Pokračování inspirace na začlenění technologií a online prostředí do výuky vedená snahou autora ukázat, kudy vede cesta, po které se sám před časem vydal.
V předchozím článku Mají sociální sítě ve škole své místo? jsem uvedl několik důvodů proč využívat při výuce možností, které nám přináší sociální sítě a moderní technologie vůbec. Nyní se pokusím některé vybrané aplikace přiblížit o trochu více. Veškeré uvedené aplikace jsou zcela zdarma (zatím) a nejsou nijak náročné na použitý hardware, ani ICT gramotnost vyučujících a žáků. Po zkušenostech s jejich integrací do výuky jsem přesvědčený, že technologie dokážou žáky při citlivém užití přirozeným způsobem motivovat, výuku činí zajímavější a nebojím se říci, že i kvalitnější.
Ohledně zmíněné náročnosti na IT technologie je to ale možná trochu sporné. Samotný provoz většiny aplikací není opravdu na hardware nijak náročný. Znám ale bohužel mnoho škol, kde "WiFi volně přístupná žákům", "využívání sociálních sítí při výuce", "zapojení žákovských mobilních telefonů do výuky" vyvolává v lepším případě jen u učitelů, v horším případě pak i u samotného vedení, velmi negativní reakce a využívání těchto aplikací je striktně zakazováno. Na těchto školách pak bývá cokoli související se sociální sítí nepropustně blokováno, nejlépe hned na několika úrovních (serverem, zabezpečením PC stanice, učitelem, školním řádem atd.). Asi nemá smysl připomínat, jak velké procento žáků v současné době disponuje mobilním internetem ve svém telefonu. Při současném pokrytí mobilních operátorů technologiemi HSPA+ a LTE se většinou jedná i o relativně rychlé připojení. Ani vytvoření sdíleného přístupového bodu, kdy jeden žák nasdílí svůj vlastní předplacený internet v mobilu ostatním spolužákům, jim nečiní příliš obtíží. Má tedy vůbec jakékoli blokování smysl?
Pokud učíte (a chcete učit i nadále) na takovéto škole, pak pro vás budou mít následující řádky bohužel ryze informativní charakter...
Pozn.: Sice se budu nyní opakovat, ale pokud se rozhodnete ve výuce využívat sociální sítě, vždy počítejte s tím, že ne vždy musí vše 100% fungovat a při plánování tedy vždy mějte i nějaký ten záložní a záchranný plán B. Také se vždy předem pokuste ověřit funkčnost aplikací. To, že vám to fungovalo večer z domova, nemusí nutně znamenat, že to bude fungovat také druhý den ráno ve škole.
Následující řádky budou takovým souhrnem toho, co jsem ve škole během uplynulého roku vyzkoušel (nebo to vyzkoušel někdo jiný a mně se to prostě líbilo). Velkou inspirací jsou pro mě v tomto směru PEPOUŠové (PEdagogové POsedlí Učitelským Šílenstvím), kteří se nebojí do výuky zapojit nejen sociální sítě, ale také řadu dalších aplikací. Dovolím si tedy využít jejich zkušeností, o které se vždy rádi podělí.
Sociální sítě
Twitter je sociální síť, která vám umožní spojit se zajímavými lidmi, můžete vyjádřit své myšlenky a zjistíte ihned více o všem, co máte rádi.
Získáte aktuální zprávy. Buďte informováni o místních i globálních zprávách.
Vyjádřete se s textem, fotografií, emotikony, videem, propagujte svůj blog.
Používejte hashtagy # (křížek je na ang. klávesnici nebo ho lze vytvořit kombinací kláves Alt Gr + X nebo Alt + 035) a najděte další tweety (krátké textové zprávy o 140 znacích) o tématech, které vás zajímají.
Sdílejte odkazy z webů, jako jsou YouTube, Pinterest stisknutím jediného tlačítka.
Skvělý nástroj pro inspiraci do výuky a sdílení vlastních nápadů s ostatními.
Můžete zde shromažďovat věci, které máte rádi, organizovat a plánovat důležité projekty.
Připínejte obrázky z celého webu.
Sledujte vámi vybrané uživatele.
Prohlížejte si jen piny a nástěnky, které vás zajímají.
Hledejte inspiraci pro své projekty, cesty, vzdělávání atd.
Vytvářejte piny pomocí kamery.
Blogování
Psaní blogů pomáhá u studentů rozvíjet literární dovednosti.
Dává výuce nový rozměr v podobě pozitivní motivace žáků.
Učitelé mohou tohoto silného nástroje využít při rozvoji dovedností písemného projevu.
Žáci se mohou podělit o své poznatky, nápady, inspirace.
Žáci základní školy mohou efektivně využít blogování ke zlepšení svých znalostí (nejen) ve slohové oblasti.
On-line komunikace
Skype patří mezi nejrozšířenější komunikační programy vůbec.
Umožňuje audio i videokomunikaci.
Samozřejmostí je zasílání textových zpráv (chat).
Zvládne konferenční hovor.
Umí zaslat videozprávu v případě, kdy je volaný offline.
Zvládne zaslání jakéhokoli typu souboru (přenos je ale většinou velmi podobný, tak nedoporučuji odesílání větších souborů).
