Ondřej Neumajer: Pedagogika 1:1 a otázky s ní související

úterý 17. února 2015 ·

Otázka, co si představit pod pojmem 1:1 v moderní pedagogice podporované využíváním digitálních technologií, se zdá být na první pohled jednoduchá. Jedná se o vzdělávací situaci, ve které pracuje každý žák s jedním počítačem. Život je ovšem mnohem komplikovanější, než by se na první pohled mohlo zdát.


Pojďme si položit několik otázek, které nám více přiblíží, jak vrstevnatá tato problematika vlastně je. Vybral jsem takové, které si takto explicitně příliš často neklademe, byť na ně v praxi škol stejně musíme odpovědi hledat. Jen tak mnohdy činíme za pochodu a bez řádného rozmyslu.

Jedná se o pedagogiku 1:1, když jde o počítače umístěné v počítačové učebně?

Práce žáka s jedním počítačem není vlastně nic nového. Z hodin informatických předmětů to známe již třetí desetiletí. Někdy sice pracovali dva žáci u jednoho počítače, ale časem i v Česku převládl přístup, kdy se na informatické předměty větší třídy dělí tak, aby měl každý žák při výuce k dispozici jeden počítač. V případech informatiky se zpravidla jedná o počítač stolní, tedy nemobilní, fixně umístěný na konkrétním žákovském místě v odborné učebně. Úplně nejnovější mezinárodní srovnání počítačové a informační gramotnosti ICILS zveřejněné koncem listopadu 2014 konstatuje, že školy v Česku jsou počítači vzhledem k zúčastněným zemím vybavené nadprůměrně. Zatímco v 19 zemích zapojených v ICILS připadá průměrně na jeden počítač 18 žáků, v ČR je to 10 žáků. České školy mají však oproti těm zahraničním nižší vybavenost tablety, k nimž má přístup pouze 6 % českých žáků, průměr v ostatních zapojených státech je 19 %. K bezpochyby zajímavým a značně překvapivým výsledkům šetření ICILS 2013 se vrátíme v samostatném článku v příštím čísle.

Trend 1:1 byl zaznamenán zejména s nástupem netbooků, tedy jakýchsi levnějších, menších a mobilních počítačů, které je možné používat nejen v počítačové učebně v řadách lavic uzpůsobených pro hromadnou výuku, ale díky jejich kompaktnosti a integrovanému akumulátoru víceméně kdekoli. Dnes sice stále netbooky či notebooky v mnoha školách mezi mobilními počítači dominují, ale lze očekávat, že co do počtů jim brzy začnou konkurovat tablety. K mnoha tabletům lze připojit hardwarovou klávesnici, a tak se může zdát rozdíl zanedbatelný (byť tomu tak z pohledu využití pro některé výukové aktivity rozhodně není). I nové notebooky čím dál častěji obsahují dotykové ovládání.

Práci v režimu jeden žák na jedno zařízení tedy v počítačové učebně bezpochyby provozovat lze, bude ale omezena pouze na některé výukové aktivity.

Čím dál více je za moderní počítač považováno mobilní dotykové zařízení, které do učení a výuky může přinášet nové možnosti: možnost používat jej kdekoli (po budově školy i mimo ni), bezhlučnost, dlouhou výdrž baterie, intuitivní dotykové ovládání, zapojení kamery, fotoaparátu a mikrofonu a stále se rozšiřujícího množství čidel (například mezi nejnověji integrovaná čidla do chytrých telefonů patří: čtečka otisku prstu, čidlo srdeční frekvence, relativní vlhkosti či okolní teploty). Toto jsou vlastnosti, které tradiční stolní počítače v běžné počítačové učebně nenabízejí.

Jedná se o pedagogiku 1:1, pokud žáci využívají počítače pouze ve škole?

Mnohé výzkumy a ověřování zavádění technologií do škol přinášejí zprávy, že pedagogika 1:1 má tendenci propojovat výuku ve škole se světem mimo ni. Nejpřínosnější je, pokud tento jev nastává oboustranně. Školní svět využívá impulzy a reaguje na aktivity žáků realizované mimo školu a naopak mimoškolní aktivity zohledňují a pracují se školními zážitky a navazují na školní výstupy.

