Vyjádření Českomoravského odborového svazu pracovníků školství k článku v deníku Právo 16. února 2015 a na portále Novinky.cz „Část kantorů se bouří proti nerovnému zvýšení platů“.
Znovu bych chtěl připomenout vyjádření vedení odborového svazu zveřejněné na našich webových stránkách 30. 10. 2014 (viz body 1-5 pod tímto textem). Tato stanoviska nepovažuji za nutná měnit. Pouze dopracujeme i srovnání v 10. platové třídě, kde jsou zařazeni většinou učitelé odborného výcviku. Srovnání je v podobných relacích jako u 9. platové třídy, nominálně i procentuálně výrazně vyšší zvýšení platu než ve 12. platové třídě. V článku v Právu se paní ředitelka znovu pohoršuje ještě nad výrazně absolutně nejvyšším přidáním v 8. platové třídě. Zde jsme společně s ministerstvem chtěli částečně napravit deformaci z roku 2010, která vyvolala u některých ředitelů základních škol, jejichž součástí jsou školní družiny, případně mateřské školy, nutkání přeřazovat vychovatelky školních družin z deváté do osmé platové třídy a ušetřit na nich pro ostatní pedagogy řádově několik tisíc měsíčně. To vše při formální změně pracovní náplně, ale ve skutečnosti při požadovaném plnění dosavadních povinností. Ještě poznámka k učitelům odborného výcviku: 4. 12. 2014 jsme jako vedení OS jednali se zástupci podsekce SŠ při ČMOS PŠ pro střední odborné školy a učňovská zařízení. Tématem byla také „diskriminace“ nových tarifů pro bývalé mistry odborného výcviku. Na jednání jsem měl pocit, že jsme dostatečně vysvětlili záměry a kroky ČMOS PŠ a i zástupce svazu KOVO neměl další výhrady.
Na jednu stranu kolegy vyjadřující se v článku můžu pochopit pro krátkost jejich paměti. Že tím ale komplikují naše další jednání s vládními činiteli o nápravě zdeformovaného platového systému pro pedagogy, je zjištění velmi alarmující.
Dovoluji si tedy zopakovat argumenty z 30. 10. 2014:
- Nikde v právním řádu ČR není zakotveno, že platové úpravy, pokud jde o zásahy do tarifního systému, musí zajistit plošné zvýšení tarifů o stejné %, nebo dokonce o stejnou absolutní částku. Rozhodnutí je na vládě, je to rozhodování politické a ekonomické, v podstatě jediným právním limitem jsou minimální platové tarify v platových třídách, stanovené v § 123 odst. 6 písm. f) zákoníku práce.
- K novele nařízení vlády č. 564/2006 Sb. a k účinnosti nové „platové tabulky“ pro pedagogické pracovníky je nutno přistupovat v kontextu s předchozími platovými opatřeními, zejména s přijetím tarifního systému účinného od 1. 1. 2011 a následně od změny k 1. 1. 2012. Tam došlo k vážným deformacím tarifního systému pro pedagogy (viz další analytický materiál ČMOS PŠ) a tyto deformace je nutno postupně napravovat.
- Nelze akceptovat přístup, že tarifní systém účinný do 31. 10. 2014 je jakýmsi neměnným základem, který lze měnit jen plošnými zásahy, to je buď plošným zvyšováním tarifů o stejné %, nebo o stejnou absolutní částku.
- V obsahu petice a dopise jsou naprosto opomíjena fakta z předchozích let (viz námitka v bodu 2 o nerespektování návaznosti platových opatření), která hovoří ve prospěch učitelek MŠ. Takový přístup je nekorektní a u pedagogických pracovníků zvlášť zarážející.
Nárůst tarifů v %
Nárůst platových tarifů v Kč
Zdroj: vlastní propočty |
- Různá expresívní vyjádření autorů petice zmiňující negativně i ČMOS PŠ nepřispívají k racionální diskusi. Naopak to vyvolává v řadě případů negativní reakce těch, kteří se také mohli cítit diskriminováni předchozími úpravami tarifů, ale nějak převážila solidarita v rámci „pedagogické obce“. Ale nechtějme vyvolávat konfliktní jednání o tom, jaká je vlastně správná relace platového tarifu mezi 9. a 12. platovou třídou.
Zdroj: www.skolskeodbory.cz
0 komentářů:
Okomentovat