Zlepšení současného ne zcela ideálního systému financování mateřských, základních a středních škol bylo tématem jednání členů Komise Asociace krajů ČR pro školství s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Marcelem Chládkem (ČSSD). Hostitelem zasedání této odborné komise byl v pátek 27. února 2015 Středočeský kraj.
„Je nám ctí uspořádat na krajském úřadu takto významnou akci, neboť jakákoliv změna ve financování škol je velkým zásahem do současného systému. Proto je pro nás všechny dobré tyto změny dopředu projednat a připravit se na ně,“ řekl statutární zástupce středočeského hejtmana a náměstek pro oblast školství, mládeže a sportu Milan Němec (ČSSD).
„Mateřské, základní a střední školy jsou dnes zjednodušeně řečeno financovány především podle počtu žáků, kteří školu navštěvují. Tento systém ale přináší řadu problémů. Výsledkem jsou v řadě případů přeplněné třídy, ve kterých kvantita převažuje nad kvalitou výuky,“ uvedl ministr Marcel Chládek.
S návrhy změn v budoucím financování předškolního, základního i středního vzdělávání seznámil komisi náměstek ministra Jaroslav Fidrmuc. Uvedl, že ministerstvo připravilo pro budoucí financování předškolního a základního vzdělávání dvě alternativy. V první variantě ministerstvo navrhuje financování v MŠ a v ZŠ kombinací normativů na školu/pracoviště, na třídu a na žáka, ve druhé variantě normativně na pedagoga.
Návrhy, které ministerstvo připravilo pro budoucí financování vzdělávání ve středních školách, pak sledují především tyto cíle: „chceme potlačit hlavní negativa současného financování na žáka. Tedy snahu škol získat žáka za každou cenu a držet jej ve vzdělávání bez ohledu na jeho předpoklady. Rovněž chceme motivovat školy k zaměření na vzdělávání v prioritních oborech tak, aby jejich absolventi našli uplatnění na trhu práce. A chceme rovněž řešit i vzdělávání žáků v máločetných oborech vzdělání, které nyní probíhá v takzvaných víceoborových třídách,“ upozornil náměstek ministra Jaroslav Fidrmuc. Zachována by měla být také nezbytná míra kontinuity financování jednotlivých škol, která by umožňovala dokončit studium žákům přijatým před reformou a zároveň školám poskytnout příležitost zapojit se do systému financování podle kritéria kvality.
Financování pedagogické práce ve středních školách, tedy řešení mzdových prostředků pedagogických zaměstnanců, navrhuje ministerstvo také ve dvou variantách. V té první jako financování normativně na pedagoga. Ve druhé navrhuje postupný přechod od normativního financování na žáka k normativnímu financování na třídu. S rozlišením velikosti normativu podle naplněnosti tříd. U učebních oborů se normativ stanoví zvlášť na teoretickou výuku a na odborný výcvik. Zohledněna by byla také výuka ve víceoborových třídách. Do výpočtu finančních prostředků pro školu jsou zahrnuty rovněž indikátory kvality vzdělávání – to jsou studijní výsledky absolventů, jejich další uplatnění při studiu na vysokých školách či na trhu práce.
Financování nepedagogické práce ve středních školách, to je mzdové prostředky nepedagogických zaměstnanců škol, by již neměly být řešeny normativem na žáka, ale kombinací financování normativem na školu (pracoviště) a normativem na třídu v oboru vzdělání.
V případě, že navrhované změny najdou podporu u politiků, mohl by nový systém financování škol začít platit od roku 2017.
Zdroj: www.kr-stredocesky.cz
Ministr školství Marcel Chládek seznámil zástupce krajů s připravovanými změnami financování regionálního školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Ono to financování na žáka má sice jistě mouchy. Zejména proto,že tzv. normativy nezohledňují nutné náklady na veřejnou službu, kterou si stát u škol objednává.
Chládkův návrh však může znamenat jen zhoršení stavu.
Kritérium kvalita bude nepochybně posuzovat ČŠI - doporučuji prostudovat blábol inspekce s názvem "Kvalitní škola" - zejména vliv podílu neúplných rodin a vybavenosti domácností ve spádové oblasti ZŠ, (zjišťované inspektorem) na její kvalitu.
