Kristýna Stará: Te@chthought – zdroj inspirace pro učitele

čtvrtek 5. března 2015 ·

Seznámení se zajímavým a inspirativním blogem Te@chthought Terryho Heicka z Louisville v Kentucky, který ukazuje cestu moderním učitelům.


Máme tu 21. století, období výrazného pokroku v oblasti technologické vědy. Období, které nás neustále nutí využívat moderní technologie nejen v normálním životě v každodenních situacích, ale i ve výuce. Ti pedagogové, kteří „nejdou ruku v ruce“ s vývojovými trendy (a tím není míněno pouhé promítání prezentace v hodinách) se tak mohou dostávat do nepříjemných situací, kdy jejich výklad bude podle žáků rutinní, nudný a nepoutavý. Nic nemůže být pro pedagoga těžšího než získání pozornosti žáků a její udržení.

Kdo dneska stojí o monotónní výklad pedagogů a psaní poznámek do sešitů? Děti jsou čím dál náročnější. Skoro každé dítě má počítač, mobilní telefon či dokonce tablet, který nosí do školy a o přestávkách se ničemu jinému nevěnují. Svůj zájem soustřeďují na videa, hry, různé články na internetu, jejich komentování a „lajkování“. Učitelé i rodiče si stěžují, že děti “nic jiného nezajímá, nečtou knížky, neučí se, jenom sedí u počítačů“. Ano, děti opravdu tráví většinu svého času s telefony nebo počítači, což se někomu může zdát nesprávné, ale i přesto (nebo právě proto) mohou tyto technologie pomoci v jejich vzdělávání. Důležité je ovšem vědět, jakým způsobem toho docílit.

Metodický blog angličtináře Terryho Heicka z Louisville v Kentucky Te@chthought informuje o spoustě zajímavých výukových postupů, aplikací, evaluačních nástrojů využitelných ve výuce, které mohou ovlivnit přístup žáka k učení. Terry Heick jako učitel, vizionář a inovátor má zkušenosti s výukou na dnešních školách a nesouhlasí s tím, když se učitelé moc vážou k osnovám a nepostupují podle potřeb žáků. Když je malá pozornost věnována kritickému myšlení dětí, jejich zvědavosti a vlastnímu projevu.

Podstatu přístupu Te@chthought charakterizuje výzkum Jackie Gerstein (User Generated Education), který se zabýval tím, co studenti očekávají od pedagogů, jinak řečeno, jaký by měl být učitel jako profesionál (9 Roles For The Teacher That Leads). Z výsledků vyplynuly tyto základní role: Process Facilitator (podněcovatel výukových aktivit), Lead Learner (čelný učitel dávající najevo, jak se sám pořád učí), Safe Environment Manager (ochránce bezpečného prostředí ve škole i online), Relationship Enabler & Builder (budovatel mezilidských vztahů), Technology Tutor (poradce pro využití technologií), Tour Guide Of Learning Possibilities (pomocník při výběru vzdělávacích možností), Facilitator Feedback (poskytovatel zpětné vazby), Normalizer (usměrňovatel příliš ambiciózních nápadů), Resource Suggester (navrhovatel výukových zdrojů/materiálů).



Celý článek na spomocnik.rvp.cz. Tento článek vznikl jako studentská práce.

0 komentářů: