Vážený pane premiére,
obracíme se na Vás jako zástupci neziskových organizací a rodičů v souvislosti s novelou školského zákona, která bude brzy projednávána Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení. Rádi bychom tímto vyjádřili podporu nastoupenému směru ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, protože upouští od jejich rozdělování na zdravotně postižené, zdravotně znevýhodněné a sociálně znevýhodněné podle současného školského zákona a přechází k systému podpůrných opatření. Od navržených změn očekáváme zlepšení situace všech – dětí, jejich učitelů i škol, kteří se dnes potýkají s mnoha problémy, jakými jsou nedostatek financí, metodické podpory, individuálního přístupu nebo rozdílná úroveň diagnostiky. Jsme si zároveň vědomi, že na aktuální novelu musí navázat další kroky podporující inkluzivní vzdělávání (reforma financování regionálního školství, změny vyhlášek č. 72/2005 Sb. a č. 73/2005 Sb.).
Přes tento správně nastoupený směr návrh novely obsahuje i problematickou část týkající se diagnostiky mentálního postižení. Jedná se konkrétně o §16a, odst. 5, podle něhož “posouzení mentálního postižení dítěte nebo žáka pro účely tohoto zákona vždy vychází z hodnocení rozumových a adaptivních schopností dítěte nebo žáka v souvislostech jeho vývoje a jeho sociálního a kulturního prostředí.“
Navrhovaný přístup jde, bohužel, proti smyslu celé reformy vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, protože se opět vrací k zaměřování se na diagnostiku, a to pouze jediné lékařské diagnózy, na místo kladení důrazu na individuální potřeby dítěte. Takto stanovená „školská“ definice mentálního postižení je v rozporu s mezinárodní klasifikací nemocí (MKN – 10), která je závazná pro Českou republiku jako lege artis postup pro stanovování nemocí.
K největším obavám ze zavedení nového postupu pro stanovení lékařské diagnózy mentálního postižení (diagnostiky) patří možnost jejího různého výkladu. Podle takto stanovené diagnostiky lišící se od lékařské definice mentálního postižení hrozí, že za mentálně postižené bude dítě označeno v rozporu s lékařskými postupy. V důsledku toho může dojít k nárůstu neoprávněně a zbytečně zařazovaných dětí do speciálního školství, za což byla Česká republika kritizována (rozsudek D.H. a ostatní vs. Česká republika u Evropského soudu pro lidská práva). K přetrvávajícímu problému se nedávno rozhodla vyjádřit i Evropská komise, když s Českou republikou zahájila řízení pro porušení povinnosti (porušení směrnice o rasové rovnosti 2000/43/EC) kvůli diskriminaci romských dětí.
Kvůli výše zmíněným obavám bychom Vás chtěli požádat, aby se Vaše vláda zasadila o vypuštění problematické části novely školského zákona (§16a, odst. 5) během třetího čtení v Poslanecké sněmovně. S vypuštěním sporného ustanovení se ztotožňuje ve svém stanovisku i Veřejná ochránkyně práv.
Předem děkujeme za pozornost věnovanou této důležité záležitosti.
S pozdravem
Robert Basch, výkonný ředitel, Nadace Open Society Fund Praha
Veronika Doležilová, členka koordinačního výboru, Rodiče za inkluzi
Zuzana Durajová, statutární zástupce spolku, Liga lidských práv
Magdalena Karvayová, Jolana Šmarhovyčová, Miroslav Klempar, organizátoři komunit v
Ostravě a skupina romských rodičů proti segregaci
Radek Laci, výkonný ředitel, Vteřina poté
Klára Laurenčíková, předsedkyně, České odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
(ČOSIV)
Mark Martin, ředitel, Amnesty International Česká republika
Maroš Matiaško, Mental Disability Advocacy Centre (MDAC)
Marta Pečeňová, předsedkyně, Za sklem
Silvie Pýchová, výkonná ředitelka, Stála konference asociací ve vzdělávání (SKAV)
Zdeněk Ryšavý, ředitel, Romea
Jelena Silajdžić, výkonná ředitelka, Slovo 21
Zdeněk Slejška, výkonný ředitel, EDUin
András Ujlaky, výkonný ředitel, Evropské centrum pro práva Romů (ERRC)
Veronika Vaňková, zástupkyně ředitelky, IQ Roma servis
Kumar Vishwanathan, ředitel, Vzájemné soužití
Petr Vysuček, prezident, Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel
(ASNEP)
V Praze dne 5. února 2015
Otevřený dopis aliance Rodiče za inkluzi a zástupců neziskových organizací premiérovi Sobotkovi
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Tak já nevím, možná mají signatáři obavy, že jim budou děti vyrvány z náručí, státní zlovůlí diagnostikovány do úmoru, a následně internovány do sběrných táborů, kde budou čekat na umístěnky do doživotně odkonkurenceschopňujících speciálních zařízení.
