná se budou přidělovat zálohově), aby se to rozběhlo. Paráda.
Největší bomba je ovšem poplatek za atestaci. 12000. Nevratných.
Kde se vezmou trojky a čtverky? No vypadá to, že trojky budou automaticky ředitelé a vých.poradci (Ti to musí být, tak jim to lze darovat z titulu jejich funkce.)
Nedávno tu proběhla radostná zpráva, že se nám nadšeně školí mentoři. Proč tak nadšeně chtějí předávat své cenné zkušenosti? Část z nich za to určitě něco čeká a nabízí se myšlenka, že KS 3-4.
Kdysi dávno jsem dělal doktorát, jak to bylo snadné! (Taky to bylo teda každému taky fuk.)
Neměli by ti trojkaři či čtverkaři taky vlastně dostat ke jménu titul? Buď to KS3, KS4 za jméno (tam to vypadá zváštť dobře) nebo Mgr.etMgr.etMgr =Mgr.na třetí (a na čtvrtou). A natřou to i těm z VŠ a ministerstva.
Při dalším letmém listování se mi stále více otevírá kudla v kapse. Např Učebnice, st. 3: "Orientuje se v nabídce učebnic a výukových zdrojů pro své předměty, ve své práci využívá alternativních učebnic a dokáže je doporučit svým kolegům."
To má být znak kvality? Učitel, který si nedokáže vybrat dobrou učebnici či nedokáže výběr učebnice zdůvodnit, před žáky nepatří. A proč se zvlášť vypichuje užívání "alternativní učebnice"? Znamená to, že když si někdo vybere nejlepší učebnici na trhu, "neškrtne si" ve chvíli, kdy nepotřebuje využívat nic dalšího? Nebo se tím prostě říká, že tu a tam je učitel schopen sáhnout po jiné knize či výukovém materiálu, kde je určitá pasáž učiva zpracovaná nejlépe? To bychom během pár let praxe měli zvládat všichni.
Obecně mohu říci, že jsme se od důrazu na obsah učiva dostali k dalšímu extrému - na vlastní znalosti oboru tolik nezáleží. Všichni prostě budeme odborníci na všechno, můžeme a budeme učit všechno, a v praxi to bude na ... nic.
Nedávno jsme četl delší práci věnovanou čítankám na základní škole. Byla zevrubná a probrala čítanky po všech stránkách, s výjimkou jediné - kvalita zařazených textů. Tímto stylem můžeme dojít k lecčemu, třeba k tomu, že nejlepší učebnicí bude teoreticky perfektně zpracované NIC, v praxi nevyužitelné.
Kariérní řád není nastaven pro ty, kteří odvedou nejvíc práce v terénu; je nastaven pro ambiciózní poučovatele všeho druhu, kteří školami prosviští a záhy zakotví v "přidružené výrobě", s několika dobře zaplacenými odučenými hodinami, pokud možno na exkluzivních, výběrových školách.
Kariérní řád nemůže být SKUTEČNĚ veřejně diskutován. Není možné oficiálně přiznat, že jsme za drahé peníze vyrobili zmetek. Takže pokud diskuse, tak ve stylu maturit - stěžejní argumenty zůstanou nepovšimnuty, jako by nebyly.
Orientuje se v nabídce učebnic
Nikdy jsem žádné učebnice při výuce, natož zkompetentňování nepoužíval, nepoužívám a nikdy ani používat nebudu. Všechny texty, přípravy, prezentace, cvičení a vůbec cokoli si dělám výhradně a jen sám. Vyhovuje mi to tak z mnoha důvodů, a nehodlám na tom vůbec nic měnit.
Pokud hodnocení míry pedagogické způsobilosti a odborné zdatnosti bude souviset i s výkonem nějaké funkce, do níž je člověk ustaven podle něčí libovůle, pokud toto hodnocení nebude nezávislé, ale bude dáno nějakými prapodivnými, objektivně neměřitelnými ukazateli, a které budou posuzovány někým ještě prapodivnějším, nezmění se prakticky vůbec nic. Protekce, prospěchářství, bratříčkování.
To už se to rovnou může přenechat k vyjádření uličnímu výboru. Aspoň budeme vědět, na čem jsme.
Jak může někdo něco vědět o mojí práci, když se posledních dvacet let se mnou nikdo o ní nebavil. A nevzpomenu si, že by kdy koho zajímalo, jak se mi pracuje, a jestli ke svojí práci náhodou něco nepotřebuju, aby se mi pracovalo lépe. To spíš chrstnout kbelík špíny, když se to hodí do krámu.
