Autorka doporučuje pedagogům, aby se sami začali učit něco nového a procvičili si přitom následující postupy:
- explicitně popište a zaznamenejte metakognitivní proces při učení,
- předveďte a formulujte konkrétní kroky při učení,
- zaznamenejte fáze vývoje produktu – produktem může být text, dovednost nebo předmět, grafické znázornění apod.,
- uvědomte si iterativní charakter procesu učení – učení jako opakovaný cyklus vytváření prototypu, testování prototypu, chyba, úprava prototypu ,
- použijte a předveďte postup vlastní evaluace – průběžně se zamýšlet nad cílem a kvalitou procesu učení.
Zdroj: User Generated Education
16 komentářů:
Tak jsem se právě naučil něco nového. Zvědavost mi nedala a zjistil jsem, že slovo iterace může být použito ve stejném významu jako opakování. Ani nevím, jestli jsem se to neučil zbytečně, když mi stačí pěkné české opakování matka moudrosti. Asi by to v překladu neznělo tak dobře. Hned zítra to ukážu žákům, ať vidí, jaký jsem kabrňák.
Asi žiju v jiné dimenzi než Jackie Gerstein, ale kolegové pořád říkají, že dřív učili žáky informace, které se žáci sami naučili z učebnic, třídit a zacházet s nimi. Dnes, když jsou všeobecně dostupné, tak tlučeme do palice časování jednoho anglického slovesa měsíc a promrháme eletriky, procesorohodin a interaktohodin, že bychom zkompetentnili i trepky (živé samozřejmě).
Čert vyletěl z eletriky bos! Neví někdo, jestli to znamená z tramvaje?
Já měl na mysli elektřinu.
No, ze cilem vzdelavani ma byt "naucit se ucit se" byla jedna z manter meho matikare na ZS. To bylo v roce 86, ministrem skolstvi byl Karel Julis a prave se rozjizdela prestavba (tak se driv rikalo reformam)... Myslim, ze kdybychom sli do minulosti, tak podobny postoj meli asi vsichni ucitele (teda asi s vyjimkou Komenskeho, ktery pry nutil deti tupe se biflovat).
Proste vybudovat v diteti nejake soft skills - ucit se, samostatne pracovat, kooperovat, poslouchat autority, adaptovat se pravidelny rezim, kdyz to je potreba... - a k tomu vyuzit kombinaci ruznych metod (pricemz tam byla asi i ta evaluace ci iterace)
Trochu mi prijde, jako bychom se na nadrazi snazili dobehnout vlak, ktery jede tam, odkud jsme prave prijeli...
Přesné vyjadřování, pojmenování jevů, nazývání faktů správnými názvy a jmény je strašlivě důležité. Ale...
V článku, který mne má asi naučit, jak lépe učit, čtu výrazy jako "metakognitivní proces", "iterativní charakter procesu učení" apod.
Pak to módně okořenění výrazy ze světa byznysu jako "produkt", "prototyp" a "strategie".
Jako třešnička na dortu to završí "evaluace". K dokonalosti tomu chybí už jen "proříznutá kompetence" a "edukativní proces".
Mohu jen doufat, že jde částečně o vinu překladu.
Když se podívám na původní stránky, aspoň to v angličtině působí přirozeně.
Ale podobně jako Jirka asi žiju v jiné dimenzi, nežli autorka, i když je to Ed. D. (Doctor of Education).
Někdy si kladu otázku, zda jsou opravdu učitelé na západě takoví pitomci, že jim někdo musí vysvětlovat věci naprosto zřejmé, anebo jsou na tom stejně jako my? - Tedy, že z nás někdo pořád pitomce dělá?
Ad Jirka
Ta původní elektrika, ze které vyletěl čert, byla samozřejmě tramvaj. Nejspíš vyskakoval ještě za jízdy (vyletěl z ní) a proto si natloukl nos.
K dokonalosti tomu chybí už jen "proříznutá kompetence"
Máte v tom, pane poste.restante, poněkud zmatek!
Prořezává se téma, kdežto kompetence se rozklíčovává. A to, prosím, bez výjimky.
A pak se divíme, že se i tak pečlivě sepsané kurikulární reformě naplnit nedaří a nedaří... a nedaří.
