Finsko plánuje revoluci ve výuce: žáci mají od roku 2016 psát především na klávesnici. Výuka rukopisu bude vyškrtnuta z učebních plánů. Němečtí pedagogové a vědečtí pracovníci jsou v úžasu. „Plynulé psaní na klávesnici je důležitá schopnost“, citují finskou ministryni školství Harmanenovou Helsinky Times. Žáci budou mít zpočátku na vybranou, zda úlohy napíší ručně, nebo na klávesnici.
Psychologové však varují: ručním psaním se zlepšuje učení a paměť, neboť se v mozku procvičují příslušné spoje. „Kdo chce zakázat psaní rukou ve školách, zanedbá rozvoj kognitivních a koordinačních schopností žáků“, prohlásil Christian Marquardt, odborník na psací motoriku. V Německu – na rozdíl od USA a Švýcarska – se následování finského vzoru neuvažuje. „Lepší čitelnost, kterou lze docílit pouze technicky, není správným učebním cílem školy,“ prohlásil Udo Beckmann, předseda Německého svazu pro vzdělávání a výchovu.
Zdroj: Spiegel OnLine
Převzato z Přehledu vybraných informací a zajímavostí ze zahraničí (s důrazem na hodnocení kvality ve vzdělávání) ČŠI, leden 2015
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
30 komentářů:
Vida! Jaká inspirace pro toho, kdo vzhlíží k příkladu Finska!
Je třeba ale u toho nezůstat, nezakrnět, jít dál. Je třeba přestat počítat ručně, pouze na kalkulačce. A teprve, až se tohle vše pokusně pilotně ověří, přijde úplný zákaz používat tužku. To bude teprve opravdový krach pro Koh-i-noor nebo Hardtmuth. Už slyším jejich nenávistnou lobby, jak bude bezzubě napadat implemetaci tak vznešené myšlenky do našich škol!
Když si vzpomenu, jak se do mě učitelé pustili, když jsem to před 6 lety předpověděl (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11667/), udělala mi ta zpráva radost. Díky, ČŠI!
Vynikající zpráva! Lidé zvládající ruční psaní časem stoupnou v ceně. Já Vám, pane Brdičko, věřil. A proto stále, k údivu přítomných, na seminářích a schůzích pilně trénuji a činím si vlastnoruční poznámky. Později pak mnohé štvu citacemi jejich výronů. Jednou to budou exponáty v Pytlikově múzeu.
Zase ne všechno, co z Finska vyjde musí být nutně rozumné.
Začínám chápat, proč Samsung je na vzestupu, zatímco Nokiu (divizi mobilních telefonů) musel koupit Microsoft.
Neustálým ulehčováním práce, snižováním nároků, cestou progresívní degenerace vstříc lepším zítřkům. :-(
Na druhou stranu spolu s kolegou Pytlíkem se raduji. Neboť čím více hloupých a nevzdělaných, tím lépe pro chytré a vzdělané.
Já sice nepochybuji, že přijde den, kdy do svého komunikátoru namluvím text a on mi jej vzápětí vytiskne česky i přeložený anglicky. Jen se trochu obávám, že v té době už většina lidí nebude mít co říci.
Neboť čím více hloupých a nevzdělaných, tím lépe pro chytré a vzdělané.
Tak to samozřejmě není. Škoda, že to nevědí ani učitelé.
Já sice nepochybuji, že přijde den, kdy do svého komunikátoru namluvím text a on mi jej vzápětí vytiskne česky i přeložený anglicky
To jste skutečně zaspal. Online překlady umí Google Translate již delší dobu (dnes i nápisů, na které namíříte kameru mobilu), Microsoft to pro Skype oznámil v prosinci (http://www.zive.cz/clanky/revoluce-v-komunikaci-skype-preklada-v-realnem-case/sc-3-a-176505/default.aspx)
"To jste skutečně zaspal. "
Na ministerstvu máte k dispozici nějaké lepší algoritmy nebo myslíte vážně, že rozpoznání hlasu už je natolik kvalitní, že bez problému text zachytí?
Někdo zaspal a Vy zase pro změnu sníte...
Vzhůru do digitální demence!
myslíte vážně, že rozpoznání hlasu už je natolik kvalitní, že bez problému text zachytí?
Pro jistotu jsem si to teď vyzkoušel. Z pěti vět náhodně přečtených z novin mi mobil tři přeložil a nahlas přečetl perfektně, jednu problematiky, jednu zcela nepoužitelně.
