Co přinesl týden 9. 2. – 15.2. 2015
Témata týdne: Koncentrace CO2 na českých školách překračuje hygienickou normu i hranici považovanou za zdravotně nebezpečnou (Britské listy). Agentura pro sociální začleňování přispěla do diskuse o inkluzi, odhalila, že prostředky na její podporu jsou v rozpočtu vyčleněny už dnes (EDUin). Skvělá zpráva: projekt Senioři píší Wikipedii, jeden z oceněných Eduínou 2014, stále roste (ČRo). Jana Straková, přední česká odbornice na oblast vzdělávání a vzdělávací politiky, argumentuje, proč je rozdělené a selektivní školství chybou pro všechny. Tomáš Feřtek komentuje měnící se požadavky rodičů na vzdělávání. O literární Cenu Waltera Sernera se bude ucházet přes šest set studentů. Ondřej Šteffl by školy zrušil, přesto chce jednu otevřít. Kdo, co a jak tam bude učit, zveřejněno nebylo, ale přihlásit se už můžete.
Výrok týdne:
Systém tlačí na rodiny: podívejte, jak bude dětem u nás dobře. Vždyť i starší sourozenci k nám chodili. Vždyť v těch „bílejch“ školách je budou šikanovat. A oni i rodiče volí snazší cestu, když se rozhodnou nevzdorovat. Je to úžasně vybalancovaná situace: bílí rodiče jsou spokojeni, že jejich děti nebudou chodit s „cigošema“ do školy, plní žádosti romských rodičů, aby nebyli školou příliš obtěžováni, a jediný, kdo je bit, jsou ty děti. Jan Černý (Člověk v tísni) poukazuje v rozhovoru pro LN na to, jak zaběhnutá školská praxe udržuje segregaci.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Novela školského zákona schválena sněmovnou. Zde je platné znění zákona. Vypadl odst. 5 §16, který vágně definoval způsob diagnostikování speciálních potřeb ve vzdělávání (HN). Poslanci nepodpořili možnost domácího vzdělávání na 2. stupni ZŠ (více níže), odmítli registr učitelů. Odsouhlasili smlouvy ředitelů na dobu neurčitou, aby (pokud neobhájí funkci) mohli na škole zůstat učit. Odsouhlasili jednotnou učňovskou zkoušku a zákaz prodeje a propagace rizikových potravin na školách. Přehlednou infografiku změn přinesl server Aktuálně.cz. Zákon musí schválit senát a podepsat prezident, je však pravděpodobné, že toto je její budoucí platné znění.
- Flexibilita maturantů na pracovním trhu je vyšší než u vyučených. Vracíme se ještě jednou ke zprávě Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) o uplatnění absolventů SŠ na trhu práce. Celkově převládá počet těch, kdo nepracují v oboru svého studia, týká se to více než poloviny učňů a téměř dvou třetin maturantů (Deník.cz). Trend odráží rozpor mezi zaměřením odborné přípravy a potřebami trhu, bude se stupňovat. Podle výroční zprávy NÚV je míra nezaměstnanosti absolventů vyučených výrazně vyšší než u maturantů. Rozdíl je ještě větší u absolventů z posledních let (str. 15). Celkově nezaměstnanost absolventů v ČR za posledních 10 let mírně klesá (str. 11). ČRo přinesl reportáž o tom, že i vysokoškolák může posléze získat výuční list.
- Domácí vzdělávání: zájem rodičů, odpor politiků. Podle reportáže ČT je v některých regionech patrný vyšší zájem o domácí vzdělávání, některé školy nabízejí rodičům podmínky pro tento typ výuky. Jiná reportáž ČT upozorňuje na aspekt, který domácí vzdělávání řeší: šikana. Vznikají rodičovské iniciativy se záměrem domácí vzdělávání podpořit (více v Inspiraci). Poslanecká sněmovna ale zavrhla možnost domácího vzdělávání na 2. stupni ZŠ v rámci novely školského zákona. Podle vyjádření ministra Chládka je ale domácí vzdělávání rizikem kvůli údajné indoktrinaci extremismem. Rizika domácího vzdělávání odmítl bývalý ministr školství Petr Fiala (Parlamentní listy). Chystá se poslanecká iniciativa, která by chtěla umožnit domácí vzdělávání pomocí vyhlášky.
- Politický boj o šéfa sněmovního školského výboru. Poslanci hnutí ANO ve středu „sestřelili“ Jiřího Zlatušku. Ještě večer ale hnutí označilo zjevně řízený proces za „chybu v komunikaci“ a Jiří Zlatuška zůstane (Aktuálně.cz). Na podporu Zlatušky se postavila Česká středoškolské unie, organizace středoškoláků, kteří protestovali proti omezování plurality názorů na vzdělávání (EDUin). Eduin upozornil, že Zlatuška v ničem neporušuje program hnutí ANO pro vzdělávání (EDUin). Komentář Boba Kartouse pro HN se zabývá pozadím nepodařeného „puče“ (HN).
- Hrou za výlohou. Vznikla nová (rodičovská) iniciativa podporující domácí vzdělávání.
- Rodiče v síti. Workshop Pavlíny Kvapilové, někdejší ředitelky Nových médií ČT, o sociálních sítích pro rodiče.
- Skautský institut na Staromáku. Unikátní místo pro unikátní setkávání. Podpořte projekt na hithit.cz.
- Kulatý stůl SKAV a EDUin o předškolním vzdělávání, 19.2.,10.00, ZŠ Vodičkova, Praha
- Odborný seminář k tématu předškolního vzdělávání dětí ohrožených budoucím školním neúspěchem, 23.2., 10.00 – 15.00. Goethe Institut, Masarykovo nábřeží 32, Praha
6 komentářů:
I ty EduIne... s čtenářskou gramotností je to zřejmě všeobecně špatné :-(.
Já jsem nikdy nikde neřekl, že bych chtěl školy zrušit, jen opakovaně konstatuji, že pokud se v chování škol nic nezmění, tak budou erodovat a to možná až k zániku. Dokonce jsem i několikrát napsal, že v tom vidím i velká rizika.
A pokud vás zajímá, jak a jakou školu zakládáme, tak připojit se do skupiny můžete spíš zde: Zakládáme ScioŠkolu.
Uplatnění absolventů: převládá počet těch, kteří nepracují v oboru svého studia
Za mých mnadých let se mluvilo až o osmdesáti procentech absolventů mimo vystudovaný obor. To jsme se už přiblížili stavu, že v oboru nepracuje takřka nikdo?
Zatímco u 2/3 maturantů je změna oboru flexibilitou, u učnů se jedná o doklad nevhodnosti učnovského vzdělávání. Jablíčka a hruštičky.
Jablíčka a hruštičky.
Popřípadě starorůžová a khaki. Pěkná vomalovánka.
Obdobně viz http://bit.ly/1ETihBD
Blogger Zdeněk Sotolář řekl(a)...
"A můžou pak také podpořit jejich dalších rozvoj řádově lépe než učitel, který má takových dětí na starosti třeba několik desítek."
Nicméně "šetření neprokázalo žádnou souvislost mezi velikostí tříd a vzdělávacími výsledky." Tak jak?
18. února 2015 12:04
Okomentovat