Při sobotní snídani jsem si rozklikl na Novinkách článek o záměru ministra Chládka prosadit přijímací zkoušky na střední školy a v návaznosti na ně i matematiku jako maturitní obor. Při jeho čtení mě ale docela nadzvedly protiargumenty profesora Zlatušky, který smysl přijímacích zkoušek zpochybňuje. Jistě, je to jeho právo, nicméně argumenty, které pan profesor používá, na mě nepůsobí jako slova bývalého rektora druhé nejvýznamnější univerzity v zemi, ale jako slova nějakého diletanta tvrdícího, že maturitu musejí mít i patníky podél cest.
Z článku Martina Blümela v NeviditelnýPes.cz vybíráme:
Do třetice pan profesor míní, že by tyto „nemotivované“ děti nedostaly příležitost na školách, které by se jim chtěly věnovat. Každá škola se z principu chce věnovat každému dosažitelnému žákovi, protože je financována podle jejich počtu. Platí tedy pravidlo, že čím více má škola dětí, tím více má peněz. Tento systém financování škol je velmi nešťastný, protože často vede k tomu, že si jednotlivé vzdělávací ústavy drží „mrtvé duše“ - tedy studenty, kteří do školy nechodí, ale jsou evidováni.
Těmto jedincům, stejně jako lidem, kteří jsou prostě hloupí, se školy můžou věnovat až do alelujá, ale na konci této snahy nebude stát vzdělaný maturant, ale de facto negramotný blbec, který horko těžko udělá maturitu (nebo ji ani neudělá, což jsem taky několikrát zažil).
Podle pana poslance Zlatušky je škola místo, kam se strčí student, a škola zařídí, aby měl o svou budoucnost zájem. Takhle to ale nefunguje. Za středoškoláky často rozhodují rodiče (a mnohdy si hojí vlastní mindráky - když oni něčeho nedosáhli, tak jejich dítě just musí) a od toho se pak odvíjí pracovní nasazení daných žáků, které je mizerné a často stahuje celou třídu.
Maturita byla historicky záležitostí do jisté míry elitní - dokazovala, že její absolvent má určité znalosti a zároveň inteligenci tyto znalosti používat. Dnes je to takřka „povinnost“ a fakt, že cca 50 % všech středoškoláků studuje maturitní obor, znamená, že o nějaké „elitnosti“ nemůže být řeč. Opravdu potřebujeme tolik a hlavně takových maturantů?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Domnívám se, že argumenty jsou solidní, zejména poslední odstavec. Maturita by měla vyjadřovat pokročilou zběhlost v daném oboru, proto se taky nematuruje ze všech předmětů, které ve škole jsou. A pokročilé znalosti matematiky skutečně nejsou pro každého stravitelné, natož potřebné nebo dokonce nezbytné (zejména když si uvědomíte, které všechny obory jsou maturitní).
zejména když si uvědomíte, které všechny obory jsou maturitní
To je ale problém toho, že kdejaký obor je maturitní.
Jestliže maturitní zkouška opravňuje ke studiu na vysoké škole se získáním vysokoškolského titulu, pak je požadavek znalosti středoškolské matemetiky zcela oprávněněný. A žádoucí.
Takových, co neumějí, a ani nechtějí, do pěti počítat všude víc než dost. Pak to také tak vypadá. U lékaře s maturitou s matematiky se budu vždycky cítit bezpečněji.
Jako u každého, kdo zvládá pravopis...
"z matematiky"
"U lékaře s maturitou s matematiky se budu vždycky cítit bezpečněji."
Kolego, dalo by se to i tak jak to je.
Prostě až budete u lékaře, který má maturitu a nebudete tam sám - budou tam s Vámi matematikové, budete se cítit bezpečněji.
Proč ne... :-)
Já bych raději lékaře s vysokoškolským diplomem. Ale jinak proti gustu ...
Já bych raději lékaře s vysokoškolským diplomem.
Tak to by nakonec také nebylo od věci. Ale pokud by měl do důchodu už jen pár let a prokazatelně mu za ta léta praxe žádný pacient neumřel, nebyl bych zase až tak zarputile formální.
Hlavně aby měl svoje pacienty rád.
Ono asi i pacient umřít může, ale nesmí tam být úmysl zabít. Ale to, že musí mít pacienta rád, to mne dojalo.
to mne dojalo
Toť. Ono taky, která fakulta dnes otevírá příslušné distanční studium, aby si tam obvoďák, nebo i chirurg nějaké to lékařské minimum dodělal.
Okomentovat