Článek se věnuje významu konstrukcionismu jako odkazu Seymoura Paperta pro současnost. Propojuje zavádění různých vlastnoručních badatelsky a prakticky orientovaných aktivit ve světě s děním u nás a upozorňuje na iniciativu Eduforum.
K získání znalostí je třeba si vyhrnout rukávy, zamazat si ruce a dát se do práce. |
Seymour Papert (profesor MIT, žák Piageta, autor Loga), The Children's Machine, 1993 |
Toto je můj nejoblíbenější citát Seymoura Paperta, největšího guru nás vzdělávacích technologů. Připomínám ho, kde se dá – poprvé v recenzi The Children's Machine z roku 1993, později ve výběru citátů Kudy se ubírá vývoj vzdělávacích technologií? z roku 2001, v mých přednáškách i jinde. Zkusím vysvětlit, proč.
Na počátku 60. let minulého století studoval Papert konstruktivismus přímo u jeho duchovního otce Jeana Piageta ve Švýcarsku a implementoval ho do tehdejšího světa počítačů ve formě Loga. V roce 1967 se stal profesorem MIT a byl u zrodu MIT Artificial Intelligence Laboratory i známé MIT Media Lab. Byl to on, kdo si spolu se snahou zavádět konstruktivistické metody do výuky ve vyspělých zemích (u nás RVP) již v 80. letech začal jako první uvědomovat, že školské prostředí je tak strašně konzervativní, že dokáže místo reformy klidně vyprodukovat jen tuny textových dokumentů a utopit v nich obrovské peníze, a to bez podstatné změny výukových postupů. Jemu ale šlo o něco jiného.
Uvědomil si, jak rozdílné je konstruování vlastních poznatků pouze v hlavě od toho, které je spojeno s nějakou tvůrčí činností mající skutečný výstup ve formě produktu. Asi právě proto již od počátku mohla jeho programovatelná robotická želva spustit pero a zanechávat za sebou stopu. Byl to počátek hnutí, kterému dnes říkáme podle Paperta konstrukcionismus.
Turtle draw, Valiant Technology Ltd. |
Samozřejmě se za těch 40 let leccos změnilo. Celou řadu úloh dnes konstruujeme virtuálně v počítačovém prostředí, bez problémů pracujeme s grafikou i multimédii, roboty a další objekty si sestavujeme sami a můžeme je na dálku bezdrátově řídit. Mluvíme o informatickém myšlení. Podstata však zůstává stejná, i problémy s implementací do výuky bohužel přetrvávají.
Proto je nanejvýš nutné si Papertův názor, že učení není vůbec možné bez skutečné práce, neustále připomínat. Naštěstí na to není sám – má celou řadu následovníků (včele s MIT Media Lab). Konstrukcionistické hnutí se má čile k světu a rozrůstá se, nejvíce bohužel stále v mimoškolním prostředí. Má i jiné zdroje, než je teorie Seymoura Paperta. Je možné ho propojit třeba s velmi rozšířenou iniciativou DIY (Do it yourself) podporující vlastní tvorbu či s hnutím Maker, které má ve Spojených státech ke školám docela blízko (Maker Education Initiative). O tom, co se děje v cizině, jsme ale již v minulosti informovali (odkazy pod článkem). Možná bude mnohem zajímavější se podívat, co se děje u nás doma.
Navzdory skutečnosti, že jsme v minulém období zastarale koncipované praktické činnosti z našich škol téměř úplně vytěsnili, je o čem referovat. Duch konstrukcionismu je přítomen například v činnosti platformy Eduforum. Ta sdružuje lidi snažící se zavádět inovativní výukové metody. Podle Papertova vzoru se neomezuje na aktivity realizované v rámci formálního výukového procesu a hledá si i jiné cesty. Podstatou je snaha o propagaci netradičních postupů a o výměnu informací, která má své místo na pravidelných setkáních konajících se na různých místech.
Měl jsem to potěšení se 22. ledna osobně účastnit 20. setkání Edufora v Praze. Bylo věnováno přírodním vědám (Časová osa). Překvapivě mnoho příspěvků představovalo nápady, jak učit děti důležité principy formou experimentů spojených s vlastním aktivním poznáváním (zamazáním rukou).
Celý článek je na adrese spomocnik.rvp.cz.
5 komentářů:
Učit se znamená zamazat si ruce
Pytlik... Cože??? Zamazat si ruce? A to mi říkáte teď, když jsem nechal zrušit objednávku Solviny?
Dejte mi Hrachovou! Hrachová, jak to že si zamažeme ruce? Cože? Dejte mi Hyvrise!
To je Hyvris? Jo, tak vy už o tom víte! A co na to počítač? Že mlčí? Tak to je konec... z toho nás může dostat jedině Feřtek...
Zavolejte Feřteka!!!
Ruce je rozhodně třeba nechat zamazané. Rozhodně nemýt! Pytlíku, Solvinu věnujte svému nepříteli.
A co choroby? Ruce je třeba po práci řádně umýt a ošetřit! Hygiena především.
My dneska fotili s tablety. No to je humus na displeích. Ale z ICT se prořezáváme do přírodopisu a hýčkáme si naše baktérie a viry, protože nám další zářez do výchovy ke zdraví praví, že tím pěstujeme svou imunitu. A komu se dělá šoufl, řízne si pár dřepů z tělocviku, začne zhluboka dýchat a je hotovo.
Já si dneska zamazal nejen ruce, ale také propotil triko!
Po tělocviku osprchovat! To jsou móresy, vždyť co si ty děti o Vás pomyslí?
Okomentovat