Jistě nikomu, kdo se zajímá o možnosti zefektivnění vzdělávání pomocí aplikací, neunikl minulý článek o Evernote a jeho využití v učitelské praxi, který se zabývá nejen popisem jedné ze služeb pro správu poznámek, ale i teoretickými možnostmi jejího uplatnění v praxi. Cílem bylo na základě osobních zkušeností autora a analýzy poznatků jiných lidí poukázat na to, jakým způsobem lze daný nástroj (Evernote) využít v pedagogické činnosti. A cílem nynějšího článku je podložit, případně vyvrátit, již získané poznatky praxí, protože se podařilo experiment s nasazením Evernote do výuky zrealizovat.
Pokusná třída a první kroky
Výuka s využitím Evernote se konala v průběhu pedagogických praxí na středních školách. Aplikaci Evernote do výuky na vlastní kůži vyzkoušeli studenti jedné ze tříd šestiletého Gymnázia Jana Nerudy v Praze, kteří tuto novinku s pozitivními ohlasy přijali. Všechny popsané výhody, které jsou uvedeny v minulém článku, je zaujaly natolik, že role pokusných králíků jim vůbec nevadila.Obecným cílem výuky bylo předání základních poznatků ohledně tvorby webových stránek. Evernote ve výuce sloužil hlavně pro podporu sdílení výukových materiálů a zadávání úkolů. Využili jsme pochopitelně free verzi produktu. Studenti s ním byli seznámeni v úvodních hodinách, byl jim předán odkaz, vedoucí do sdílené složky s materiály, a byly jim zodpovězeny případné dotazy.
Ve sdílené složce lze prohlížet vložené poznámky. V každé poznámce jsou příslušné informace, týkající se daného tématu. |
Vše, co potřebovali k výuce a případnému založení Evernote účtu, našli v uvedeném odkazu, který si uložili do záložek v prohlížeči, případně na jiné místo. Je nutné podotknout, že pro prohlížení sdílených materiálů si není nutné Evernote účet vytvářet. Ovšem po založení účtu si lze sdílenou složku připojit do své struktury a mít ji hned po ruce.
Prakticky za pochodu
Ukázka sdílené a nesdílené složky. Možnosti sdílení se nastaví kliknutím pravého tlačítka. |
Pro přehled odevzdaných úkolů si lze založit další notebook (v tomto případě GJN IT domácí úkoly) a v něm konkrétní poznámku, jejímž obsahem je jmenný seznam studentů včetně odkazu na jejich sdílenou veřejnou poznámku s pedagogem. Pedagog tak může pouhým kliknutím provést kontrolu. Veřejnou poznámku, která se otevře v prohlížeči, však bohužel nelze upravovat. Nastává tedy situace, kdy je student ochuzen o zpětnou vazbu přímo do jeho poznámky.
Seznam studentů je z důvodu ochrany osobních údajů pro zveřejnění článku na internetu smyšlený. |
Předejít tomu lze tak, že student bude s pedagogem sdílet celý svůj notebook, do kterého bude odevzdávat úkoly. Kantor pak může jednotlivé poznámky v připojených složkách (Joined Notebooks) upravovat, tedy dávat zpětnou vazbu. Jedinou nevýhodou daného řešení je přehlednost. Učitel si nemůže připojené notebooky strukturovat, jak je výše ukázáno na obrázku. V případě, kdy vyučuje v několika početných třídách je tento způsob cestou do pekel. Záleží tedy na prioritách konkrétního učitele, k jaké možnosti se přikloní.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
0 komentářů:
Okomentovat