Budoucnost science center v České republice a jejich význam ve vzdělávání projednával včera Senát PČR. Hlavní pozornost příspěvků byla věnována zhodnocení přínosů osmi špičkových popularizačních center, rozvoji technické vzdělanosti mládeže v České republice a hledání optimálních způsobů financování dalšího provozu těchto zařízení.
Česká science centra očekávají, že jejich branami letos projde 1,5 milionu návštěvníků. Z tohoto počtu je cca 800 tisíc rodičů s dětmi a 500 tisíc návštěvníků tvoří školní mládež. Jenom libereckou iQLANDII navštívilo v loňském roce téměř 400 000 lidí.
Největší pozornost si v rámci dopoledního programu získal příspěvek Prof. Evy Sykové, 1. místopředsedkyně Rady pro výzkum, vývoj a inovace, která se ve své vědecké práci věnuje lidskému mozku. Citovala práce skandinávských a izraelských vědců, kteří ve svých výzkumech mozku došli k závěru, že science centra tím, že přibližují vědu už malým a velmi malým dětem, příznivě napomáhají všeobecnému rozvoji dětí a mládeže. Mimo to plní tato centra úlohu, kterou nikdy nemohou zastat televize ani internet, jde především o „dotyk“ a interaktivitu, srozumitelnost exponátů. V České republice se tato oblast velmi dlouho podceňovala, ale nyní již svět doháníme mílovými kroky.
Slyšení v Senátu: Science centra jsou pro vzdělávací systém nezbytná
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Pochopil jsem z clanku spravne, ze Ceska asociace science center ma reditelku a predsedu? Neni to malo, Antone Pavlovici?
No, jinak pokud neco propaguje pani prof. Sykova a jsou kolem toho prachy, byl bych obezretny...
Osobne si myslim, ze van der Graafuv generator (a jina udelatka, kterych je plna kazda vesnicka ZS) muze byt uzitecnejsi nez cyklotron...
"než polovičatými řešeními vybavovat všechny školy plošně"
Když to napíšu s nadsázkou, byl bych raději, kdyby mi polovičatě fungovala aspoň polovina pomůcek, které potřebujeme ve fyzice běžně a nějaké centrum je mi ukradené.
Pokud by peníze na to málo pomůcek, které si můžeme dovolit koupit měly jít na centrum, tak ať centrum není...
Výuka na základní škole nemůže stát na cestování do center.
A což takhle alespoň ponechat "obyčejná" technická muzea a nekrátit jim prostředky na provoz a platy?
Což takhle nekrátit opakovaně prostředky na ONIV, ze kterých se na "vesnických základkách" nakupují pomůcky.
Což takhle navýšit prostředky na provoz, aby bylo možné do těch regionálních center autobusem zajet?
Science centra jsou určitě dobrý nápad, ale vztah k fyzice se většinou nezískává na základě jedné exkurze do krajského města. A pouštět žákům ve škole videa z youtube místo toho, aby si mohli pokusy vyzkoušet sami, to je jen slabá náhražka.
A třeba o porno centrech se řeč nevedla?
Souhlasím s tím, že ta centra jsou důležitá. Jen je třeba, abychom si uvědomili, že jejich funkce již zdaleka nemá připomínat výstavu. Jejich cílem musí být metodika výchovy dětí směrem k přírodním a technickým vědám. A tuto činnost musí být schopni provádět i nad rámec své budovy - typicky online (např. virtuální návštěvy).
Okomentovat