Ještě k tomu čertovi...
Především, co ty dva špalíky?
A pak, dopadlo by to s ním lépe, kdyby byl obutý a alespoň s kšiltovkou?
I Vy filuto:
https://www.youtube.com/watch?v=NI_c77LHu8c
Ad "proříznutá kompetence"
Promiňte, mě tak rozhodil ten "metakognitivní proces", že bych klidně autoevaluoval i někoho jiného.
"Především, co ty dva špalíky?"
Vážení pánové, copak vy nevíte, že ententýk je vykleštěný kačer a ty dva špalíky sloužily k odstranění jeho mužství. To je v našem kraji, kde se dříve půl dědiny živilo zvěrokleštičstvím, ještě ví.
Žjůva, tak to jsem tedy fakt nevěděl. A strejdy Googla mne nenapadlo se zeptat. No jo, die Ente. To dává smysl.
Tak teď už jen pro právě proběhnuvší proces vymyslet nějaký odborně znějící název a můžu o tom napsat článek a být za odborníka.
"en ten z týky dva špalíky"
en=ein, a k tomu česky palalelně ten,z týky=z týkového dřeva,dva špalíky,čili mám tu dva špalíky z týkového dřeva
"čert vyletěl z elektriky" neboli nestrkej ruce do elektrického zařízení,protože jinak z něho vyletí čert
"bez klobouku, bos,narazil si nos"
vyletí tak rychle,že ztratí klobouk a bos je proto,protože tě kopne svým kopytem-elektrika "kope",a protože byl bos,nedokázal zabrzdit (tehdy dítky běhala a na kole jezdila bosa ) jako kdyby měl boty, a tudíž si zákonitě natloukl nos
opakováním se do podvědomí dostaly výrazy:čert+elektrika+bos+nos,takže pak v dospělosti člověk měl trvale zafixováno že elektrika jest čertovská (nebezpečná) záležitost a není radno do ní neopodstatněně ,amatérsky, "strkat nos",a když už se v té elektrice budeš hrabat, nesmíš být bos, musíš mít boty,čert je mít nemusí,ten má ocas až na zem
ještě k těm špalíkům z týkové dřeva,tato rozpočítávačka se používala při dětských hrách,aby se nehádali,kdo bude začínat a nejoblíbenější hrou byl tehdy špaček,tudíž ten týková špalík jest špaček
jejlegračnějším termínem nového učitelského ňjůspíku jest bezesporu ta evaluace,alespoň u nás ve sborovně,když kdysi ředitel rozdal nějaké formuláře s tím,že budeme do nich každý měsíc provádět autoavalueci,načež se vedle sedící kolegyně zettala vedle sedícího kolegy co tam má do té ovelauace psát,načež ten podotknul (zrovna řešil křížovku),no napíš tam kařdý měsí jestli máš krámy,kolegyně se hluboce zamyslela a odpověděla,no jo ale já už jsem po přechodu
"bez klobouku, bos, natloukl si nos"
Maje státnici z marxismu upozorňuji, že bez třídního pohledu problém nerozklíčujeme: verš o chudém, (sociálně vyloučeném) čertu má zjevně hluboký nejen sociální kontext, čert "vyletěl" z tramvaje (a dovedeme si představit, jak je brutálně vystrčen výhybkovou tyčí) v důsledku také zjevných rasových předsudků a xenofobie.
tak to jste na před. věd. kom. evidentně nedával pozor a vyspával,čert nebyl metaforou chudého proletáře nýbrž dušelačného imperialisty,a na tu tramvaj už tu komečně zapoměňte naskakování i vyskakování za jízdy bylo zakázáno bez ohledu na státní zřízení,stejně tak zde nemá másto rasismus,jelikož jsme měli proletářský internacionalismus! to si dobře pamatuju,protože jsem dostal dvojku,když jsem do proletářského internacionalismu proložil trockého....
Pokud mi bude někdo tlačit do hlavy, že nemáme tvůrčí učitele s dostatkem fantazie, přesměruji jej do leckteré diskuse na ČŠ.
Dva špalíky!!! ...taková ptákovina... a hle!
Okomentovat