Páteří celé sady metodik práce asistenta pedagoga je celkem deset tzv. velkých metodik, z nichž šest je tematicky směřováno k práci AP u žáků s jednotlivými typy zdravotního postižení nebo znevýhodnění (mentální, tělesné, sluchové, zrakové, narušená komunikační schopnost, poruchy autistického spektra) a čtyři na věkové kategorie u žáků se sociálním znevýhodněním (předškolní vzdělávání, 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, střední vzdělávání). Těchto deset metodických textů detailně rozpracovává katalogy podpůrných opatření, které vznikají v jiné části projektu a nahlíží na ně z pohledu působení AP. Nejsou to tedy jen teoretické učebnice, ale obsahují rovněž řadu podnětných praktických příkladů, námětů apod.
Vedle těchto 10 velkých metodik je vytvářeno i dalších 22 (oproti původně plánovaným 16) tzv. průřezových metodik práce AP, jejichž tematické zaměření vzešlo z ankety uspořádané mezi samotnými asistenty pedagoga a které tak reagují na jejich aktuální potřeby pramenící z praxe. Mezi nejvíce požadovaná témata patří spolupráce AP s učitelem, klima třídy, komunikace a práce s třídou, profesní rozvoj AP.
Na tvorbě všech 32 metodických textů se podílelo více než 80 autorů pocházejících jak z akademické sféry, tak i z oblasti státní správy, pedagogické a speciálněpedagogické praxe, stejně jako samotných asistentů pedagoga. Od září do prosince byly texty vyvěšené na webových stránkách projektu k veřejnému ověřování v praxi. Prostřednictvím elektronického formuláře bylo dosud doručeno více než 700 komplexních hodnocení. Autoři textů připomínky zapracují. Všechny metodiky budou volně dostupné v podobě elektronických knih na webových stránkách projektu, 10 velkých metodik práce AP bude rovněž vydáno tiskem.
Autor je speciální pedagog.
Článek je převzat s laskavým souhlasem z pátého čísla časopisu Škola all inclusive, který vznikl v rámci projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR, podpořeného z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Odkazy na jednotlivé dosud dostupné metodiky (pracovní verze)
Metodiky pro AP u žáků se zdravotním postižením nebo znevýhodněním:
- Metodika pro práci AP žáka s tělesným postižením a závažným onemocněním (B01)
- Metodika pro práci AP žáka s mentálním postižením a pro žáka s oslabením kognitivních funkcí (B02)
- Metodika pro práci AP žáka s poruchou autistického spektra a s pro žáka s duševním onemocněním (B03)
- Metodika pro práci AP žáka se zrakovým postižením a s oslabením zrakového vnímání (B04)
- Metodika pro práci AP žáka se sluchovým postižením a s oslabením sluchového vnímání (B05)
- Metodika pro práci AP žáka s narušenou komunikační schopností (B06)
Metodiky pro AP u žáků se sociálním znevýhodněním:
- Metodika pro práci AP žáka se soc. znevýhodněním – předškolní vzdělávání (C01)
- Metodika pro práci AP žáka se soc. znevýhodněním – první stupeň ZŠ (C02)
- Metodika pro práci AP žáka se soc. znevýhodněním – druhý stupeň ZŠ (C03)
- Metodika pro práci AP žáka se soc. znevýhodněním – střední školy (C04)
Průřezové metodiky práce AP:
- Prevence a zvládání problémového chování (D01)
- Osobnostní a profesní rozvoj asistenta pedagoga (D02)
- Spolupráce s učitelem (D03)
- Podpora komunikace mezi žáky (D04)
- Komunikace s rodinou nebo komunitou žáka (D05)
- Vztahy žáka ve skupině (D06)
- Práce se žákem s kombinovaným postižením (D07)
- Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s narušenou komunikační schopností (D08)
- Práce s třídním klimatem (D09)
- Podpora zvyšování sebevědomí žáka (D10)
- Podpora samostatnosti žáka (D11)
- Dopomoc při sebeobslužných činnostech (D12)
- Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s mentálním postižením (D13)
- Podpora rozvoje počátečního čtení a psaní u žáků s autismem nebo se zrakovým postižením (D14)
- Náležitý dohled ve výuce a mimo vlastní výuku (D15)
- Komunikace s dalšími účastníky inkluzivního vzdělávání (D16)
- Komunikace se žákem se zdravotním postižením (D17)
- Podpora žáků s tělesným postižením v tělesné výchově (D18)
- Podpora v hudební výchově u žáků s mentálním postižením (D19)
- Podpora ve výtvarné výchově u žáků s mentálním postižením (D20)
- Podpora v pracovní výchově a pracovních činnostech u žáků s mentálním postižením (D21)
- Artefiletika a artbrut (D22)
8 komentářů:
Myslím, že asistentům pedagoga by pomohlo především jedno slušné platové ohodnocení.