Kritérium financování podle predikce potřeb trhu práce by vyžadovalo zaměstnat jasnovidce nebo znárodnit a zavést státní plánovací komisi.
Kritérium normativu na učitele si nepochybně vynutí zřízení dalšího úřadu (nebo pověření ČŠI), který rozhodne kolik učitelů má škola zaměstnat. Mimochodem, což takhle platit v hospodě nikoli podle toho co jsem zkonzumoval, ale podle počtu číšníků.
Na kritérium úspěšnosti absolventů SOŠ pracovat v oboru nepochybně dojedou školy v lokalitách s vysokou nezaměstnaností.
Moudrý stát, ČŠI a Chládek ale ví co je pro lid a jejich děti dobré. Ale ještě že jej nenapadlo, že kantořina je vlastně poslání a učitelé by mohli pracovat jako dobrovolníci - ó to by byla úspora...
Bingo, Ferdo44, podepisuji.
A já myslel, že dostaneme přidáno!
A domů že budeme chodit už v půl jedné...
Milý Nico,
přidáno určitě dostaneme, ale na platu to nebude. A když, tak bych to viděl na cenu dvou až tří piv měsíčně u kvalitního kariérně prověřeného učitele, splňujícího minimální standard - udrží oční kontakt se všemi žáky a podle zjištění inspekce přispívá k dobré atmosféře.
A domů, jak víme, kvalitní učitel nechodí dříve než za soumraku. Výcvik zkompetentňování, denní lekce romštiny a školení jak poznat zdravou pochutinu od nezdravé, to všechno stojí čas. Ostatně co by učitel doma dělal. Opravovat může i ve škole a ještě ušetří na elektřině.
Do třetice a naposledy, aby bylo zřejmé co je kvalitní škola, která si následně zaslouží více peněz. I podle následujících kritérií bude inspekce posuzovat kvalitu...
1.3 Demografická a sociálně ekonomická charakteristika regionu, statistická data a data
z existujících aktuálních socioekonomických šetření (moje poznámka - pro spádový obvod ZŠ podobná data neexistují, nejspíše bude ověřovat inspektor)
hustota a charakter osídlení
charakter rodin z hlediska velikosti a sociálně demografického statutu (např. podíl
neúplných rodin na celkovém počtu rodin v regionu), struktura domácností/rodin podle
sociálního zázemí
dostupnost vzdělávacích a volnočasových aktivit v regionu, infrastruktura regionu
demografické/sociálně ekonomické složení žáků školy
2/8
1.4 Dostupnost kvalitních učitelů a ředitelů/atraktivita regionu a mikroregionu pro ředitele
a kvalifikované učitele
zájem o místa ředitelů a kvalifikovaných učitelů v daném regionu a mikroregionu, údaje
o počtu neobsazených míst kvalifikovaných učitelů a délce, po kterou jsou neobsazena,
údaje o počtu nekvalifikovaných učitelů, statistiky fluktuace
dostupnost nabízeného vzdělávání v případné předmětové specializaci, zájem o vyučované obory vzdělání v daném regionu (mikroregionu)
1.3 Demografická a sociálně ekonomická charakteristika regionu, statistická data a data
z existujících aktuálních socioekonomických šetření ...tak nevím, bude pro mě výhodné se přestěhovat do Chánova nebo nebude? Nějak se v tom ztrácím.
Proboha a tohle vymyslel kdo?????Když už si člověk myslí, že nejde vymyslet větší kravina, vždy se najde nějaký inteligent,který nám to tu natře.Proč už nemůžu jít do důchodu, nebo se raději nechám hospitalizovat na uzavřeném oddělení.Radši než tenhle blázinec tady.
Bohužel celou svou praxi vidím jediný cíl státu: na vzdělávání ušetřit bez ohledu na potřeby společnosti i jednotlivců.
Paní Janě Karvaiové
Čerpal jsem z textu zpracovaného pro:
První diskusní setkání v rámci národní debaty o kvalitní škole k
Návrhu Kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, konané pod záštitou ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR PhDr. Marcela Chládka, MBA
konané 5. února 2015 od 10:00 hodin
MŠMT, Karmelitská 7, Praha 1, zasedací sál 081 (budova C)
Materiál ve formátu "pdf" má název
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení (ZŠ)
Prosím, můžete mi materiál Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení (ZŠ) zaslat mailem?
Okomentovat