Ale je celkem podružné, zda je ta technologie dostupná v perfektní kvalitě již dnes nebo to bude ještě pět let trvat. Je přece jasné, že to jde a že to zásadně ovlivní společnost a NĚJAK i výuku. Jasné to bylo už před více lety, ale naše vlastní vnitřní "limity" nám nedovolují si to připustit, natož na základě toho činit nějaká opatření. Změnilo by to náš pohled na svět a nutilo nás opustit zónu komfortu.
P.S. Opravdu se za své názory bojíte tolik, že se neumíte podepsat?
P.P.S. To "zaspání" byla úplně zbytečná invektiva. Ani jsem to tak nemyslel.
Ja bych zakazala i kreslit!A mozna bude lepsi ,kdyz nebudou lidi delat rukama nic. Ale nekteri lide jsou uz dnes napred,viz lachtani nemoc
Na druhou stranu spolu s kolegou Pytlíkem se raduji. Neboť čím více hloupých a nevzdělaných, tím lépe pro chytré a vzdělané.
Tak to samozřejmě není. Škoda, že to nevědí ani učitelé.
Škoda, že jsem slovo "raduji" nenapsal do uvozovek a na konec odstavce nepřidal smajlíka, abych tím dal jasně najevo ironický kontext. Ale reagoval jsem i na text kolegy Pytlíka (Blahy) a měl jsem zato, že naše myšlenkové souznění je natolik známé, že upřesňovat netřeba.
Takže učitelé nejenže vědí. Učitelé varují.
To jste skutečně zaspal.
Inu zaspal jsem natolik, že shodou okolností zrovna minulý týden jsem radostně používal Google Translate při překladu menu a hlášek jednoho programu v japonštině. Díky tomu ale také vím, že je pořád velký rozdíl mezi překladem položky menu, nebo třeba nápisů, na které namíříte kameru mobilu, tedy například "zákaz vstupu", nebo "kavárna" a překladem souvislého, nedejbože beletristického textu.
Vámi odkazovaný článek jsem četl v prosinci také, protože server žive.cz sleduju. Jenže i v něm se dočtete, že to Microsoft zatím zkouší jen mezi angličtinou a španělštinou. A na češtinu si nejspíš ještě pár let počkáme. Pokud je mi známo, tak ani Cortana zatím česky neumí a Siri se češtinu teprve učí.
Proto jsem psal, že nepochybuji, že přijde den... Protože je naprosto jasné, že nástup opravdu kvalitních elektronických tlumočníků je jen otázkou času.
Má to ale znamenat, že zrušíme výuku cizích jazyků? Nemyslím.
Ale je celkem podružné, zda je ta technologie dostupná v perfektní kvalitě již dnes nebo to bude ještě pět let trvat. Je přece jasné, že to jde a že to zásadně ovlivní společnost a NĚJAK i výuku.
Já přišel do školství z průmyslu. Tam jsme běžně používali technologie, o kterých se školám ani nesní. Ale také mě praxe naučila, že je dobré mít současně vizi budoucnosti a zároveň stát nohama pevně na zemi. Takže i kdyby se za pár let on-line a real-time tlumočníci stali běžným spotřebním zbožím, budu své děti přesvědčovat, aby má vnoučata zapsali na (v té době možná nepovinnou) výuku angličtiny. (Nebo možná arabštiny či čínštiny - uvidíme.)
Četl jsem onehdy o studii, naznačující korelaci mezi jemnou motorikou při psaní rukou a rozvojem některých vyšších mozkových funkcí. Znám je minimálně blahodárný vliv psaní na průběh rekonvalescence po cévní mozkové příhodě.
Řekněme tedy, že zrušení výuky psaného písma je přinejmenším hodně nevyzkoušený experiment.
A propos - japonština.
Rád cituji jedno japonské přísloví.
"Úspěchu lze dosáhnout jen překonáváním překážek. Pokud žádné nemáš, obstarej si je."
Myslím, že (nejen) naše školství jde přesně opačným směrem.
;-)
Ja bych zakazala i kreslit!
Ale to by právě byla velká chyba, paní kolegyně.
Neboť "disonance je metoda učení kreativitě".
viz: Kreativita je základní lidská potřeba. Nejlépe ji dokáže rozvíjet, stejně jako jiné oblasti, empatický učitel (1.část) http://www.eduin.cz/clanky/kreativita-je-zakladni-lidska-potreba-nejlepe-ji-dokaze-rozvijet-stejne-jako-jine-oblasti-empaticky-ucitel/
Já si naopak myslím, že ve školách budoucnosti se bude jenom učit kreslit. Všechno ostatní bude totiž na gůglu.
