V kontextu Výzvy 51, kterou se MŠMT rozhodlo podpořit rozvoj technických kompetencí učitelů ve vztahu (především) k tabletům, se ve velké míře objevila otázka významu a specifičnosti takového zařízení. V článku nenabízíme vyčerpávající přehled aplikací nebo oblastí, ale spíše určitou typologii, která poskytuje základní orientaci v oblasti. Pokusili jsme se identifikovat šest činností, ve kterých lze hovořit o jednoznačné změně kvality práce při porovnání tabletu a stolního počítače. To, co je třeba zdůraznit, je síla obou konceptů v kontextu vzájemné spolupráce. Většinu potenciálu obou využijeme ve chvíli, kdy k této vzájemné interakci dochází, a to například tak, že si na stolním počítači „záložkujeme“ stránky, které později čteme na tabletu.
Zcela ladem jsme přitom nechali téma, které většina pedagogů vnímá jako zásadní a běžné – prosté vyhledávání informací na internetu prostřednictvím internetového prohlížeče.
Čtení a agregace obsahu
Jednou z hlavních možností je využití tabletů jako čtecích zařízení. Všechny platformy disponují nástroji, které čtení digitálního obsahu v určité formě podporují a umožňují. V zásadě přitom lze identifikovat dva základní směry – můžeme číst PDF soubory a další digitální knihy, které jsou pro takové zpracování primárně určené. Lze využít nástrojů, jako jsou iBooks na iOS, multiplatformní Kindle a řadu dalších. Tyto nástroje umožňují přehledné strukturování, práci se záložkami či psaní poznámek do textu. Díky podsvícené obrazovce přiměřené velikosti jde o jeden z nejpohodlnějších nástrojů pro čtení.
Druhou zajímavou oblastí jsou specializované služby pro práci s obsahem, na který člověk narazí v průběhu brouzdání na internetu. Ten může opatřit nějakou poznámkou a napříč zařízeními ukládat do speciální čtečky, ze které je pak možné ho číst. Příklady takových nástrojů jsou Flipboard, Pulse či Feedly. Tyto nástroje typicky umožňují nejen pohodlné a unifikované čtení předem vybraných článků, ale také disponují podporou RSS nebo obsahu doporučovaného ostatními uživateli. Také zde je důležitá možnost s textem určitým způsobem dále pracovat.
Práce s videem a fotografováním
Tablet představuje zařízení, které většinou disponuje kamerou, kterou lze použít pro natáčení videa nebo pořizování fotografií. Tím, že má učitel zařízení neustále při sobě, může prvky práce s tímto zařízením dobře implementovat přímo do výuky. Lze jednoduše natočit referát, část výkladu nebo pořídit fotografie z projektů žáků rychle a přímo ve třídě. Oproti klasickému fotoaparátu nabízí přitom tři užitečné výhody – není třeba do hodiny nosit speciální zařízení pro fotografování, výsledný materiál lze přímo v tabletu upravit a v neposlední řadě je možné jej ihned někde sdílet nebo publikovat.
Nemusí jít přitom o publikování zcela veřejné, např. v případě, že snímky zachycují nezletilé nebo právně problematické obsahy, lze data ukládat například na úložiště s omezeným přístupem, ke kterému se dostanou pouze žáci, případně jejich rodiče. Vzniká tak jednak zajímavá retrospektivní kronika, jednak komunikační kanál s rodiči, kteří mohou být více osloveni a angažováni ve chvíli, kdy mají obrazové informace o tom, co se ve škole reálně děje.
Psaní poznámek
Psaní poznámek patří mezi činnosti, bez kterých se obejde jen málokdo. Pomocí nástrojů, jako je Evernote, případně Microsoft OneNote či Google Keep, lze multiplatformně psát a číst poznámky, což se může hodit k řadě činností – od příprav na hodinu až po nákupní seznam. Velkou výhodou je, že lze psát i číst současně ze stolního počítače i z tabletu, což zajišťuje snadný přenos dat. Většinou je také možné sdílet vybrané dokumenty. V takto vytvořených poznámkách lze pak systematicky vyhledávat a dále s nimi pracovat.
Plánování úkolů, kalendář
Plnění úkolů, termínů a organizace času vůbec bývá náročným úkolem pro každého, nejen pro učitele. Tablet – na rozdíl například od stolního počítače – může být pro tyto činnosti důležitým pomocníkem, neboť jej má člověk neustále na očích. Současně tablet obsahuje celou řadu notifikačních funkcí, např. upozornění, že je třeba splnit nějaký úkol, že čeká nějaká práce nebo událost apod. Právě upozornění na blížící se události (iOS nabízí dokonce jakýsi souhrn informací pro následující den) může s organizací času velmi pomoci. Většina aplikací umožňuje úkoly či kalendáře sdílet s dalšími uživateli.
Obecně lze identifikovat tři základní oblasti práce s časem:
- Kalendář – typicky dává možnost propojit desktop a všechna mobilní zařízení, takže má člověk do kalendáře přístup odkudkoli a kdykoli. Doporučit lze například Google Kalendář pro Android i desktop, pro iOS pak lze data z něj zpracovávat v Sunrise.