Nejjednoduší by asi bylo, kdyby vyděšní rodiče prostě svoje děti posílali do škol podle svého nejlepšího uvážení. Nebo jim v tom doopravdy někdo brání?
Docela by mne zajímalo, kolik mají podepsané dámy a podepsaní pánové nasilně segregováno svých vlastních děti.
Tak a přesně Vo tom to je. Tady nikdy nikdo a ani v budoucnu nebude dělat něco, s čím nebudou souhlasit rodiče. Tatínku, doporučujeme Vašemu synovi speciální školu!! Jó, fakt, no když na to kluk má, tak ať studuje....
Kdo tu pořád dokola slintá ty nesmysly, že děti jsou ve speciální škole povinně, za trest, že je jim upíráno normální vzdělání? Vždyť je to krávovina....
Kdo tu pořád dokola slintá ty nesmysly, že děti jsou ve speciální škole povinně, za trest, že je jim upíráno normální vzdělání? .....
No přeci ti níže podepsaní a jim podobní.Je moc hezké, že mají Romové tolik organizací.Jen mi není jasné na co.Co ti panáčci z těch organizací pro ně za těch cca 25 let udělali?Proč je nechodili doučovat? Proč dáááávno nezorganizovali petice za povinné předškolní vzdělávání ?Těch otázek by bylo....A tak si třeba rozklikněte Britské listy. Najdete tam mnoho příběhů lidí - neromských, kteří kvůli náhlému nemocnění nebo různým podvodům přišli do totální bídy. A já se ptám. Kde byli v tu chvíli pánové z Člověka v tísni??????? Jak se tito vehementně zasazují o zrušení exekučního zákona????? Protože když čtu ty příběhy napadá mě přejmenování podobných organizací na Člověk v p...i. Ony jsou ty příběhy totiž politicky nezajímavé. Ti lidé si nikdy nestěžovali u Štrasburského soudu (apropó, zajímalo by mě, kdo to těm Romům financoval,protože kvůli financím se jiní lidé na tento soud neodvolávají).
A pokud budeme pečlivě pátrat ,proč se v současné době tak vehementně začíná propagovat inkluze, zkuste si něco počíst o možnostech čerpání dalších ev. fondů. Tam je drobátko pejsek zakopán. Neb z rozpočtu na to penízky nebudou ,takže přijdou na řadu fondíky a to už všichni taky známe, jak nám všem (vám ne?) budou se konta nadívat.
Kde mají signatáři a jim podobní aktivisté vlastní děti? Většinou na gymplech, na různých britských či jiných výběrových školách. Jen aby proboha nebyly s těmi sockami v hlavním vzdělávacím proudu. To je panečku inkluze.
včera jsem se dozvěděl,že čtyřkař pepíček jest nadané dítko,neb jak mi sdělila má mladá kolegyňka v kabinetě ,přiběhla na ni jeho matka a požadovala individuální přístup,aby pepíček mohl harmonicky zozvíjet své nadání,protože slyšela v telce od pana ministra,že každé dítko jest něčím nadané,i zachvátil mne dlouhý, zdraví prospěšný smích,neb matku pepíčka,takto roztmilou čtyřkařku,jsem kdys učil a pokud vím,tak pepíčka má s toníke,truhlářem,absolventem zvláštní školy,ikdyž zázraky se někdy dějí....
zázraky se někdy dějí...
To je opak případu, který nám kdysi popisoval jeden vš vykladač pedagogiky. A to, že i vysokoškolsky vzdělaným rodičům se může narodit mentálně zpomalené dítě. Což doložil slovy o tom, že 'plus a plus, znáte to z matematiky, dává někdy mínus'.
Okomentovat