Myslím, že kdyby místo asistentů dali do tříd speciální pedagogy, kteří již s takovými dětmi pracovali ,mohli si ušetřit peníze za metodické příručky. Už vidím, jak tam ten asistent stojí a listuje knížkou.
A ono je to vlastně o tom co píše Pytlík. O penězích. Asistent je levný až hanba.
Ty metodické příručky jsou zase jenom snůška teoretických poznatků a "babských rad".
Podporu práce dětí se SVP a asistentů si spíše představuji ve formé konkrétních pomůcek a učebnic, které budou danému postižení přizpůsobeny. Nic takového v postatě neexistuje ani pro stupeň první natožpak pro stupeň druhý. Napsat do metodické příručky, že mají žáci používat učebnice pro zvláštní školy je alibismus a blbost. Proč tedy ty děti nejsou ve zvláštní škole? On totiž např. ani těžší dyslektik nemusí být mentálně postižený a učebnice pro zvlášzní školy končí většinou učivem, které se na běžných základkách probírá do poloviny 7. ročníku. A doporučovat PC výukové programy firmy Petit staré 20 let, které byly strašné už v té době, to je teprve ukázka lesku a bídy pomůcek pro žáky s SVP.
Jó, jak říkám, ona nás ta inkluze bude ještě bolet. Teoretické metodické příručky to nespasí a na vytvoření pořádných učebnic a dalších pomůcek a na zaplacení pořádných asistentů nemáme peníze. Představa, že těmto dětem pomůžeme tím, že vrazíme pár vět do zákona, vymyslíme nesmyslný prováděcí předpis, sepíšeme pár teoretických blafů do metodických příruček a pak v tom ředitele, učitele, asistenty a děti necháme plavat bez finančního a materiálového zajištění, je k pláči.
Tak jsem teď měla trochu času si prolétnout jednotlivé metodiky.
Potřebuji vědět:PROČ SE STUDUJE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA, když např. pro řečově postižené není nutné umět logopedii. To se na těch dětech chceme vážně tak vyřádit? Víte co je to za práci dělat třeba s dítětem s dysfázií? Ježišmarjá, to fakt někdo nemyslí vážně. Nebo jo? To přece nejde ,aby děti trpěly za to,že si někdo usmyslel dělat inkluzi. protože stále opakuji, pokud mám ve třídě dítě s opravdovou vadou, musí ho redukovat někdo, kdo TO UMÍ. Ne někdo, kdo bude pracovat metodou pokus - omyl. Když jsem tam četla ty věty jako "Pavle, jak se ti pracuje"? Tak jsem nevěděla, jestli už je apríl. Jestli tohle někdo myslí vážně, tak je hrobařem našeho školství jako takového. Ty postižené děti budou totální chudáci. No, hlavně, že tuhle krávovinu dostal někdo velmi dobře zaplacenou.
Paní Adamová, to není jen o penězích.
a/ jak bude vědět ředitel (učitel), kolik si má říct za jaké postižení (některé pomůcky jdou do desítek tisíc)?
b/ Dostanou ty peníze?
c/I když budu mít ve škole milion pomůcek a učebnic a nebudu vědět, jak napravit např. lambdacismus, bude mi to na h.....
Nějak jsem zabloudl na webu projektu. Kolikpak tahle legrace stála?
A vsimli jste si data vydani? 2012Bud cekali konec sveta nebo se uz tehdy vedelo jak to s tou inkluzi vykouzlime a protahneme parlamentem.
Inkluze je dozajista báječná myšlenka, ale ....
- bude to opravdu hodně stát
- zvládnou inkluzi školy hlavního vzdělávacího proudu při počtech žáků 30 (34)?
- jsou opravdu připraveni všichni učitelé Aj, Nj, M, F, Ch,... na inkluzi?
- máme opravdu kvalitní asistenty nebo jen špatně zaplacené středoškoláky?
- možná jsem to špatně pochopil, ale zůstane zřejmě zachována dobře osvědčená trojkolejnost - speciální školy, běžné základní školy a osmiletá gymnázia
- vše se točí okolo nám dobře známé minority
- pro inkluzi fyzicky postižených zřejmě nenamítá naprosto nikdo nic, problém nastává u dětí s IQ pod 70
- jak to bude dále vypadat s žáky s oním nižším IQ. Nenastane potom od 15 let konec inkluze? ZŠ totiž žák ze zákona musí absolvovat, ale SŠ již jaksi povinná není
- doufám, že se to nebude řešit stejným způsobem, kterým to řešil prof. Adam po roce 1989 s cizími jazyky, protože ještě 10 -15 let poté většina žáků a studentů anglicky neuměla.
Okomentovat