:-) - pro jistotu :-)
Děkuji za věcnou debatu.
Má to ale znamenat, že zrušíme výuku cizích jazyků? Nemyslím.
Ani já si to nemyslím. Ale jsem přesvědčen, že to mít na výuku dopad bude (a analogicky i psaní na klávesnici nahrazující v praxi dříve běžné psaní rukou). Očekával bych, že návrhy na změny přijdou od didaktiků daných vzdělávacích oborů, kterých se to nejvíce týká (asi naivně bych očekával, že od didaktiků vzdělávajících učitele a fakultách). Tipl bych si, že větší dopad to bude mít na výuku druhého, případně třetího cizího jazyka. Ale na to je skutečně ještě asi brzy.
Rád bych od neurologů slyšel odpověď nebo aspoň nápovědu, jak dál. Vybavenost slovníku souvisí s tím, jak píšeme rukou. Pravá ruka je spojená s levou hemisférou, kde sídlí centrum řeči. Psaním rukou používáme dvě neurologické cesty, rozvíjíme tím slovní zásobu.
Nenašel jsem ale nikde, zda se psaním na klávesnici také nějak neprodupává nějaká neurologická cesta...
Spousta otázek. Jediné čím jsem si jist je, že dřívější jistoty jsou v čudu.
Ondřej Neumajer řekl(a)...
...Jediné čím jsem si jist je, že dřívější jistoty jsou v čudu.
Ale no tak. V jednom státě si něco rozhodli. No a co? Očekáváte snad stádní reakci "když to mají oni, my to chceme taky"?
Než o něčem podobném rozhodneme u nás, měli bychom si počkat, co to provede s Finy. Třeba se ukáže, že "tudy cesta nevede", třeba budeme překvapeni a časem (pochopitelně po zvážení všech pro a proti) to budeme dělat stejně. To já samozřejmě teď a tady NEVÍM. Ale nekvaltoval bych...
Pánové "shora" ovšem vědí a mají jasno.
Většina těch "dole" je pak považována za blbce, když nehýká nadšením.
Tak je to u nás se vším...
(včetně těch fází následujících - násilím to protlačíme, pár let se o tom nesmí mluvit a pak přijdeme na to, že "něco" je špatně)
Psaní všemi deseti prsty vyžaduje píli a dril jako každá jiná činnost, kterou chci zvládnout alespoň dobře. Kdo se nezvládne naučit rukou, nezvládne ani na klávesnici.
Den poté zanecháme na stěnách jeskyně jen primitivní malby, protože psát už nebude nikdo umět.
Staneme se ještě závislejšími na elektřině, která ale nikdy nebude samozřejmostí.
Brzy přestaneme i číst a pak už nebude co namlouvat do zapisovačů a překladačů.
Ještě roboty na tradiční řemesla a zbavit lidi těla, ať se o něj nemusíme starat.
Vida, takže dalším rizikem techlologií je sociální inženýrství.
Panečku, tady se to rozjelo. Tak honem naskočit do diskusního rychlíku.
Napadá mě, proč vlastně ještě u nás nikdo nepřišel s tím, že zrušíme tělocvik. Vždyť budeme v životě potřebovat někdy udělat stojku, shyb či kotoul vzad? V době vozítek Segway a elektrokol přece málokdo z nás bude potřebovat uběhnout víc než pár metrů.
Pak mě napadá, jak je možné, že v kancelářích stále používáme papír, když vize bezpapírové kanceláře je stará desítky let.
Pokud jde o rozpoznávání hlasu, spousta mobilů to umí už pěkně dlouho. Nevybavuju si ale z poslední doby žádnou situaci, kdy bych někoho slyšel skutečně hlasově ovládat mobil. Tady technologické možnosti narazily na lidskou potřebu ticha a soukromí.
V 90. letech byla hitem virtuální realita, pamatujete?
Zajímavé čtení je třeba toto: http://www.scienceworld.cz/clovek/kde-jsou-kdysi-zhave-technologie-1517/
Ano, některé technologické hity mohou opravdu člověku usnadnit život a prosadí se v praxi. Ale určitě ne všechny. A ne u každého prosadivšího se to bude k prospěchu věci.
A ještě jeden článek, tentokrát o tabletech a emoční inteligenci.
1. Neboť čím více hloupých a nevzdělaných, tím lépe pro chytré a vzdělané.
Tak to samozřejmě není.
Samozřejmě, že to tak není. Většinoví blbci ty vzdělance zpravidla zbijí a všechno, čeho dosáhli, jim nakonec seberou. Historie to zná jako kulturní revoluci v rozličných obměnách.
