Na život a do profesí připravují všechny, sami však berou méně než jejich odchovanci, které nasměrují na vysokou školu.
Z článku jim v Právo/Novinky.cz vybíráme:
Naděje se nyní upírají ke kariérnímu řádu, který se vláda zavázala schválit. Už od září by měl začít pomalu nabíhat, v plném proudu bude od září 2018.
Dosud byly kariérní postupy spojeny s výrazným navýšením mzdy jen pro malou část učitelů. Jednak pro ty, kteří míří do funkcí ve vedení školy, a pak pro ty, kteří se různě specializují, třeba jako výchovní poradci či koordinátoři počítačových sítí.
Nyní se otevírá kariérní cesta i pro učitele, kteří se chtějí rozvíjet ve svém hlavním poslání – učení.
Jedním z 600členného týmu, který kariérní řád připravil, je ředitel nymburského gymnázia Jiří Kuhn. „Kariérní řád zajistí finanční odměnu pro výborné kantory s výbornými výsledky, kteří také pomáhají kolegům. Zavádíme praktiky ze všech ostatních sfér, které jen ve školství nejsou,“ popsal Právu.
Přečtěte si: Nejnižší platy mezi kvalifikovanými profesionály mají učitelé
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Největší počet učitelů (30 070 z téměř 150 tisíc kantorů mateřských, základních a středních škol) bere tarifní plat 26 350 hrubého, a to mají všichni za sebou 27 a více let praxe. Nejvyšší metou je pak mzda 28 500, ale tu pobírají jen tři učitelé v zemi.
Tak tomu říkám motivace.
P.S.
Co je to koordinátor počítačových sítí?
Stále nechápu, kde vezme MŠMT peníze na kariérní řád, inkluzi,...?
Podle znalce školského prostředí Tomáše Feřtka
Úplně jsem se zalkl dojetím. Tak my tu máme znalce!
Pokud by měl být obdobně i znalcem vína, pak tu máme, kromě nejméně jednoho redakčního pitomce, i konzultanta pijícího jablečný ocet.
Ten motivační rozbor je vskutku famózní:
Koho to motivuje, jsou nadšenci, kterým je jedno, kolik berou, a za mizerné peníze dělají od nevidím do nevidím. A pak jsou tam ti, kteří vědí, že když tam dostatečně dlouho vydrží, tak že ten plat není zas tak špatný na to, že zas tak moc nedělají. Chodí domů běžně o půl druhé, a třeba na venkově to není tak špatná částka
Tak to by nevzal doopravdy jenom blbec.
Co je to koordinátor počítačových sítí?
Školní otrok, který zadarmo dělá to, co ostatní specialisté za slušné peníze.
Jenže školy na správce sítí nemají (firmy náklady účtují zákazníkům). Bohužel, když už chceme učit s pomocí techniky, kterou teď s patřičným humbukem nakupujeme za naše (evropské) peníze, musí i přes prachbídnou infrastrukturu (český školní IT zázrak)fungovat. Tak to spíchne na koleně školní, certifikovaný koordinátor ICT, který má sice pomáhat kolegům s výběrem programů pro výuku a navrhovat vhodná řešení pro užití ICT ve škole, ale protože se pořád musí hrabat v kompech a drátech, tak si ho ředitelé pletou se správcem sítě. Tak se rodí mutant zvaný koordinátor počítačových sítí, který už jen těžko najde sílu, aby sbíral certifikáty pro kariérní řád.
Bez nich totiž budu učit pořád stejně, ale na ICT ve výuce si už žáci a učitelé přes všechny nesmysly kolující médii zvykli a bez nich by jim bylo ouvej.
A aby mne nikdo nebral za slovo, tak prohlašuji na svou čest, že bych si vystačil i s hůlkou a pláckem pokrytým pískem. Patřím do staré školy a vše podstatné nosím v hlavě a srdci.
Já tak nějak tuším, co je to ICT koordinátor, ICT metodik nebo správce počítačové sítě.
