NIDV: Závěrečná konference projektu Kariérní systém

pondělí 9. března 2015 ·

Ve čtvrtek 5. března 2015 se v Ballingově sále Národní technické knihovny v Praze uskutečnila závěrečná konference individuálního projektu národního Kariérní systém, jehož realizátorem je Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) ve spolupráci s MŠMT.


Konferenci zahájila Mgr. et Mgr. Helena Plitzová, ředitelka NIDV, která ve svém projevu shrnula význam projektu, jehož smyslem je vypracovat motivační a současně i hodnotící nástroj pro lidský a profesní rozvoj učitelů. Poděkovala také všem, kteří se na realizaci projektu podíleli.

Poté vystoupil Doc. PaeDr. Ivan Pavlov, PhD., z pedagogické fakulty Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici se zajímavými zkušenostmi z fungování kariérního systému na Slovensku. Zvlášť přínosná byla jeho reflexe chyb a jejich následků. Pro české kolegy pak bylo potěšitelné jeho konstatování, že jejich návrh pokládá za důležité východisko revize slovenského systému.

Do problematiky vlastního projektu pak účastníky uvedl hlavní manažer Ing, Stanislav Karabec, Ph. D. Na něj navázali podobným referátem Kariérní systém učitelů klíčoví spolupracovníci RNDr. Jiří Khun, ředitel Gymnázia Nymburk, PhDr. Milan Adamec, ředitel SOŠ Liberec, a PhDr. Romana Lisnerová, ředitelka ZŠ Černošice. Cenné bylo, že se neomezili jen na suchý popis, ale své vystoupení doplnili řadou postřehů z praxe.

Odpolední program zahájil proděkan Univerzity Hradec Králové Mgr. Václav Víška, PhD. Ve svém příspěvku na téma Kariérní systém a pregraduální příprava budoucích pedagogů nabídl účastníkům konference řadu důležitých faktů z výzkumu o reálné situaci budoucích pedagogů. Současně poskytl důležitý korektiv fám o tom, že odborná vysokoškolská veřejnost kariérní systém odmítá.

Následující dvojice referátů poskytla ilustraci toho, do jakého terénu kariérní systém přichází. RNDr. Jana Hrkalová, ředitelka Gymnázia Oty Pavla v Praze ve svém příspěvku Reflexe přípravy učitelů na fakultách vzdělávajících učitele se zaměřila na prezentaci výsledků šetření, které se zabývalo pozitivy i negativy v kompetencích začínajících učitelů. Mgr. et Bc. Martin Ševčík, ředitel ZŠ Londýnská, Praha se věnoval tématu Zkušenosti ZŠ s plánováním profesního rozvoje a s hodnocením učitelů dle Standardu učitele s důrazem na vytvoření příznivého klimatu pro součinnost mezi vedením a učiteli jeho školy.

Do problematiky kariérního systému ředitelů, který má na rozdíl od systému pro učitele hlavní práci teprve před sebou, uvedl přítomné Mgr. Jiří Bakončík, ředitel ZŠ Šeříková v Ostravě. Z východisek, která představil, se jeví jako zvlášť důležitý důraz na to, že prioritou ředitele je pedagogické vedení školy a že ředitel musí do své funkce nastupovat připraven.

Konference potvrdila jak důležitost vytvořeného systému pro zkvalitňování našeho školství, tak nezbytnost návazného projektu Implementace kariérního systému (IMKA), který připravené nástroje promítne do reálné praxe.

Výstupy z projektu

Informace k projektu Karierní systém jsou k dispozici na webu NIDV.

Další fotografie z konference jsou v tomto vydání článku.

Text: Svatava Šimková a Jiří Zajíc
Foto: Svatava Šimková

7 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. března 2015 v 11:46  

A koho zajímá názor učitelů? Vás se na cokoli v posledních letech někdo na něco ptal?Mě teda ne.

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. března 2015 v 11:46  

Ještě by mě zajímalo, proč byla opět vybrána ta pitomější varianta kariérního řádu...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. března 2015 v 11:54  

Takovou zhovadilost bychom měli důsledně a jednotně bojkotovat!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. března 2015 v 12:09  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. března 2015 v 12:11  

Pasivní resistence. Neúčast. Nezájem. Ať si PhD. et PhD. hrají sami. Šance pro 20 % učitelů je jenom ohlodaná kost, o kterou se máme pro jejich pobavení servat.

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. března 2015 v 13:02  

Kam oko dohlédlo, a ucho doslechlo, jen samý ředitel! Pámbu zaplať, že dámy a pánové v tom mají už konečně jasno.

problematiky kariérního systému ředitelů, který má na rozdíl od systému pro učitele hlavní práci teprve před sebou

A nemělo to být naopak?

zvlášť důležitý důraz na to, že prioritou ředitele je pedagogické vedení školy a že ředitel musí do své funkce nastupovat připraven

A ono to tak není?

nezbytnost návazného projektu... který připravené nástroje promítne do reálné praxe

Počkejte! To se bude i praktikovat?!?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. března 2015 v 19:58  

"své vystoupení doplnili řadou postřehů z praxe"

To musela být dojemná chvilka.