Mnoha vzdělávacích institucí po celém světě se zmocnila tzv. „Mooc-mánie“. V současné době existují miliony registrovaných uživatelů, tisíce starých a stávajících kurzů, které jsou k dispozici od stovek poskytovatelů, partnerů. Ale proč jí všichni propadli? Počáteční motivací, pro rychlé zavedení, byla snaha nezůstat pozadu a nasednout do tohoto tzv. „Mooc-vláčku“. Byl to způsob, jak aktivně reagovat na nové trendy ve vzdělávání. Zvyšování statusu a pověsti instituce je pro mnohé dostatečnou motivací. Fenomén MOOC je víc než jen marketingovým nástrojem. Naštěstí existence MOOC kurzů není přínosná jen pro ty, kteří je tvoří, je skvělou příležitostí získat spojení s nejlepšími učiteli světa pro každého.
Podívejme se na to, co o přínosu MOOC kurzů pro instituce zjistil Matt Jenner z University College London studiem kurzů amerických a evropských vysokoškolských institucí - What’s the benefit of MOOCs? [1] Následující schéma přehledně mapuje zjištěné přínosy:
Souhrn přínosů MOOC kurzů pro pořádající instituce |
Pověst
Reputační výhody pro instituce, které se podílejí na provozování MOOC.Podpora zapojení
- Příležitost pro veřejnost spojit se s určitou institucí, učitelem i se studenty.
- Možnost zaměstnanců a studentů komunikovat s širokou veřejností.
- Angažovanost vede k interakci, která může vést k lepšímu učení.
- Absolventi kurzu se mohou zapojit do dalšího, a zůstat tak v kontaktu s institucí.
- Absolventi školy s ní mohou zůstat ve spojení.
- Možnost oslovení širšího publika a potenciálních skupin na mezinárodní úrovni.
- Šance pro znevýhodněné skupiny spojit se s jinak nedostupnými institucemi.
- Stovky nebo tisíce lidí se seznámí se značkou a identitou instituce.
- Příležitost nasměrovat účastníky k placeným službám, i když samotné studium je zadarmo.
- Média, mohou ukazovat obraz dění v MOOC.
- Pokud nabízíte MOOC kurzy, jste rádi za získání jakékoli popularity, ideálně mezinárodní.
- MOOC nabízejí nový pohled na realizaci vzdělávání.
- Snaha nahradit tradiční přístupy novými.
Inovace
Inovace umožňují vytvářet experimenty, které mohou mít výrazný vliv na výuku a učení.Diverzifikační strategie
- MOOC může vyžadovat nové způsoby, jak přemýšlet o starém problému.
- Prostor pro experimentování s přístupy k výuce – např. převrácená třída nebo využívání OER či hry.
- Řešení obtížných témat, obzvláště pro uživatele, kteří vydrží v MOOC delší dobu.
- Experimentováním vznikají nové modely, ze kterých se mohou ostatní poučit.
- Důležitým důsledkem tzv. „MOOC mánie“ je pokrok ve výzkumu toho, jak se lidé učí.
- Analýza velkých dat odhaluje aspekty týkající se on-line studentů, které by byly při malém počtu účastníků neměřitelné.
- Vysoce kvalitní obsah MOOC může být znovu použit k jiným účelům.
- Licence Creative Commons zde plní svou funkci, ale někteří poskytovatelé MOOC kurzů se bohužel snaží volnou dostupnost OER zneužít ke komerčním účelům.
- Vysoká úroveň a pestrost mezioborových MOOC kurzů.
- Možnost použít MOOC jako alternativního zdroje učení.
- Otevřený mezioborový kurz může přilákat celou řadu studentů se zájmem o věc.
- Prostřednictvím MOOC mohou studenti vidět, jak instituce opravdu funguje.
- Bohužel ne vždy kurzy nabízejí volně stejný obsah jako řádným studentům.
Poskytování
K získání účastníků MOOC je nutné mít kvalitní kurzy, a to není snadný úkol.Mezinárodní spolupráce
- Online MOOC jsou k dispozici pro většinu globální komunity, tj. na mezinárodní úrovni.
- Ne všechny MOOC jsou v angličtině, existují i kurzy v jiných jazycích a vícejazyčné.
- Jsou zde uživatelé, kteří nestudují přímo vysokou školu a tyto kurzy jim pomáhají v osobním růstu.
- MOOC rozšiřují působení institucí na veřejnost.
- Volná dostupnost kurzů obohacuje tradiční nabídku kurzů.
- Možnost spojení s lidmi jinak fyzicky nedostupnými.
- Rozšiřuje se výběr technologických platforem pro on-line vzdělávání.
- MOOC platformy, které se prosadily, ovlivňují vývoj jiných výukových systémů a aplikací.
- Platit malý poplatek za absolvování kurzu může být pro někoho motivací k dokončení. Nabízí možnost profesního a osobního rozvoje v jinak nedosažitelné, nedostupné instituci.
- MOOC, CPD (nebo malé soukromé on-line kurzy SPOC) dávají při vhodné implementaci šanci na zisk.
- Ruku v ruce s vícejazyčnou podporou přichází i mezinárodní dosah kurzů.
- Odborně provedený překlad do více jazyků zvyšuje úroveň kurzu.
Infrastruktura
Podpora otevřeného vzdělávání- Zatím nevyřešená, ale zajímavá otázka: „Mělo by být vše svobodné a otevřené?“ Možná se jednou, až si vzpomeneme na instituce, které svůj výukový obsah uzavíraly před světem, budeme smát.
- OER – některé instituce se rozhodly dát vybraný výukový obsah prostřednictvím MOOC navždy zadarmo k dispozici všem.
- S jistotou můžeme tvrdit, že množství obsahu neurčuje kvalitu.
- V otevřeném vzdělávání je charakter a síla.
- Poskytování MOOC platforem více institucím.
- Možnost rozdělení práce mezi některé instituce.
- Není nutné vytvářet novou MOOC platformu, stačí se připojit k již existující.
- Registrovaní uživatelé platformy vidí nabídku nového kurzu a vaši značku.
- Výsledky analýzy získaných dat od studentů se využívají k jejich informování a nastavování učebních postupů, nebo ke zlepšení systémů.
- U některých platforem je práce s daty prioritou.
- V některých institucích se zavádí výuka formou převrácené třídy.
- Instituce, které budou využívat propojení výuky formální a neformální (MOOC), udělají velký skok vpřed.
- Součástí většiny MOOC, jsou video-tutoriály obsahující výklad.
- Vzdělávací instituce si zvykají na nové postupy, v rámci nichž předkládají své prezentace široké veřejnosti.
- Funkce, jako jsou interaktivní přepisy obsahu videí nebo změna rychlosti přehrávání přidávají další výhody při studiu.
- Otevřený a veřejně dostupný obsah odkazující autora snižuje možnost zneužití.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Tento článek vznikl jako studentská práce.
0 komentářů:
Okomentovat