V knize Michala Čakrta: Typologie osobnosti (na str. 257) jsem našel následující:
Mary Budd Rowe z Floridské univerzity (M. B. Rowe: Paging Phenomena. Journal of Psycholinguistic Research, č. 3, 1974, str. 203-224) analyzovala více než 300 magnetofonových nahrávek pořízených ve třídách při výuce přírodovědných předmětů. Pedagogickým záměrem hodiny bylo vzbudit v dětech zájem o studium přírody a vyprovokovat je k vlastním otázkám. Z rozborů vyplynuly dva jasné trendy. Odpovědi žáků byly chabé a čítaly v průměru osm slov. Tempo výkladu bylo vysoké a učitelé kladli otázky rychle po sobě, přičemž čekali na odpověď v průměru jednu vteřinu a po té okamžitě otázku buď opakovali, mírně ji přeformulovali a hned přešli k otázce následující, nebo se obrátili s toutéž otázkou na jiné dítě. Pokud dítě začalo odpovídat sice hned, ale pak na chvíli zaváhalo, aby si připravilo rozvinutí své odpovědi, učitelé nečekali ani celou další vteřinu a dítě přerušili, nebo jeho odpověď hned hodnotili či komentovali.
Na těch nahrávkách, kde reakce žáků z hlediska jejich délky a kvality odpovídaly cílům hodiny, čekali učitelé nejméně tři sekundy, než zasáhli. Další experimenty, v nichž se záměrně měnila délka prodlevy učitelovy reakce, zjistily, že dodrží-li pedagog alespoň třívteřinovou pauzu, jsou výsledky skutečně dramatické:
- Počet slov v odpovědích žáků vzrostl v průměru čtyřikrát.
- Četnost relevantních výroku vztahujících se k probírané látce byla vyšší třikrát, než když učitel čekal jednu vteřinu.
- Četnost, v které žáci zobecňovaly jednotlivosti, data a fakta, se zdvojnásobila.
- Ztrojnásobil se výskyt spekulativních výroku přemítajících o probírané látce.
- Výskyt situace, kdy žáci neodpověděli vůbec a mlčeli, se snížil z jednou za dvě minuty na jednou za patnáct minut.
- Vedlejším výsledkem tohoto přístupu, který zvládne každý, bylo, že učitelé měli mnohem méně důvodů a příležitostí žáky napomínat za nekázeň a vyrušování, což dokazuje, že i méně nadaní žáci v této situaci shledávali to, co se ve třídě právě děje, zajímavějším a více ,,hodným" jejich pozornosti a zájmu.
Potud citace. A teď bych se rád zeptal učitelů, kteří to přečetli.
Slyšeli, četli jste někdy o vlivu časové prodlevy?
Myslíte, že to takhle funguje?
Vyzkoušíte to?
Měli byste zájem, dozvídat více podobných vědecko-výzkumných výsledků?
4 komentářů:
Slyšeli, četli jste někdy o vlivu časové prodlevy?
Ano. Vliv 'časové prodlevy' jsem dokonce pocítil i na vlastní kůži, když si žáci v petici mimo jiné stěžovali, že je ponižuji tím, že po položení otázky neúměrně dlouhé minuty čekám mlčky na odpvěď.
Co tento výzkum
http://www.novinky.cz/zena/vztahy-a-sex/357610-milostne-fantazie-jako-nejlepsi-prostredek-na-posilovani-pameti.html
Už makám na nových vzorech podstatných jmen. Něco mi napověděl pan prezident...
Téma je pěkně zpracované např. v knize R. Fischera (1997) Učíme děti myslet a učit se. Hovoří o tom, že málokdy dětem dopřáváme "přepych tichého zamyšlení" :-)
Často po dvou a více minutách (po položení otázky) vznesu dotaz, jestli tázaný žák potřebuje ještě chvíli nebo to vypadá, že na nic nepřijde.
Odpovědí bývá zase mlčení...
Vážím si těch, kteří se naučí říct alespoň "Nevím"...
Okomentovat