2. K zrušení výuky písma nesmí dojít v žádném případě! K smrti bych se smíchy umlátil. Teď, když téměř všichni už uvěřili, že Comenia Script bezesporu spasí českou vzdělanost...
3. Drobná paralela. Třeba rozvoj automobilismu, kdy auta už běžně parkují sama, zatím nijak dramaticky nesnížil stavy chodců, běžců a cyklistů. Lidi taky pořád chodí do divadel a na koncerty, i když to mohou mít onlajn na tabletu.
4. P.S. Opravdu se za své názory bojíte tolik, že se neumíte podepsat?
Nemachrujte tu, pane Neumajere, nad únosnou mez jako člověk, který svoji kariéru postavil na poklokování kdečemu, co je právě v módě. Jsou i dnes lidé, kteří mohou mít značné problémy, pokud se odváží poukázat na nemalá nebezpečí plynoucí z nepříčetnosti inovativních pomatenců a parazitů, kteří se nerozpakují obětovat přirozený a harmonický rozvoj dětí a mládeže jen proto, aby se ještě více napakovali.
Vývoj se nezastaví.
I kdyby dnes někdo chtěl počítat na logaritmickém pravítku a uměl to, bude mít problém ho někde sehnat. (Kdyby bylo třeba, jedno doma mám.) :-)
Žáky už nikdo netýrá nácvikem psaní technického písma tuší, protože výkresy se tisknou z AutoCADu.
Walkmany nahradily mp3 přehrávače a i ty jsou teď na ústupu, protože mobil umí přehrávat hudbu také.
Existuje aplikace na mobil, která vyfotí příklad, převede ho do elektronické formy a vyřeší. Zatím neumí diferenciální rovnice.
Kontrola gramatiky ve Wordu už umí ohlídat (některé) čárky ve větě.
Ale jestli někdo v budoucnu navrhne zrušit výuku násobilky a vyjmenovaných slov, asi přestanu používat slušná slova.
Strojaři pořád musí umět výkresy číst a vědět, co která značka znamená.
Vždy když čtu o elektronizaci života, představím si lékařskou pohotovost s cedulí na dveřích: "Neordinuje se z důvodu výpadku centrálního počítače."
Zajímalo by mne, jak si děti ve Finsku napíšou o pomoc, když je někdo unese a sebere jim mobil. Jak budou komunikovat neslyšící.
Jak si budou psát poznámky, když se vybije baterka.
Probůh, vždyť stačilo trochu víc deště a půlka Moravy byla pod vodou. Když se na severu Německa trochu víc roztočí vrtule elektráren, může dojít k blackoutu v půlce Evropy. U nás především. A když na Slunci bouchne "správně" polarizovaná erupce, je bez elektřiny půlka světa. O možnosti kyberútoku nemluvě.
Padlo zde sousloví "digitální demence". Myslím, že je to přesně ono.
Byl to tuším Asimov, kdo už hezky ukázal, kam to může vést.
Den se nepodívám na svůj oblíbený web a jsem mimo. A ještě více mimo byl můj strýc, když do chytrého mobilu řekl svému anglickému kamarádu: "Chceš mrkev?" A z mobilu se ozvalo: "F... motherf... Samozřejmě bez teček, jadrně a naplno. A představte si toto na jednání o kontraktu, mezinárodní dohodě či jednání o míru. Až se technologie nebudou dopouštět těchto faix paix, pak se snad dá uvažovat ... Mimochodem jsem na škole, která učí výuku psaní všemi deseti. S nároky na studenty jsme šli hodně dolů, rychlosti vyšší než 200 znaků za minutu (požadavek u státní zkoušky na nejnižší úroven) dosahuje řádově 10 %, o chybovosti nemluvě.
ČŠ cituje ČŠI, ČŠI cituje Spiegel a Spiegel cituje Helsinki Times. Bohužel i tento původní zdroj skutečně hovoří o transformaci výuky psaní směrem ke klávesnici. Jsem přesvědčen, že záměr nemluví o úplné náhradě. Co by si ti chudáci jednou počli, až přijde blackout, že? Výukové cíle pro 21.st. nemůžete ztotožňovat s demencí. Ta nastane pouze tehdy, nebudeme-li schopni jich dosáhnout. Tím, že budete odmítat myšlenky přicházející zvenku (či shora), bohužel právě k oné všeobecné demenci přispějete. Není jiné cesty, než na sobě pracovat a vzdělávat se!
