Cílem kulatého stolu bylo hledat odpovědi na otázky:
- Odpovídají stávající výukové cíle (RVP) potřebám 21. století?
- Jakým způsobem by měly být technologie ve výuce využívány?
- Jaký vliv má volná dostupnost výukových zdrojů na rovný přístup ve vzdělávání?
- V čem spočívají rizika digitálních technologií pro děti a jak jim bránit?
- Jak docílit toho, aby se učitelé naučili odpovídajícím způsobem integrovat technologie do výuky?
Pozvaní panelisté:
- Petra Boháčková (ZŠ Dr. E. Beneše, Praha 9),
- Bořivoj Brdička (Pedagogická fakulta UK),
- Miroslav Dvořák (ZŠ Červený vrch, Praha 6),
- Petr Lupáč (Filozofická fakulta UK),
- Ondřej Neumajer (Pedagogická fakulta UK).
- Miroslav Parvonič (EDUin)-
16 komentářů:
Já to neměl poslouchat. Už nejsem jenom konzerva zpátečnická. Teď už jsem jen rezavá konzerva.
Že prý zvládnutí práce se vstupní periferií (psaní všemi deseti je ideální formou) nepatří do ICT!
I když mi hrozí tím, že stejně nevíme, jak budeme za "pár" let zařízení ovládat, nedovedu si představit, že bych výsledný text neopravoval v písemné podobě.
Potěšila mne i představa pana Neumajera, jak pokládám svých deset přeborníků, kteří se naučili bušit do Consulu, na hlaďounký displey a vzápětí utrpím šok z toho, že nenacházím svou QWERTZku, jíž jsem odkojen. Ondřeji, vždyť na těch plackách se psát nedá, snad jen datlovat poznámky a vzkazy.
U kulatého stolu zazněla i věta: "Všichni dnes máme před sebou na stole zařízení, se kterým se dá pracovat."
Tak ještě čerstvý zážitek. V rámci projektu ePals si s americkými spolužáky navzájem představujeme naše školy (tvoříme). Zkoukli jsme videa z Ameriky (fotky, zvuk, popisky), poučili se z chyb, popadli tablety, obešli školu, nafotili vše potřebné a vrátili se do ICT učebny. Při přesunu fotek na OneDrive jsem se zeptal, jestli si někdo nechce stříhnout video na tabletu (aplikaci mají nainstalovanou a seznámili se s ní). "Pokud si k tabletu připojím myš, tak to zkusím," ozval se jediný. Ostatní se těšili na "práci" na "pracovní" stanici. Já si na práci ještě připojuji klávesnici, ale pak mne velmi omezuje malý display.
Práce je pro mne to, co právě potřebuji pro dokončení svého úkolu udělat. Přenosná zařízení se na spoustu věcí nehodí. Z dílny také nevyhodím klasické nářadí jen proto, že běhat s bateriovou sbíječkou je právě cool. Jen vím, že bych se nadřel jako kůň a pak to šel dodělat klasikou s drátem.
Keňa náš vzor!
Říkali v Koření, že žáci tu pro svoje vzdělávání používají mobilní telefony snad i povinně. Kromě tradičních zábavních důvodů kdy třeba žáci při výuce odpovídají mobilem učiteli na jeho otázky, pak i proto, že poznámkové sešity jsou tu enormně drahé a že drahý je i olej do lampiček, a děti se tak mohou s mobily učit i za šera. Chci věřit, že nějaký nabíjecí agregát mají alespoň v té škole.
-> Jirka 27. března 2015 22:39
(Základy) psaní všemi deseti je užitečná dovednost a je více než vhodné ji ve škole učit a rozvíjet. Jen ji nepovažuji za oblast, která patří do předmětu informatika.
-> Jirka 28. března 2015 8:43
Jistě. Ale ten stolní počítač by vám s tím focením v okolí školy asi moc nepomohl. Nikdo přeci netvrdí, že tablet je univerzální počítač, který zcela vytlačí notebooky či stolní počítače. Jen v situaci, kdy na 85 % škol není dle ČŠI ani jeden tablet, je dobré využití mobilních dotykových zařízení připomínat.
ON
v situaci, kdy na 85 % škol není dle ČŠI ani jeden tablet
to může znamenat několik věcí.
K ničemu podstatnému je nepotřebují, nemají na ně dost peněz, nebo je nepotřebují tak naléhavě, aby do nich vrazili peníze, které mohou použít prospěšnějí. Třeba.
