Klíčovým hráčem v boji proti šikaně je učitel. Ten ale nesmí být ve svém úsilí osamocen.
Z článku Boba Kartouse v Lidových novinách/EDUin.cz vybíráme:
Podle proponentů teorie sociální reprodukce, jako je třeba Pierre Bourdieu, slouží celý vzdělávací systém k upevňování sociálního postavení. Jednotlivé společenské systémy se liší svou propustností. Ten český je specifický tím, že vzdělávání je silně závislé na sociálním původu, což propustnost snižuje. Zjištění o agresivitě a šikaně s tím překvapivě silně korespondují. Šikanované děti i ty, které šikanují, jsou zpravidla těmi, kdo se ocitají na periferii třídy, mimo jádro tlupy, a to je buď vede ke snaze vydobýt si určité postavení vůči jiným, respektive je jejich pozice činí zranitelnými oběťmi. Tyto děti jsou také častěji obětí domácího fyzického násilí, což indikuje nižší sociální status rodin, z nichž pocházejí.
Přečtěte si: Co způsobuje šikanu? Škola
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Ježíš, ten titulek je šílenej.Kdo to tady vymyslel?
Článek vyšel 16. 12. v Lidových novinách pod názvem Co způsobuje šikanu? Škola.
Aha,díky za vysvětlení.
Teď již zbývá Lidovým novinám zjistit, že škola může i za loňskou neúrodu brambor, zemětřesení v Thajsku a pád ceny ropy za barel pod světově únosnou mez.
Já, jako učitelka, se ke všemu přiznávám,tady a teď.
Paní Karvaiová, škola není totéž co učitelé. Ten titulek nezní Co způsobuje šikanu? Učitelé.
Ten text je mj. o tom, že způsob, jakým je škola organizována, je jednou z vážných příčin šikany, takže titulek je celkem výstižný.
Co mě ale zaráží, proč mnozí učitelé, nejste zdaleka sama a není to poprvé, tak často vztahují kritiku škol a školství na sebe, ač k nim nesměřuje. Proč?
Já dost často píšu, že většinu problémů škol způsobuje systém a okolní svět, a že učitelé jsou jeho obětí, a jen těžko se mohou bránit. Stejně mnozí čtou všechny mé texty jako kritiku učitelů. Proč?
Proč? To není řečnická otázka.
A proč třeba na Eduinu vychází články které tvrdí, že počet dětí ve třídě není důležitý?
Naopak ,jestliže by počet dětí ve třídách klesl na max 15 žáků, byla by i šikana více zachytitelná a řešitelná.
Ano ,škola není jen o učitelích. Ale v tom případě bych spíš volila slovo - školství-tam už by mohlo být jasnější, že jde spíš o systém. Já to tak aspoň chápu.
PROČ? Tak si přečtěte články v Lidovkách, Respektu a dalších médiích.Většinou tam končí na pranýři právě učitelé (nemají vizi , nejsou IT dostatečně vzdělaní, nejsou flexibilní, lpějí na zastaralých metodách....).Většinou se tu mluvívá o učitelích a školách než o školském systému. Nebo čtu špatně?
Ještě přidávám - články v lidovkách či Respektu čtou převážně lidé laici, čili ti, kteří ve školství nepracují. Pokud jste laikem, co se vám vybaví,když se mluví o škole? Kostra v kabinetě, uklízečka nebo sklad učebnic? Ne,vybaví se vám učitel a žáci.To je první asociace,která se lidem vybaví. O tom dalším mnoho lidí už nepřemýšlí (bohužel).Takže si článek s titulem shora uvedeným přeloží tak, jak jsem popsala.
škola není totéž co učitelé
Školu, pane Šteffle, od jaktěživa tvoří učitel a jeho žáci. Opakuji to stále, a opakovat to budu. Všechno ostatní je v systému jenom proto, aby to učitelům a jejich žákům poskytovalo servis.
Vy ostatní si všimněme, že v článku, a to nejen tomto, nepadá zmínka o menežmentu škol. Přitom ředitel školy je odpovědný za vše, co se ve škole jen šustne. Jestliže někomu ve škole bují šikana, pak je to především jeho selhání. Kdo ochrání děti před hovady?
Dále si všimněte, že v přítomnosti učitele zpravidla k takovým jevům nedochází, pokud tedy není obětí šikany sám učitel. Znamená to snad, že děti potřebují nepřetržitý dozor? Pak se nabízí otázka, k čemu jsou dětičky vedeny z domova? A o rodičích zase ani zmínka. Z dětí se stávají spratci zřejmě až překročením prahu školy.
Otázkou také zůstává, jestli doopravdy hovoříme o šikaně. Jestli vůbec víme, co to je.
V každém případě nevidím jediný důvod, proč by se člověk v jakémkoli věku, nachází-li se v přiměřeně civilizované společnosti, měl chovat jako ksindl, a nevidím jediný důvod, proč takové chování omlouvat.
Ostatně, jak je to se šikanou v pedagogických sborech?????
"Co mě ale zaráží, proč mnozí učitelé, nejste zdaleka sama a není to poprvé, tak často vztahují kritiku škol a školství na sebe, ač k nim nesměřuje. Proč?"
A všiml jste si, pane Šteffle, že nakonec se autor vyslovuje hlavně k učitelům?
"Co mě ale zaráží, proč mnozí učitelé, nejste zdaleka sama a není to poprvé, tak často vztahují kritiku škol a školství na sebe, ač k nim nesměřuje. Proč?"
Protože ve škole PRACUJÍ!!!
To jsem kdysi někde v souvislosti s Indošem uvedl, že ministerstvo dělá kraviny. Pak jsem s tím měl problémy. Prý jsem neurvalý vůči pracovníkům státní správy a samosprávy ve školství.
Docela mne to popudilo, vždyť jsem o lidech vůbec nemluvil, natož abych někoho jmenoval. Kraviny dělalo ministerstvo, přeceee.
Stačí mrknout hned vedle na titulek http://www.ceskaskola.cz/2015/01/prectete-si-skolu-nedela-pocitac-tablet.html?showComment=1420609339280#c7217912742301467242
Autor mohl napsat, že šikanu způsobuje skupina, ale napsal škola. Čemu se divit, že se učitelé ohrazují? Všimněte si, jak autorovi nějak vypadli rodiče. Proč? Ti nejsou klíčovými hráči?
Okomentovat