Tak ať si milánkové celou tu taškařici vetknou za klobouk. Jediné, co s toho na učitele padne, bude akorát nezanedbatelná buzerace, tak jako při zrodu celé té slavné kurikulární reformy, která je, zdá se, a jak jsem to říkal už tenkrát, zcela na hovno.
Protekce, prospěchářství, bratříčkování.
Za chvíli jdete kolego do důchodu, tato hrůza a slátanina vás nedostihne.
Jen takový drobný dodatek. KS4 dostane atestační komise od koho?
Atestační komise pro postup do KS3 je pětičlenná. Jejími členy jsou:
● učitel na KS4, který vykonává činnost tzv. odborného konzultanta,
● pedagog z fakulty vzdělávající učitele,
● zkušený učitel na KS3 z obdobného druhu, př. typu školy, z níž se učitel k atestačnímu
řízení hlásí,
● delegovaný odborník z oboru dle druhu, př. typu školy, z níž se učitel k atestačnímu
řízení hlásí,
● ředitel školy uchazeče o KS3.
Co dodat.
Už jsem napsal dříve, že systém, který je postaven pro postup 20 % učitelů a 80 % odsuzuje k setrvání na aktuální úrovni je pazdrát a nikoliv kariérní systém.
Pokud na KS2 bude veškerou motivací snaha o osobní hodnocení ředitelem a možná dosáhnout možnosti zaplatit 12 000 za přezkoušení, které "nemusí dopadnout", pak bych řekl, že systém odsloužených let byl lepší.
Dával mi totiž alespoň jakousi jistotu platového růstu.
Tento systém mi bere i tu.
Jinak se ztotožňuji s kolegou Pytlíkem. Za mou, podstatně kratší, učitelskou kariéru se mne jediný nadřízený, kontrolní či jiný orgán nikdy nezeptal, co bych potřeboval, co by mi usnadnilo práci, ba vlastně ani na můj názor.
Padla na mne depka, ale za chvíli vyrážím zkompetentňovat. Tak snad jen sluníčko je zárukou stability a budoucnosti lidského rodu. Ještě že dneska tak krásně svítí, a když máknu, tak si ho odpoledne ještě užiju.
12.
Doporučení dalšího postupu
Představený návrh kariérního systému ředitele je potřeba ještě důkladně projednat se
zástupci relevantních partnerů.
K diskusi musí být přizváni zejména:
• MŠMT
• Česká školní inspekce
• Zřizovatelé škol
• Vysoké školy připravující ředitele v bakalářských (Školský managemen t) a magister
ských nebo postgraduálních vzdělávacích programech (Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky)
• Vzdělávací instituce poskytující studium pro ředitele v
rámci DVPP
• Profesní asociace ředitelů
• Zástupci odborových organizací.
Hlavně NE učitelkou veřejnost, 100 000 obětí této blbiny.
Hele,co se obrátit na ČLOVĚKA V TÍSNI? Já když jsem si to pročetla,tak jsem docela ve velké tísni. A ti jsou u všeho. Třeba mají styky.
A což takhle prověřit školního ombudsmana? Alespoň zjistíme koho vlastně chrání a proti komu. Pokud se na nás vykašle, pak už jedině Štrasburk, ale nevím, jestli tam nejsou čeští učitelé špatně zapsáni.
Pane Bože, ty to vidíš!
Tak Člověk v tísni je, vzhledem ke svým aktivitám kolem Studentských voleb a podobně, jistě relevantní instituce.
Mne by ale opravdu zajímalo, jaký postoj zaujme k návrhu Kariérního systému ta vůbec nejdůležitější a nejkvalifikovanější instituce - EDUin.
Já bych to nalvíkla na diskriminaci. Jestliže kariéra bude pro pouhých 20%, pak zbylých 80% je diskriminováno nemožností zvýšit si kariérní stupeň. A na slovo diskriminace Štrasburg slyšel.
Jsem na straně 7 „Metodiky pro učitele“ a přemýšlím nad tím, má-li naše škola nějakou vizi, kterou bude moje PPR moci sledovat.
Během 30 let ve školství jsem zažil ledacos, ale tohle asi vše překoná...
přemýšlím nad tím, má-li naše škola nějakou vizi
a já nějakou perspektivu.
Okomentovat