Žák může díky digitálním technologiím a vhodně zvoleným aktivitám sdílet s učitelem a spolužáky své zájmy, co ho baví dělat ve volném čase, nebo prostě přibližovat, v jakém prostředí se pohybuje. Digitální vyprávění příběhů, podcasting, geocaching, reportáže a mnohé další aktivity využívající digitální technologie umožňují dokumentovat žákův zájem o nějakou, mnohdy specifickou oblast. To může poukázat na kvality, které by v tradiční školní výuce mohly zapadnout, učitel tak může lépe chápat žákovo chování. Využití mimo školu může být ale i mnohem širší.

Rodiče žáků, kteří doma používají tablet pro přípravu do školy, se dle výzkumů sami o dění ve škole více zajímají. Odborně řečeno, právě takto lze popisovat propojování formálního vzdělávání provozované ve školách s neformálním vzděláváním mimo školu a s nahodilým informálním učením. A to je cíl, ke kterému musí moderní pedagogika směřovat. Jinou stránkou propojování může být přizvaný odborník do výuky pomocí Skype hovoru, propojování tříd napříč kontinenty pomocí her, jako je Mystery Skype (původně GeoGame) atp. Ale to jsme se od tabletů využívaných ve škole i mimo ni dostali trochu daleko. V české praxi je ovšem jen zcela výjimečné, že by škola dovolovala počítače pořízené školou žákům nosit i mimo ni a pracovat na nich bez dozoru učitele. Za vším stojí samozřejmě obava o svěřený majetek, jehož cena není určitě zanedbatelná. Jakkoli lze obavy o pořízený majetek chápat, je zřejmé, že jeden z důležitých přínosů pedagogiky 1:1 se tímto omezením používání mobilních zařízení ztrácí.

Práci v režimu jeden žák na jeden počítač je samozřejmě možné provozovat pouze ve škole, bez možnosti pracovat s počítačem mimo školu, ale přínosy původního záměru pedagogiky 1:1 se tím vytrácejí. Z tohoto pohledu se zdá mnohem přínosnější obrácený přístup, kdy žáci nosí svá vlastní zařízení do školy a mohou je používat i pro školní vyučování, označovaný jako BYOD (Bring Your Own Device). To jsme se ale již plynule přesunuli k další otázce.

Celý článek si přečtěte na Učitelském spomocníkovi na adrese spomocnik.rvp.cz.

4 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
17. února 2015 v 15:19  

"zapojení kamery, fotoaparátu, čtečky otisku prstu, čidla srdeční frekvence, relativní vlhkosti či okolní teploty"

Jo, jo, to je přesně to, co vytrhne našemu školství trn z paty.

"Digitální vyprávění příběhů, podcasting, reportáže a mnohé další aktivity využívající digitální technologie umožňují dokumentovat žákův zájem o nějakou, mnohdy specifickou oblast"

A nebylo by lepší, kdyby si ta děcka spolu o tom normálně pokecala?

BoBr řekl(a)...
18. února 2015 v 7:29  

Nevidím jediný důvod, proč by musely technologie, jsou-li využívány vhodně, zamezovat opravdovému pokecání, jsou-li účastníci fyzicky přítomni. Při správném nasazení však mohou toto pokecání rozšířit i do online prostoru. A tam dovolují i spojení s lidmi, s nimiž se v životě nepotkáte!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. února 2015 v 8:32  

Jak staré že máte děti, pane Brdičko?

Ono totiž Vy máte pravdu, ale na Vás i Vaše bratry v boji platí:

"Šedá je teorie, zelený strom života"

Ondřej Neumajer řekl(a)...
18. února 2015 v 15:42  

Pro Anonymní:

1) Vizionáři nehovoří ani tak o teoriích, ale o vizích, o svém vidění blízké budoucnosti.

2) Praxe potřebuje teorii a teorie praxi. Je třeba oba světy propojovat. Je třeba teoretiky žádat o sestoupení do praxe. Stejně tak je nutné od praktiků vyžadovat, aby vnímali kontext svého činění zarámovaný v nějakých vyšších cílech. Bez snahy z obou stran se nepohneme.

ON

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.