Představa, že narveme-li do škol moderní technologie, zvýší se tomu úměrně i míra vzdělanosti není doposud prokázána.
Naopak. Z vlastního archivu mohu doložit, že úlohy, které žáci dřív zvládali celkem bez problémů, dnes mnohdy zůstávají za jejich možnostmi.
Tím dřív myslím doby, kdy žáci seděli dva u jednoho počítače a doma měla počítač k dispozici sotva polovina žáků, a polovina z nich byla připojena k netu.
Některé úlohy jsem ovšem už musel vyřadit, protože jejich řešení by dnes bylo na hranici únosnosti a bylo by zdrojem konfliktních situací. Tím myslím úroveň kvality zpracování obecně vnímanou jako úroveň nedostatečná.
Velice se opět, jak to už na EDUinu bývá, povedl titulek. Co by měla učitelům říkat nějaká další strategie? Navíc strategie, která není ani pro učitele? Kdepak se válí nedávno vypracovaná strategie základních gramotností? A pokud hledáte odpověď na svoji otázku, zvedněte zadky od stolu a běžte mezi učitele.
patří do předmětu informatika
Existuje nějaký přehled o tom, na kolika základních školách se učí čistá informatika? Já učím ICT = informační a komunikační technologie. Cílem ZŠ by mělo být naučit všechny žáky tyto technologie smysluplně používat. Pokud projeví žáci talent k programování, nabídnu jim Scratch a jiné aplikace a budu je hýčkat, abych je předal střední škole s patřičným zaměřením již pěkně rozcvičené a natěšené na další zápasy. Přehazovat obsluhu klávesnice češtinářům nikdy nebudu. Tak mi velí má profesní čest.
stolní počítač by vám s tím focením v okolí školy asi moc nepomohl
Při focení tabletem jistím žáky kompaktním fotoaparátem. Slušný kompakt dnes stojí polovinu toho, co tablety, které máme k dispozici. Kvalita snímku je v našem případě mnohem lepší. Jsem ze staré školy a tak nemohu zkousnout "moderní" výuku za cenu ztráty kvality, na kterou už jsme byli zvyklí.
Včera jsem byl na maturitním plese. Zajímalo by mne, kde skončí všechny záznamy z mobilních telefonů. Myslím, že ti lidé s nataženýma rukama nic nevidí, ani nejsou schopni vnímat atmosféru jedinečné události, která se již nikdy nebude opakovat. Tančím, pláču, tleskám a raději využívám služeb profíků i amatérů s kvalitním náčiním a zkušeností. Učím to i svoje žáky. Věřím, že i mne budou ještě chvíli v "moderní" škole tolerovat. Alespoň to zaznělo u kulatého stolu.
Zapomněl jsem dodat, že pokud nám nebudete své strategie trpělivě vysvětlovat, těžko se s nimi někdy ztotožníme. Zatím si zcela zřejmě nerozumíme a nebude to jen použitou terminologií.
--> Jirka 29. března 2015 13:12
...pokud nám nebudete své strategie trpělivě vysvětlovat, těžko se s nimi někdy ztotožníme.
To máte zcela pravdu. Také proto je součástí strategie směr intervence č. 7 Porozumění veřejnosti cílům a procesům integrace digitálních technologií do vzdělávání. Jsem si zcela jistý, že bez toho to nelze úspěšně realizovat, naopak, pro další postup je pochopení veřejnosti bezpodmínečné. Ostatně, proto jsem hovořil na kulatém stole SKAV o tom, že dokument není pro běžné učitele příliš přívětivý, to by musel být psán trochu jinak (a bohužel mít i jiný rozsah).
Jen bych Vás korigoval - nejde o moji strategii, jen jsem pomáhal to dát dohromady, myšlenky patří mnohem více mnohem chytřejším lidem.
ON
--> Jirka 29. března 2015 12:47
Co patří do předmětu informatika píše mnohem vhodněji a fundovaněji než já Daniel Lessner, viz
http://ucime-informatiku.blogspot.cz/. Jeho pojetí mi konvenuje. Nicméně souhlasím, že přesuny celků učiva z ICT jiným oborům (např. češtinářům) nemohou nastat v současné situaci, to bude vyžadovat mnoho dílčí kroků včetně další podpory učitelů.