Taky něco tuším o tom, že se dají koordinovat různé činnosti, projekty a dokonce i práce na počítačové síti. Ale ani při největší fantazii si neumím představit, jak se koordinuje počítačová síť.
Jirkovo vysvětlení s mutantem je zajímavé. Hlavně proto, že vlastně trefně vystihuje reálný stav.
Ale dost silně pochybuji, že tento výstižný popis měl na mysli autor příslušného článku.
Spíš bych si tipnul, že vlastně nevěděl, o čem píše.
vlastně nevěděl, o čem píše
Vypadá to, že znalci školského prostředí jsme obklopni vůkol.
Není úniku.
Začíná mi v mysli vykukovat nové synonymum pro slovo odborník a ne a ne ho zatlačit.
PABLB
Je to z velké míry tím, že učitelé se nedokážou zorganizovat a prosazovat svoje oprávněné zájmy. Většinou rezignovali nebo jen ironicky šlehnou po nějakém troubovi, který si o školství otírá boty.
učitelé se nedokážou zorganizovat a prosazovat svoje oprávněné zájmy
Které pak to jsou ty oprávněné zájmy učitelovy? Učit? A nebo spíš přežít?
A jak má nastaveny ty oprávněné zájmy státní správa a samospráva ve školství? Když jsem před lety poukázal na nějaké nepořádky (původně jsem chtěl místo nepořádků napsat chlív), dostalo se mi poučení, že nejednám v souladu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele. Nabyl jsem zkušenosti, že tím oprávněným zájmem se zřejmě myslí, dělat si ve škole, co se mu zlíbí. Jako nějaký panský správce...
Takže v dnešní době, ve vzdělanostní společnosti, aby učitelé mohli pracovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, musejí se organizovat a zakládat spolky na svoji ochranu. Zatímco kdejakému trumpetovi, který si říká odborný konzultant a prohlašuje se za znalce školní problematiky je dopřáváno prostoru ve sdělovacího prostředcích až běda. No supééér!
Přesně tak. Důsledkem je pak skutečnost, že za učitele mluví kdekdo, podivné spolky zvané obvykle asociace. Všimněte si, s jakou samozřejmostí přijala média třeba EDUin. Ptal se nějaký novinář, co to vlastně je?
za učitele mluví kdekdo
NE! Proti učitelům mluví kdejaké pako.
ten plat není zas tak špatný na to, že zas tak moc nedělají. Chodí domů běžně o půl druhé, a třeba na venkově to není tak špatná částka
To je normálně na přesdržku. Co to je za trdlo? A kdo jej platí za takové hemzy? Tady už chybí jen konstrukce, co by chtěli za to biflování. Strýho vola pitomec!
Už se ozvala nějaká asociace ředitelů škol? Nebo kdo odpovídá za to, co se ve školách děje?
Už někdo informoval ministra? Nebo aspoň školního prezidenta?
Nebo aspoň školního prezidenta?
No jo, vlastně... vždyť my žádného nemáme!
Já jen, že právě poslouchám, jak se třeba takový policejní prezident bije za členy svého sboru. I s ministrem.
Tak, kdyby se aspoň ten náš ombudsman ozval...
"Takže v dnešní době, ve vzdělanostní společnosti, aby učitelé mohli pracovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, musejí se organizovat a zakládat spolky na svoji ochranu."
Bohužel ano, přesně tak. Nikdo jiný to za nás neudělá. Rozhodně ne žádný ministr, školní ombudsman nebo EDUin. Profesní spolky jsou roztříštěné a marginální, SKAV je debatní fórum, pedagogická komora je prázdná množina, odbory jsou k nanicovaté (ostatně znáte učitele, který je v odborech?). Světlo na konci tunelu nevidím, bude jen hůř.
P.S. A pracovat podle svého nejlepšího svědomí atd. je jen malá část problému.
