Přečtěte si: Tablety kradou dětem emoční inteligenci, varují vědci

středa 4. února 2015 ·

Malí uživatelé přestávají vnímat, zvládat a vyjadřovat své pocity. Stávají se apatickými. V komunikaci tváří v tvář pak přestávají rozumět druhým.

Z článku Petra Jemelky v Aktuálně.cz vybíráme:

To, že má zmiňovaný vliv na malé děti televize, se ví už dlouho. O vlivu chytrých dotykových zařízení na nejmenší uživatele se ale dosud moc nemluvilo, upozorňuje na webu deník Independent.

Nebo na to alespoň nikdo nahlas neupozorňoval.

"Dobře víme, že příliš času stráveného před obrazovkou snižuje schopnost dětí zlepšovat své jazykové a sociální dovednosti. Mobilní zařízení fungují podobně, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář," vysvětlila deníku The Daily Telegraph jedna z autorek výzkumu Jenny Radeskyová.

"Pokud jsou tato zařízení hlavním nástrojem k uklidnění vašich dětí, jak se pak mohou naučit zvládat svoje pocity?" pokračuje Radeskyová.

9 komentářů:

BoBr řekl(a)...
4. února 2015 v 11:26  

Janku, i ty se už snižuješ ke zvyšování návštěvnosti pomocí těchto bulvárních metod? Je mi to líto! Přece všichni víme, že podstrkovat dětem přístroj místo přímého kontaktu s vychovatelem, je úplně špatně. Tyto zprávy by vždy měly být doprovázeny výkladem kontextu, jinak se převládajícího mínění o nevhodnosti technologií v rukou žáků nezbavíme. Nebo si snad opravdu neumí nikdo představit, jak by takové vhodné využití technologií za účelem zvyšování kompetencí (např. informatické myšlení) mělo vypadat?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
4. února 2015 v 13:58  

Všichni známe tři základní zaklínadla: trediční abrakadabra, potterovské vingardium leviosa a brdičkovské "vhodná využití technologií".

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
4. února 2015 v 14:16  

A že neprotestujete pane Brdičko u jiných článků, které stejně tak bulvárně nakopou učitele do prdelí...

To se může, já vím, nakonec to čas od času uděláte sám, když nám pitomcům zaostalým a negramotným tak nějak politicky vysvětlíte, že nadšení být prostě musíme, ni?

Unknown řekl(a)...
5. února 2015 v 1:11  

"Dobře víme, že příliš času stráveného před obrazovkou snižuje schopnost dětí zlepšovat své jazykové a sociální dovednosti. Mobilní zařízení fungují podobně, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář."

Dovolím si přeskočit výzkum a prohlásit:

"Příliš času stráveného četbou knih snižuje schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář."

"Příliš času stráveného poslechem hudby snižuje schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář."

"Příliš času stráveného v divadle snižuje schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář."

"Příliš času stráveného procvičováním násobilky snižuje schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář."

"Příliš času stráveného v lese snižuje schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář."

"Příliš času stráveného spánkem snižuje schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář."

"Příliš času stráveného na bicyklu snižuje schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti, protože děti pak tráví méně času tváří v tvář."

To jste netušili, žejo!

A ještě klidně přidám jeden přelomový:

"Příliš času stráveného na bicyklu snižuje schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti, protože děti po nějaké době pojdou hladem."

Už se těším, co výzkumníci zjistí příště.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. února 2015 v 6:38  

Trošku mimo, pane Lessnere, ne?

Jirka řekl(a)...
5. února 2015 v 11:25  

Dan Lessner chtěl asi říci VŠEHO S MÍROU. Pak mohu v klidu souhlasit.

Jana Karvaiová řekl(a)...
5. února 2015 v 11:40  

Emoční intelienci kradou dětem a lidem dospělým všechna zařízení, kterým podlehnou a sedí na zadku doma. Pokud se lidé přestanou setkávat a vzájemně komunikovat verbálně i neverbálně ,pak ta emoční inteligence půjde prudce dolů. To není nic proti novým technologiím. Jen nás ty IT technologie nesmí ovládnout jak drogy. prostě - všeho moc škodí.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. února 2015 v 13:03  

"Dan Lessner chtěl asi říci VŠEHO S MÍROU. Pak mohu v klidu souhlasit."

Problém jím jmenovaných zařízení jako např. kolo, je v tom, že jsou pro drtivou většinu populace "samoregulovatelná".
"Tablety" a např. sociální sítě jsou zejména pro mladé generace návykové, na rozdíl od bicyklu nebo "lesa".
Stejně, jako svým účinkem nejde srovnávat alkohol s jinými nápoji, nesrovnával bych "tablety" s ostatními předměty lidského zájmu, jako např. uvedené kolo.
To nebezpečí, o kterém se píše v řadě studií tu minimálně hrozí na rozdíl od ostatních činností a "věcí".

Unknown řekl(a)...
5. února 2015 v 14:19  

Souhlasím, ta míra návykovosti se dost liší. Ani bych nechtěl tvrdit, že má knížka, les nebo kolo nějak srovnatelný vliv na "schopnost dětí zlepšovat své sociální dovednosti". Dokonce vstřícně odhaduju, že původní studie snad ani není tak pitomá, jak ji prezentuje odkazovaný článek. Nadzvedla mě prostě ta argumentace podle vzoru "Příliš [XXX] způsobní nedostatek [něčeho, co není XXX]", no to by němej neřek.
Původně jsem totiž doufal, že se v článku něco (aspoň trochu) zajímavého dozvím.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.