Právě jsem si říkal, že požádám naše vysokoškolské kolegy, kteří mají bádání v popisu práce, na rozdíl od nás středoškoláků a základkářů, jestli by se někdo nepodíval po původu informace a hlavně po dalších relevantních zdrojích. Nevěřím totiž, že by v zemi, jako je Finsko, sáhnuli k podobnému opatření, aniž by jej patřičně dokázali zdůvodnit a aniž by k tématu neproběhla diskuse.
Myslím, že většinu argumentů, které my tu snášíme, museli oni probrat taky. A určitě by mohly být zajímavé.
Kromě toho mám ještě jeden protiargument. Prozatím jsem byl vždycky názoru, že technologie má člověku pomáhat a přizpůsobovat se mu. Nikoli naopak. Takže prozatím máme samozřejmě psaní na klávesnici zařazeno v prvním ročníku také. Ale já si rozvoj digitálních technologií představuji tak, že můj tablet rozpozná rukou psané písmo a převede jej do editovatelné formy. A pokrok budu spatřovat spíše v tom, když se v budoucnu bez klávesnice ve většině případů úplně obejdu.
Vždyť já už se těším jak malé děcko, až bude k mání na trhu zařízení, které si poradí s mým zparchantělým škrabopisem.
A dřív než mne někdo zase obviní, že jsem zaspal a mám se dovzdělat, raději uvedu, že jsem vyzkoušel několik platforem, technologií i programů, ale ŽÁDNÉ z nich zatím ani zdaleka nedokáží to, co si představuji. Asi nejblíž k tomu má Samsung, ale musím se dost snažit, abych psal tiskace a čitelně, což dost zdržuje.
Pan profesor se mnou asi nebude souhlasit, ale já považuji stav jedince, který bez pomoci elektronického zařízení nedokáže zaznamenat své myšlenky v reprodukovatelné formě, za klasický příznak digitální demence.
Že psaní rukou bude časem spíše pomocná a okrajová forma záznamu, to je jasné. Viz Star Trek: "Kapitánův deník, hvězdné datum ..."
No a kromě toho tady máme pořád nejasný vztah mezi mozkem a zažitými motorickými činnostmi. Je poctivé a vědecké přiznat, že zatím je toho mnohem více, co nevíme. Máme jen jakousi jistotu, že některé staletími vyzkoušené postupy vcelku fungují. Tím ale neříkám, že budoucí pokrok nám třeba neumožní výuku psaní nebo jazyků úplně odbourat. (Třeba když nás asimilují borgové a budeme sdílet společné vědomí. - K čemu potom psát písemné vzkazy, když všichni okamžitě vědí, co si myslím.) :-)
Ona víra v některé spásné technologie se nemusí vždy ukázat jako správná. Pro ilustraci. Jak dlouho trvalo, než jsme přišli na to, že používat DDT není zase tak dobrý nápad.
"Tím, že budete odmítat myšlenky přicházející zvenku (či shora), bohužel právě k oné všeobecné demenci přispějete. Není jiné cesty, než na sobě pracovat a vzdělávat se!"
"Lépe" to napsat nešlo. Z této citace je patrná zaslepenost, s jakou vystupujete nebo možná i jakou máte (přece jen může být rozdíl mezi reálným uvažováním a tlačením názoru v diskusní žumpě)
Je to shora nebo z venku - nekriticky přijmeme cokoliv, hlavně aby z nás nebyli digitální dementi, pravda, že?
Výukové cíle pro 21.st. nemůžete ztotožňovat s demencí.
A to dělá kdo? Odmítáte něco, co nikdo neříká. To je faul.
A kdo přesně ví, jaké mají být výukové cíle pro 21. st.? Brusel? Karmelitská? Jednota informatiků?
Není to spíše tak, že vzhledem k proměnlivé budoucnosti spíše nevíme?
Není jiné cesty, než na sobě pracovat a vzdělávat se!
Ale zjevně podle vašich představ, pane Brdičko!
http://praha.idnes.cz/nepovedeny-mejdan-v-kunraticich-dae-/praha-zpravy.aspx?c=A150204_103609_praha-zpravy_bur
Digitálně jistě gramotná holčička, bohužel dementní "analogově" nebo biologicky?
Ziju ve Finsku 12 let. Bohuzel jde o spatny preklad finskeho clanku (a to nejen do cestiny). Bude se rusit pouze vyuka PSACIHO pisma a pouzivat se bude pismo TISKACI.
Bude se rusit pouze vyuka PSACIHO pisma a pouzivat se bude pismo TISKACI.
Tak z toho jsem měl vždycky hrůzu až panikou...
muset psát, jako když tiskne.
Okomentovat