No hlavně jsme jeden velký babinec - pánové prominou. Když před lety byly stávky za zvýšení platů, vždy se našla nějaká plačtivá kravka, která byla ochotná bulet před kamerou, že ona si dětičky jako rukojmí brát nebude. Žádnou rozohněnou úču jste v Tv neviděli. Buď nebyla k mání nebo je to klasika, jak se o učitelích v médiích referuje.
A hlavně ,my sami učitelé, moc při sobě nedržíme. To doktoři si navzájem potvrdí,že ten rok mrtvý byl ještě včera naživu a potvrdí to napříč celou nemocnicí, včetně sester. Proto se taky může stát, že doktor za uříznutí špatné nohy dostane pokutu 5 tisíc, kdežto vyšťavený a frustrovaný učitel, který dá po roce šikany facana nevycválanému dítku, jde na minutu od válu.
Na tohle téma jsme už debatili mnohokrát. Ono je taky docela těžké spojit zájmy nadšenců, kteří prací pro své žáky žijí, se zájmy lhostejných "takyučitelů", kteří pracují "pouze do výše svého platu". Učitelů s posláním a "učitelů", kteří by se opravdu nikde mimo školství neupíchli.
Učitelek, které mají své povolání jako hlavní zdroj (aspoň nějakých) příjmů a "podnikatelských paniček", které mají kantorský plat jako kapesné.
atd.
A co na to říkají ředitelé škol, že zaměstnávají učitele, kteří podle trupetoidního eduénu toho zas tak moc nedělají a chodí domů běžně o půl druhé. Především pak ti z toho venkova, kteří můžou být vlastně rádi, že jsou rádi.
Chci věřit, že se žádný slušný člověk s těmihle znalci už nezaplete do smrti smrťoucí. Kolik asi tak bere takový konzultant. A kdo jej vlastně platí?
"podnikatelských paniček"
Jak přibývá práce, byrokracie,... tak paniček začíná ubývat i ve školství. Ona taková práce není zašívárna. Asi to chce čas, aby se vody pročistily.
ostatně znáte učitele, který je v odborech?
Znám. Není jich pravda mnoho, ale jsou. Občas se jeden takový míhne v zrcadle.
Pro mnohé kolegy jsou odbory zatížené svojí historickou revolučností, pro mnohé jsou zase nanicovaté. S nemalou mírou nadsázky říkám, že za pouhou stovku měsíčně se mohu lehce podílet na boji za vyšší platy kolegů, kteří je mají vyšší než já.
Ale nakonec, proč ne...
Problémem je neexistence pedagogické komory, neexistující odborná garance a samospráva v učitelském stavu, naprosto šílená feminizace ve školství - mimochodem zavedená komunisty v podstatě až po druhé válce, velká diferenciace povoláni podle typu školy, stupně vzdělávání atd. Malá angažovanost dobrých učitelů v odborech a neexistence komory je základem zoufalého stavu stárnoucích sboru a těžce pod financovaného školství. Bohužel školství často řídí lidé bez odborné zkušenosti s prácí učitele. Myslím si ale že doba manažerů až ekonomů devadesátých let pomine a ke zodpovědnosti budou volání odbornici. Školství není prioritou – a nikdy nebylo. Co chceme v zemi která vyniká nad jiné neplatiči alimentů na vlastní děti - a podílem počtu týraných děti na počet obyvatel...
No, nevim, dovede si nekdo predstavit, jak bude probihat pristi pokus o stavku za zvyseni platu po zavedeni karierniho systemu? To nebude ani zapotrebi tech uvedomelych zen, co si neberou brat deti jako rukojmi...
Jinak docela mne udivila formulace "z 600členného týmu, který kariérní řád připravil"... Ja byl dnes na www.karieraucitelu.cz, videl jsem tady barevnou infografiku a cetl jeden ptydepe-clanek o standardech profese ucitele. To je vsechno, nebo se ty vysledky prace 600 lidi nekde schovavaji?
Okomentovat