Příprava modifikovaných kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání je jedním ze stěžejních úkolů České školní inspekce v aktuálním školním roce. První návrh byl představen odborné veřejnosti ve čtvrtek 5. února 2015 v prostorách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Šlo o model tzv. kvalitní školy, v jehož rámci upravená hodnoticí kritéria, podle nichž Česká školní inspekce postupuje při hodnocení všech škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku, vznikají.
Diskusního setkání se zúčastnilo více než sto deset účastníků z řad zástupců Poslanecké sněmovny PČR, Evropského parlamentu, Úřadu vlády ČR, vedoucích představitelů odborných školských asociací, ředitelů škol a školských zařízení, zástupců zřizovatelů z obcí, měst i krajů, zástupců zřizovatelů soukromých a církevních škol, zástupců Svazu měst a obcí ČR a Sdružení místních samospráv ČR, zástupců školských odborů, akademické sféry, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání, Národního ústavu pro vzdělávání, Národního institutu pro další vzdělávání, Domu zahraniční spolupráce, zástupců neziskového sektoru i hostů ze zahraničí reprezentovaných představiteli Stálé mezinárodní konference inspektorátů, Státní školní inspekce Slovenské republiky a Kuratoria Oświaty v polských Katowicích.
S prezentací návrhu modelu tzv. kvalitní školy i dílčích kritérií pro hodnocení v aktuální fázi rozpracovanosti a také s dalšími příspěvky vážícími se k tématu hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání postupně vystoupili představitelé České školní inspekce a Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, zahraniční pohled nabídl prezident Stálé mezinárodní konference inspektorátů a zároveň ředitel Dolnosaského zemského institutu pro rozvoj školní kvality.
Diskusní setkání bylo zahájeno úvodním příspěvkem ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala, který představil základní smysl tvorby modelu kvalitní školy a okomentoval důvody, které vedou Českou školní inspekci k modifikaci dosud užívaných kritérií. Následoval příspěvek Wulfa Homeiera, prezidenta Stálé mezinárodní konference inspektorátů, který představil zkušenosti z transformace inspekčního systému Dolního Saska. Manažer tvorby nových metod, postupů a nástrojů České školní inspekce Petr Suchomel pak představil model kvalitní školy, východiska pro zvolenou koncepci tvorby modelu, jeho celkový popis včetně odůvodnění role jednotlivých úrovní a příkladů rozdílů mezi jednotlivými verzemi modelu kvalitní školy pro různé stupně a typy školy. Ředitel Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy David Greger pak vystoupil s komentáři ke sledování a hodnocení kvality ve vzdělávání z pohledu zahraničních zkušeností a se srovnáním kritérií v rámci inspekčních systémů v Evropě. Jeho fakultní kolegyně Jana Straková pak okomentovala význam kritérií zaměřených na pedagogiku cílenou na potřeby žáka v kritériích sledování a hodnocení kvality školy a dotkla se také problematiky diagnostiky a významu metodické podpory. Další akademik z pražské pedagogické fakulty, Martin Chvál, následně rozebral význam deskriptorů kritérií a hodnotících škál, sjednocování vnímání prvků kvality jednotlivými aktéry vzdělávání, budování databáze příkladů dobré praxe a motivační aspekt kritérií a hodnotících škál. Ředitel Zlínského inspektorátu České školní inspekce Vlastislav Kožela poté komentoval návrh modelu kvalitní školy z pohledu inspekční praxe, zmínil význam kontinuity v cílech a metodách hodnocení a přínosy modelu kvalitní školy pro terénní inspekční činnost. V závěrečné části byly účastníkům naznačeny další úkoly, které budou v rámci pokračování prací na tvorbě konceptu kvalitní školy a s ním souvisejících kritérií pro hodnocení škol a školských zařízení vykonány.
Účastníci diskusního setkání podpořili Českou školní inspekci v průběžně realizovaných změnách taktiky a orientace inspekční činnosti zaměřené na posílení významu hodnocení pedagogických procesů, podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a umenšení významu formálních kontrol. Podpořili také předložený návrh modelu kvalitní školy a kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a konstatovali pozitivní přínos navrženého modelu pro hodnocení škol i vzdělávací soustavy jako celku, s vědomím, že model bude dále dopracováván a zohledněny budou také připomínky a podněty vzešlé z diskusního setkání. Účastníci diskusního setkání zároveň podpořili záměr České školní inspekce vyvíjet metody, postupy a nástroje, které budou využitelné nejen pro potřeby hodnocení vzdělávání prováděného Českou školní inspekcí, ale také pro přímou praxi jednotlivých škol a vyjádřili uznání České školní inspekci za dosavadní kroky, které v této oblasti již učinila nebo aktuálně provádí.
Účastníci diskusního setkání nabídli České školní inspekci několik námětů pro další práci na modelu kvalitní školy i kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, další podněty přislíbili zaslat České školní inspekci následně prostřednictvím k tomu zřízené emailové adresy. V následujícím období budou kritéria pro hodnocení dopracovávána, k další odborné diskuzi budou předložena na přelomu května a června. Smyslem těchto diskuzí je dospět ke shodě zástupců všech skupin aktérů počátečního vzdělávání nad podobou kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání i nad modelem kvalitní školy jako celku, což zajistí jejich dlouhodobou stabilitu, neměnnost a využitelnost nejen pro potřeby hodnocení prováděného Českou školní inspekcí, ale také v rámci autoevaluace škol či hodnocení škol ze strany jejich zřizovatelů.
První diskusní setkání s odbornou veřejností k prezentaci návrhu kritérií pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání bylo realizováno v rámci národní debaty o kvalitní škole, pod záštitou ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcela Chládka. Model kvalitní školy a s ním spojená kritéria pro hodnocení vznikají v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES), jehož realizátorem je Česká školní inspekce.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Neuveritelna manipulace. Z ucastniku seminare, kde kazdy 4. pozvany mohl neco rici, byla vytvorena kohorta, jejimz jedinym ucelem je dodavat legitimitu skomirajicimu a zbytecnemu Niqesu. Pekna prace ministerskeho PR, ktera muze neznaleho ci neznalou opit rohlickem...
Okomentovat