Při zaplacení kreditu je možné volání také na klasický telefon.
Služba Hangouts funguje na všech zařízeních.
Nezáleží na tom, jakou platformě používá aplikaci kamarád, kolega.
Bez problémů zvládá videohovory.
Sdílení obrazovky.
Záznam komunikace.
On-line vysílání a záznam (Youtube).
Příklad webináře (Fotky na iOS) - ukázka webináře formou Hangoutu
On-line prohlídky a exkurze - v našem případě město Poděbrady a TáborPozvěte si na vaše vyučování jiného učitele nebo odborníka
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
8 komentářů:
Kam se poděla nejpoužívanější sociální síť našich žáků FACEBOOK?
Ano, souhlasím není nejlepší, ale proč nevyužít, když už tam jsou (a jsou tam pořád). Osobně s tím mám dobrou zkušenost...
U nás používají FB angličtináři. Maji každý vlastní skupinu, jsou s tou formou velmi dobré zkušenosti.
Já s tím mám právě taky dobrou zkušenost. Hlavně se zveřejňováním materiálů a upozorňováním na termíny písemek se mi velmi osvědčilo. Sice máme i moodle (a používáme ho), ale tady jsou ti žáci pořád, takže se nemůžou vymlouvat ;) Navíc i když kliknou, že se písemky nezúčastní, tak vím, že si to četli.
Oprava - vždycky jsem objevil, že tak 1 žák z dvaceti nemá FB a s ním to musím řešit jinak.
Facebook jsem vynechal záměrně. Samozřejmě s vámi naprosto souhlasím, že mezi žáky momentálně frčí nejvíce. Mým cílem ale nebylo přiblížit sociální sítě jako takové, ale spíše on-line aplikace, které se dají zapojit do přímé výuky ve škole. Facebook ale přesto považuji za výborný nástroj v rukách učitele. Sám ho používám když potřebuji něco dostat rychle mezi žáky, zveřejnit nějaký odkaz, článek... A v neposlední řadě se tam také učitel dozví od žáků mimoděk informace, které se mu mohou ve škole sakra hodit :)
Mám ale za to, že se ve školách využívá spíše jako uzavřená skupina pro jednu třídu. Ať už ze strany studentů jako sdílené úložiště nebo pro třídní, kteří mají uzavřené skupiny, své třídy.
Pokud ale máte zkušenosti se zapojováním facebooku do výuky jako takové, budu velmi rád, pokud mně nějaké tipy napíšete a určitě vyzkouším ;)
Pane Zdráhale,
psali jsme příspěvek současně, tak se po Vás trošku nechtěně opakuji :)
Jsou někde k dispozici závěry výzkumu o vlivu těchto nástrojů na zlepšení studijních výsledků?
Já třeba velmi dobrých výsledků dosahuji pitným režimem a pravidelným větráním učebny.
Jsem si jist, že výzkumů již bude celá řada. I když bych byl opatrný, do jaké míry budou zatím výsledky relevantní. Přeci jen je využívání on-line aplikací (nejen sociálních sítí) na našich základních školách spíše v plenkách. S nějakými závěry by asi bylo rozumné přece jen ještě nějaký čas vyčkat...
Čím jsem si ale naprosto jistý už dnes, že např. takový hangout nebo Skype se třídou v zahraničí, dopisování s kamarády z celého světa, publikování a prezentace jejich spolupráce on-line, má v dnešním světě nepochybně pozitivní vliv nejen na jejich studijní výsledky.
Ale jinak s Vámi 100% souhlasím... Pitný režim, čerstvý vzduch, v zdravém těle, zdravý duch...
Miloslav Khas:
Jsem si myslel, že jste ten FB vynechal záměrně, ale přišlo mi to docela líto, protože mi přijde použitelnější (pro mě a mé studenty) než třeba Edmodo.
K využití FB přímo ve výuce...
... spíš ne, ale již jsem FB využil, když student dlouhodobě chyběl, tak jsme přímo v hodině komunikovali. Dostal zadání úkolů a přímo mi odpovídal :) (chudák jeden)
Jak jsem již psal, spíš jako podporu pro domácí přípravu.
Nico Pytlík:
Přiznám se, že by mě taková studie taky zajímala.
Moje osobní zkušenost se "zlepšením studijních výsledků" je ta, že když jsem jim řekl, že se píše písemka, tak na to (zhruba) 80 % třídy zapomnělo. Když byla zveřejněná na FB, tak to bylo "jenom" asi 40 %.
Mohli bychom vést další diskuzi o tom, jestli vůbec tu písemku hlásit a jestli je dobře nebo špatně, že se neučí průběžně...
U zveřejňování materiálů mi ten přínos přijde větší. Když jim něco vytisknu a rozdám, tak to půlka ztratí. Takto to mají někde, kde to neztratí a škola ušetří peníze za tisk ;) Tady ještě zmíním to, že občas (není to často) se někdo k tomu tématu něco veřejně "na zdi" na něco zeptá a kolikrát je z toho zajímavá diskuze...
Takže na studijní výsledky to podle mě vlastně nemá žádný přímý vliv. Na rozdíl od větrání a pitného režimu :D
Okomentovat