- Správa úkolů – umožňuje sledovat plnění jednotlivých položek v nějakém seznamu nebo složitější struktuře tak, jako bychom si je napsali na papír a pak jednu položku po druhé odškrtávali. Příkladem takových aplikací jsou multiplatformní Remember The Milk či Toodledo nebo Things pro iOS.
- Složitější nástroje na správu projektů či celkové workflow – lze zde najít mnohé ‒ od komplexních nástrojů až po specializované aplikace pro Ganttův diagram. V této kategorii doporučujeme především Trello, které je originální, jednoduché a velice efektivní.
Sdílení a komunikace, pošta
Jednou z možností, ke které se tablety hodí velice dobře, je komunikace a sdílení s ostatními. E-mail zřejmě napadne jako první téměř každého – nabídka klientů a technik k jejich zpracovávání a odesílání je skutečn#283; nepřeberná. Druhou velkou oblastí je práce se sociálními sítěmi. Zatímco jedničkou desktopového světa je Facebook, díky mobilním zařízením se začaly probouzet sítě, které nevyžadují tolik psaní na nepříliš pohodlné dotykové obrazovce – tedy Twitter, nebo sítě založené na obrazu či videu. Třetí, neméně významnou oblastí, je pak sdílení obsahu, který učitel vytváří a chce dát k dispozici dalším, ať již formou nějakého informačního kurátorství, nebo prostým blogováním. Pro blog lze doporučit Tumblr či WordPress, které mají také mobilní klienty na velice dobré úrovni.
Přístup k uloženým souborům a jejich editace
Velmi důležitou funkcí je přístup k dokumentům, které běžně vytváříme, editujeme a sdílíme v desktopovém prostředí. Zřejmě nikdy nebude běžné tvořit dokumenty nebo prezentace jen prostřednictvím tabletu, ale možnost se k nim odkudkoli dostat a případně je drobně upravit je téměř k nezaplacení. Může jít o opravu chyb nebo jen o přečtení (a tisk) dokumentu, který si člověk připravil na stolním počítači. Pro online přístup k dokumentům lze doporučit například Google Disk, který nabízí i rozsáhlé možnosti editace, nebo Dropbox, ze kterého lze dokument stáhnout (nebo jej na něj nahrát) a editovat v některém ze specializovaných nástrojů jako je Kingsoft Office Suite pro Android. Uživatelé iOS a MAC OS X pak mohou využít služeb iCloud a na něj navázaného kancelářského balíku.
Závěr
Doufáme, že se nám podařilo ukázat, že speciální aplikace určené pro tablety – ať již s platformou iOS nebo Android – nabízejí možnosti, které lze pro řadu úkonů specificky využívat. Je přitom třeba zdůraznit, že k překonání digitální propasti, která postupně vzniká mezi žáky a učiteli, je nutné, aby se moderní technologie staly běžnou součástí „všedního života“ učitele. Jen tímto způsobem se jim naučí rozumět tak, aby byl schopen je efektivně přenášet do výuky.
Příspěvek byl napsán v rámci projektu INTERES. CZ.1.07/1.3.00/51.0035.
ČERNÝ, Michal. Šest činností, při kterých učiteli pomůže tablet. Metodický portál: Články [online]. 18. 02. 2015, [cit. 2015-02-18]. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/19641/SEST-CINNOSTI-PRI-KTERYCH-UCITELI-POMUZE-TABLET.html. ISSN 1802-4785.
6 komentářů:
Tak to mám tedy smůlu. Nevěřím, že by mi zaměstavatel tablet pořídil, a sám si jej nekoupím. Musel jsem odložit i plánovanou koupi kola, šetřím si na nové zuby.
Nakonec, asi tak poslední dva roky jsem nezaznamenal, že by žáci při výuce používali svoje vlastní notebooky, a tablety už vůbec ne.
Dokud nebude mít tablet zabudovaný kávovar a čidlo k určení nálady pana ředitele, rozhodně nebudu o jeho zakoupení vůbec uvažovat.
Jak využijete zuby při výuce a řízení zkompetentňování, pane Blaho? Námitka, že tabletem se nenajíte je lichá. Existují přece amarouny.
Jak využijete zuby při výuce a řízení zkompetentňování
Normálka. Běžný evaluační nástroj. Úspěch žáka indikuji úsměvem, neúspěch ceněním. Uznejte, že kolozubá evaluace nemusí přinášet očekávaný efekt.
Na druhou stranu, okusování tabletu sice moc neprospěje, ale jako podšálek si jej představit dovedu.
Prý se nám na školách díky výzvě 51 uchytila nová sportovní disciplína tzv. tablet ping-pong. Prosazuje se zejména na školách, kde ředitelé vybavili své pedagogické pracovníky iPady, které jsou vybaveny programovým vybavením nekompatibilním se stávajícím vybavením školy, takže učitelé pro ně kromě využití těch pár čidel, sem tam fotografování a sem tam využití nějaké té aplikace zdarma další rozumnější využití nenacházejí.
Kolega Blaha šetří na zuby. Pokud bych měl pracovat na tabletu, musel bych si koupit nové oči. Také je mi líto, že umím psát všemi deseti a na tom placatým displejátku mi je to na houby. Zbytek práce zvládnu i bez toho pro placky vyšlechtěného softwaru. Na chlapáckým kompu si pak ještě pro radost střihnu video a spustím simulaci vláčků.
Okomentovat