Starší kantor pomůže začínajícímu učiteli, mladší kolega podpoří staršího - mezigenerační přenos zkušeností se v českých školách dosud odehrává náhodně a spontánně. Organizovaná a legislativně ukotvená podpora chybí. Tzv. mentoring (provázení v profesním rozvoji) je přitom v zahraničí osvědčená cesta seberealizace zejména starších učitelů. Dosavadní výsledky projektu Lektoři a mentoři pro školy ukazují, že zkušení učitelé mají zájem znalosti zhodnotit právě tímto způsobem.
Do projektu se doposud zapojilo na 220 učitelů z 60 mateřských a téměř 140 základních škol, kteří absolvovali od 40 do 60 hodin výuky. Učitelé se mohli zapojit do vzdělávacích aktivit podle svého výběru, a to např. z biologie, fyziky, chemie nebo angličtiny. Proškolení učitelé se pak mohou stát lektory v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Část vzdělávacích aktivit je zaměřena na vysvětlení principů práce mentora - tedy toho, který umí efektivně předávat své zkušenosti a dlouhodobě pomáhat začínajícím kolegům. „Učitelé chtějí zhodnotit svoje zkušenosti – nejenom předávat odborné znalosti, ale také vést mladší kolegy a být jim oporou v každodenní praxi,“ uvádí manažer projektu Matěj Bulant. „Chceme zájemce z řad učitelů v této nové roli mentorů podpořit a vytvořit z nich ideálně síť pokrývající všechny kraje,“ dodává.
Projekt Rozvoj lektorských a mentorských dovedností pedagogů mateřských a základních škol (zkráceně Lektoři a mentoři pro školy - LAMS) je financován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Národní ústav pro vzdělávání projekt realizuje od července 2014 do června 2015.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Takže to zní, že se zapojilo tak asi okolo 150 učitelů/učitelek ZŠ. Možná polovina z 1. stupně, tedy asi 75 z 2. stupně. Kolik asi to je na 1 předmět? Třeba M, F, .. ?
Ale možná to je dobře, že jich tak moc není.
Neni to asi moc fer argument... Ale pri pohledu na CV pana Bulanta (pokud jsem nasel toho spravneho) - pokud by celou svoji karieru ucil, mozna by to za stareho rezimu stacilo na to, aby v pripade nemoci okresniho metodika mohl ridit ctvrtletni schuzi misto nej...
Objevuje se neco, co tu bylo pred 40 lety... A dost mozna pred dvemi sty...
Pro Jenyka: Pokud to bylo skoleni budoucich koucu uvadejicich ucitelu, tak 10 na kraj je az az... Nezapominejte, ze koucovani vyzaduje hlavne softskills a nejaka k predmetu vazana specifika se daji prekonat jinak.
Co je toto zase za nápad? Od 90. let se u nás zvyšuje produktivita práce (školství nevyjímaje) zaváděním rivality a soutěžení. Proč by lidi měli sdělovat své nápady a postupy konkurentům na trhu práce? Světem cloumá trh a konkurence, ve školství je to jinak? Marie Terezie je fuj, ale socialismus nám nevadí?
Svoje pedagogické nápady zásadně nikomu nesděluji.
Ani žákům ne...
Svoje pedagogické nápady sděluji žákům zásadně při hospitacích a kontrolách ze strany nadřízených.
25. února 2015 21:00
26. února 2015 12:42
A zvláště když pak zjistíte, že onen začínající učitel dostal v nadtarifní části mzdy 5 krát tolik co ten starší. Není to ale nádherný pocit?
Okomentovat