ON
Co patří do předmětu informatika píše mnohem vhodněji a fundovaněji než já Daniel Lessner
Co patří do předmětu Informatika je popsáno v RVP, z něhož pak vychází ŠVP naší školy, podle kterého tvořím svůj tématický plán tak, aby v něm byly promítnuty všechny požadované výstupy.
Nezaregistroval jsem, že by v některém z tě vyšších dokumentů bylo uvedeno, jakým způsobem a pomocí jakého vybavení mám těch výstupů dosáhnout.
Takže ani nevím, co bych k tomu měl víc dodat. Nebo ty dokumenty už pozbyly svojí platnosti?
Skutečnost, že zkraje módním rozcamráním uživatelských činností do mnohých jiných předmětů může docházet k tomu, že děti odstrkávají text mezerníkem a do buněk spredšítu píší čísla vypočítaná na kalkulačce, ponechávám stranou, protože to bych se musel už doopravdy zbláznit, a stát se tak nezpůsobilým k výkonu profese.
I když mám intenzivní pocit, že by si toho v tom našem povedeném školství nikdo ani nevšimnul. Protože jinak by mne určitě začali zvát jako panelistu do diskusí o konkurenceschopnosti pro dvacáté první století.
S vámi je to pane Pytlíku těžké. Evidentně se necháváte svést svojí touhou se ke všemu vyjadřovat, ale podklady nečtete. Jinak byste věděl, že Opatření strategie 2.3 Modernizace vzdělávací oblasti ICT v rámcových vzdělávacích programech, zdůraznění informatického myšlení má za cíl přesně to, o čem píšete, a že tento směr změn kurikula nastoupilo v minulých letech docela intenzivně několik dalších států, od pobaltských republik, přes Polsko až po Anglii.
ON
Vím, že kolega Pytlík šermuje slovy i myšlenkami mnohem lépe než já. Nabyl jsem ale dojmu, že my dva denně lámeme žactvo, aby přestalo odsunovat text mezerníkem, a prosíme je, aby svobodně a nadšeně tvořili co jim libo, zatímco kolega Neumajer se opíjí nepříliš vzdálenou budoucností spolu se svými mnohem chytřejšími kolegy.
Ptám se za nás všechny vojáky v první linii. Jaká opatření připravujete pro podporu informatického myšlení u žáků, kromě obligátní modernizace RVP, tvorby učebních zdrojů a školení v bodě 3?
Se znalostí Pytlíkových textů mám dojem, že pro výuku informatického myšlení nejlépe připravení učitelé trpí již dnes v hodinách přímou úměrou. Vím, že vše potřebné se dokážu doučit, jen bych prosil v další vlně školení, aby lektoři pravidelně navštěvovali naše hodiny a na reálném žactvu demonstrovali své motivační kejkle. Stejně budou ve výhodě, protože nové je vždy zajímavější. Tohle je jediná oblast, ve které o sobě začínám pochybovat. Jenomže dokud své žáky neuvidím hýkat nadšením, tak své profesní sebevědomí nesnížím a dovolím si pochybovat i o úspěchu celé strategie.
Pokud tomu zase nerozumím, pak prosím pana Neumajera o lepší vysvětlení. Výhody odstavců, tabulek a další vysvětlujeme a ukazujeme i stokrát bez úspěchu. Učitelé mají nárok nejméně na pět pokusů, protože naše motivace také vlivem klesající motivace žáků a jejich rodičů klesá. Vkládal jsem velkou naději v mladé kolegy, kteří už vše potřebné studovali na svých alma mater. Na klidné čekání na důchod to zatím nevypadá. Počítá strategie i s tímto pragmatickým přístupem?
Evidentně se necháváte svést svojí touhou se ke všemu vyjadřovat
Úplně ke všemu ne. Zpravidla jen k tomu, co se týká mojí práce a měho života. Ale rozumím tomu, že pytlici mohou mnohým lidem lézt na nervy, protože těmi věčnými dotazy a pochybnostmi jim mohou rušit takový ten potřebný klid na práci. Lépe klid k hojnému a trvalému přisátí se na státní nebo evropské peníze.
podklady nečtete. Jinak byste věděl, že Opatření strategie ... má za cíl přesně to, o čem píšete
Tedy já nevím, ale proč bych měl číst něco, o čem dokážu psát, aniž bych to četl. To dá rozum!
Jen bych potřeboval lehce naznačit, v kterém z těch svých třech zdejších příspěvků jsem na to kápl.
Jsem zvědav na dnešní Fokus VM.
Okomentovat